پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۰
کد خبر: ۸۷۹۸۲
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران خانه‌ شهیدانی که معیارهای لازم برای فعالیت فرهنگی را داشته باشند پس از شناسایی، تملک و بازسازی در دو ماه آینده با عنوان «خانه شهدا» به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تحویل داده می‌شود تا با مشارکت مردم و خانواده معظم شهیدان فعالیت‌های فرهنگی حوزه شهیدان را در منطقه دنبال کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سومین جلسه برای پیگیری مصوبه تملک و راه‌اندازی خانه خانواده شهدا روز شنبه دوم مردادماه در ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری، عبدالمقیم ناصحی و محمدمهدی تندگویان نمایندگان شورای شهر تهران، معاون فرهنگی و روسای فرهنگسراهای رسانه و رضوان و نمایندگانی از سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
 
عبدالمقیم ناصحی در این جلسه با تاکید بر اهمیت خانواده شهدا در فرهنگ شهر تهران گفت: متاسفانه آن‌طور که شایسته جایگاه شهیدان است نتوانستیم عمل کنیم. اکنون ۵ خانواده پنج شهید و ۱۰ خانواده چهار شهید در شهر تهران داریم که باید بیش از پیش معرفی شوند و می‌تواند در اولویت این طرح باشند.
 
«خانه‌ شهید» یادآور رشادت‌ شهیدان برای نسل‌های آینده است
 
رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مصوبه شورای شهر برای راه‌اندازی خانه شهدا در مناطق مختلف تصریح کرد: پیگیری این مصوبه با دیگر دستور کارها متفاوت است و با توجه به اینکه محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری، از جانبازان دفاع مقدس و اهل عمل هستند امیدواریم در دوران چهارم شورای شهر و به زودی نتیجه این مصوبه را ببینیم.
 

«خانه شهدا» در مناطق ۲۲گانه تهران راه‌اندازی می‌شود

وی با تاکید بر اهمیت پیوست اجتماعی طرح خانه شهدا افزود: در این طرح به دنبال این هستیم که خانه‌ شهدا به صورت مردمی مدیریت بشود و مشارکت و حضور مردم مهمترین موضوع در این خانه‌ها خواهد بود و این خانه‌ها تلاشی است برای اینکه نسل‌های آینده رشادت‌های شهیدان را فراموش نکنند و بدانند چه کسانی از این مرز و بوم پاسداری کردند.
 
خانه شهیدان باید محل رجوع مردم باشد
 
محمدمهدی تندگویان دیگر عضو شورا مهاجرت داخلی را یکی از مشکلات جدی شهر تهران دانست و افزود: در سال‌های گذشته در بسیاری از محله‌ها اصالت و قومیت از بین رفته است و پایگاه‌های مردمی مانند خانه شهدا یا بزرگان محل از بین رفته است. 
 
وی با بیان اینکه در گذشته خانه خانواده شهید محل رجوع مردم بود، افزود: مردم مشکلات و مسائل‌شان را پیش خانواده شهید می‌آوردند و پایگاه مردمی و شناخته شده در بین آن‌ها بود. در این طرح موضوع برنامه‌ریزی برنامه‌ها برای خانه شهدا از اصل تملک خانه شهیدان مهمتر است؛ با چنین طرح‌هایی می‌توانیم اصالت‌های محلی را تقویت کنیم تا با رونق محله خانواده اصیل در محله‌شان بمانند.
 
وی با اشاره به اینکه تهران دارای فضاهای فرهنگی مختلفی مانند فرهنگسرا و خانه فرهنگ است، گفت: به دنبال اضافه کردن مرکز مشابه دیگر مراکز نیستیم. بلکه خانه شهدا به دنبال فضایی متفاوت هستیم و باید توجه کنیم که این حرکت فرهنگی، سیاسی نشود. باید پایگاهی محلی باشد که مردم آن جا را دوست داشته باشند. این کار حاکمیتی نیست و باید مردم نقش اصلی را در موضوع دنبال کنند و برنامه‌ها متناسب با بافت مناطق پیش برود.
 
راه‌اندازی خانه‌ شهید در همه مناطق تهران
 
رییس سازمان فرهنگی هنری در این نشست با تشکر از حاضران جلسه تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا در دو ماه آینده در همه مناطق تهران خانه خانواده‌های شهیدان چهار و پنج شهید که معیارهای لازم برای تبدیل به خانه شهید برای کار فرهنگی دارند را تملک کنیم و به مرحله اجرا برسانیم؛ همچنین در مناطقی که خانواده چهار و پنج شهید ندارند با اولویت خانواده سه شهید خانه‌هایی مناسب شناسایی می‌شوند.
 
وی افزود: در خانه‌های شهید گنجینه‌ای از شهدای منطقه تشکیل می‌دهیم تا یادگارهای شهیدان را برای مردم به نمایش بگذاریم. همچنین جلسه خانواده شهیدان در این خانه‌ها برگزار خواهد شد و برنامه‌های ویژه شهیدان مدافع حرم در این خانه‌ها مرکزیت می‌يابد و کارهای مرتبط به شهادت در این خانه‌ها برگزار می‌شود.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری با تاکید بر اینکه مدیریت این خانه‌ها به مردم واگذار خواهد شد، بیان کرد: خانواده شهید عضو هیات امنای این خانه‌ها خواهند بود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این خانه‌ها محل رجوع مردم به خانواده شهدا می‌شوند. 

مطالب مرتبط
نظر شما