جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۷
کد خبر: ۸۸۱۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌کند:
پانزدهمین ویژه‌برنامه «تولد ماه» معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با جشن تولد ۶۳ سالگی امین تارخ بازیگر نام‌آشنای تئاتر، سینما و تلویزیون در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود.
بزرگداشت امین تارخ در پانزدهمین تولد ماهبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هدف از برگزاری ویژه‌برنامه «تولد ماه» بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت رشته‌های مختلف در سالروز تولدشان است و دومین برنامه مردادماه پس از برگزاری جشن تولد استاد «داریوش ارجمند»، به بزرگداشت یکی از مشهورترین بازیگران تئاتر و سینمای ایران اختصاص یافته که هنرنمایی در آثار فاخر بی‌شماری را در کارنامه خود دارد.

امین تارخ ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در شیراز متولد شد. او در سال ۱۳۵۶ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد.

نقش‌آفرینی او در آثار سینمایی مرگ یزدگرد، پرنده کوچک خوشبختی، دلشدگان، سارا و پابرهنه در بهشت همچنین سریال‌هایی تلویزیونی سربداران، بوعلی سینا، معصومیت از دست رفته، اغما و جراحت او را به یکی از هنرمندان محبوب بسیاری از علاقه‌مندان به هنر هفتم تبدیل کرده است.

وی قریب به ۲۵ سال است به آموزش اصول بازیگری به علاقه‌مندان می‌پردازد و حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، پوریا پورسرخ، بیتا بادران، غزل صارمی و شبنم مقدمی از جمله هنرمندانی هستند که توسط او به عرصه سینما و تلویزیون معرفی شده‌اند.

امین تارخ در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم سینمایی «ماه و خورشید» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد و در دوره بیست‌وچهارم این جشنواره برای بازی در فیلم سینمایی «پرونده‌های هاوانا» نامزد دریافت جایزه شد. همچنین برای نقش‌آفرینی در سریال به یاد ماندنی «معصومیت از دست رفته» برنده تندیس شبکه سوم سیما، تندیس حافظ و تندیس جشنواره عاشورائیان شد. وی در سال ۱۳۸۷ لوح افتخار «هنرمند ملی» را دریافت کرد.

تولد ماه ویژه بزرگداشت «امین تارخ» با حضور جمعی از هنرمندان و مدیران فرهنگی هنری، ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۲۰ مردادماه به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) واقع در خیابان ولی‌عصر، خیابان اسفندیار برگزار می‌شود.
نظر شما