شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۷
کد خبر: ۸۸۲۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
وقتی شهر در دهه کرامت حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد
با رسیدن به ولادت حضرت معصومه (علیهاالسلام) دهه کرامت آغاز می‌شود و با روز ولادت امام رضا (ع) این دهه به پایان می‌رسد. این مناسبت مذهبی که در تقویم‌ها به ثبت رسیده، ویژه برنامه‌های متفاوتی را از سوی نهادها و مراکز گوناگون سبب می‌شود. در حالی که بیش از پنج روز از آغاز دهه کرامت می‌گذرد، برنامه‌های مختلفی از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا شده و این برنامه‌ها در زمینه‌های مختلف در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.
دهه کرامت و ویژه برنامه رأفت کریمانهبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با گذشت بیش از پنج روز از دهه کرامت، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچون مناسبت‌های دیگر ملی و مذهبی برای دهه کرامت برنامه‌های مختلفی ترتیب داده است. این سازمان ویژه برنامه‌های خود برای دهه کرامت را با روز ولادت حضرت معصومه (علیهاالسلام) که به نام روز دختر نام گذاری شده، آغاز کرد. در تمامی مناطق ۲۲گانه و فرهنگسراهای خاص با برگزاری جشن ولادت و تجلیل از دختران فعال و نمونه روز با نشاطی برای دختران در این تاریخ رقم زده شد. 
 
یکی از برنامه‌های شاخص در روز گرامیداشت دختران جشن بزرگ ریحانه با حضور بیش از ۳۰۰۰ دختر فعال و نمونه سطح شهر تهران بود که در فرهنگسرای خاوران اجرا شد. این جشن در دو بخش برپایی غرفه‌های متعدد و اجرای صحنه‌ای با حضور مجریان برجسته تلویزیونی برپا شد.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر آن است در دهه کرامت که یادآور جمال انسانی در تمام مفاهیم سازنده در فرهنگ اسلامی است، با اجرای طرح «رأفت کریمانه» گامی برای گسترش فضایل اخلاقی حضرت معصومه (علیهاالسلام) و علی بن موسی‌الرضا (ع) بردارد. این ویژه برنامه‌های دهه کرامت با رویکرد کمک به ضعیفان و نیازمندان و براساس صفت والای «معین و الضعفا» ی امام رئوف علی بن موسی‌الرضا(ع) طراحی شده است. هدف کلی از اجرای این برنامه‌ها تعمیق ارتباط با امامت و ولایت، ارتقای شناخت مردم در زمینه‌ی نقش امامت حضرت امام رضا (ع) در تقویت تشیع در ایران اسلامی و تکریم زندگی است.

برپایی فرهنگسرای زیارت در ۱۰ نقطه از پایتخت از دیگر برنامه‌های این سازمان است که توانسته مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. فرهنگسرای زیارت با برنامه‌های متعددی از جمله اجرای نمایش، اجرای موسیقی سنتی خراسانی، شعرخوانی آیینی و... در نقاط مختلفی از جمله آستان مقدس امام زاده صالح (ع)، میدان حضرت ولی عصر (عج)، میدان هفت حوض، فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، ایستگاه راه آهن تهران، سبزه میدان، عوارضی اتوبان تهران-قم، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، دو ایستگاه مترو و آستان مقدس امام زاده حسن (ع) در روز شنبه ۲۳ مرداد و روز یکشنبه ۲۴ مرداد برپا می‌شود و شور و حال خاصی را به پایتخت می‌بخشد. 

فرهنگسرای زیارت در دو نقطه میدان راه آهن و فرودگاه مهرآباد از ۱۴ مرداد برپا شده و تا ۱۹ مرداد ماه ادامه خواهد داشت. مسافران حرم حریم قدس رضوی همه روزه از برنامه‌های این فرهنگسرای بهره‌مند می‌شوند.

«زیر سایه خورشید» یکی دیگر از عنوان برنامه‌های این سازمان در دهه کرامت است که قرار است طی آن در شب میلاد امام رضا (ع) از تعدادی از خدام رضوی تجلیل و تکریم شود. تاکنون فرهنگسرای امام (ره) منطقه ۱، در ویژه برنامه‌ای با عنوان «نفس‌های قدسی» از ۸ خادم آقا و ۸ خادم خانم امام زادگان در بارگاه امام زاده قاسم (ع) و امامزاده علی اکبر (ع) تجلیل کرده است. همچنین قرار است یک حرکت نمادین با حضور خادمان رضوی به همراه توزیع تبرکات (نمک و نبات) در بین اقشار کم درآمد و مناطق محروم تهران برای ایجاد احساس زیارت امام رضا) ع( اجرا شود.
اما برنامه‌های این دهه به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه قرار است ویژه برنامه‌ای در سرای سالمندان و مراکز بهزیستی نیز برگزار شود. اجرای مسابقه کتاب‌خوانی، عکس اولین زیارت از عناوین دیگر برنامه‌های این دهه است.
نظر شما