به گزارش خبرنگار شهر، حميدرضا حاجي بابايي در نشستي با خبرنگاران که شب گذشته در اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار شد، با اعلام اين مطلب گفت: کسري بودجه آموزش و پرورش برخلاف همه وزارتخانه ها همواره مطرح بوده اما به نظر مي رسد که براي سال 1389 چالشي در اعتبارات نداريم.
وي با اشاره به برگزاري آزمون براي سرايداران گفت: اين اقدام به اين دليل است كه
بايد اموال مدرسه به آنها سپرده شود و همچنين آنها بايد امانتداران خوبي باشند. اما کارهاي خدماتي مدارس و ادارات به شرکتهاي خدماتي سپرده ميشود و اين نيروها استخدام نميوشوند.
وزير آموزش و پرورش در خصوص بيمه معلمان اظهار داشت: سياستم در آموزش و پرورش ساماندهي امور مالي بوده است و بدون آنكه يك ريال بودجه اضافي از دولت بگيرم، ساماندهي را انجام ميدهم؛ قرارداد جديدي درباره بيمه معلم نداشتيم و با شركت ديگري قرارداد ميبنديم؛ ما با هر شركتي كه خدمات بهتري ارائه دهد قرارداد خواهيم بست.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درخصوص برنامههاي وزارت آموزش و پرورش براي معيشت فرهنگيان افزود: بنده ميگويم از كلمه معيشت فرهنگيان استفاده نكنيد بلكه بگوييد براي عزت و جايگاه فرهنگيان چه كردهايد.
حاجيبابايي ادامه داد: فرهنگيان از من انتظار معجزه ندارند بلكه آنها هميشه صبور و قانع بودهاند و وظيفه ماست كه همه امكانات را به كار گيريم و با ساماندهي بيرون و درون آموزش و پرورش اقدامات شايستهاي را انجام دهيم.
وزير آموزش و پرورش تأكيد كرد: به جاي حقوق معلم، جايگاه معلم بگوييد.
وي خطاب به فرهنگيان گفت: بزرگترين پيامم به فرهنگيان اين است كه دست به دست هم دهيم تا جايگاه آموزش و پرورش را ترقي دهيم.
وي با اشاره به 14 ميليون دانشآموز، يك ميليون كارمند و معلم و 30 ميليون اوليا و مرتبطين به آموزش و پرورش همچون خيرين مدرسهساز گفت: سخني در آموزش و پرورش گفته نميشود مگر اينكه در همه خانهها تاثير گذار باشد. همه ما جايگاه آموزش و پرورش را ميدانيم به همين سبب اهميت تاثيرگذاري و جايگاه رفيعي نه تنها در كشور ما بلكه در همه كشورها تعريف شده است از همه مهمتر اعتقادات ديني ماست. اگر تعليم و تربيت نبود خلقت انسان معنا و مفهوم پيدا نميكرد.
وزير آموزش و پرورش از ايجاد چهار مرکز جديد در اين وزارتخانه خبر داد و افزود: مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي، مرکز امور بينالملل، مرکز سنجش در آموزش و پرورش و مرکز نيروي انساني، آمار و فناوري از مراکز جديدي هستند که به دنبال تحول ساختاري در آموزش و پرورش ايجاد کرده ايم. چرا که معتقديم تحول محتوايي بدون تغيير ساختار امکان پذير نيست.
حاجي بابايي در تشريح وظايف امور بينالملل وزارت آموزش و پرورش گفت: ما در بيش از 100 کشور دنيا مدرسه و دانشآموز داريم که پيش از اين زير نظر مديرکل مدارس خارج از کشور و تحت پوشش معاونت مشارکتهاي مردمي و مدارس غيردولتي بود اما هم اکنون با ايجاد مرکز جايگاه اين مدارس را ارتقا بخشيديم.
وي با بيان اينکه مرکز امور بينالملل وزارت آموزش و پرورش داراي سه اداره کل مدارس خارج از کشور، روابط ديپلماتيک و اداره کل پژوهش است، ادامه داد: دو اداره کل روابط ديپلماتيک و پژوهشي نيز در خصوص روابط ما با ساير کشورها و تهيه مواد علمي براي شرکت در نشستهاي بينالمللي فعاليت خواهند کرد.
وزير آموزش و پرورش همچنين درباره مرکز سنجش در آموزش و پرورش که براي اولين بار با سه اداره کل تشکيل شده است افزود: اداره کل امتحانات، آموزش و ارزيابي پرورشي از زيرمجموعه هاي اين مرکز هستند که هر کدام وظايف خاصي برايشان تعريف شده است.
حاجي بابايي ادامه داد: اداره کل امتحانات وظيفه برگزاري آزمونها و امتحانات دانشآموزان را به شکل متمرکز که پيش از اين توسط معاونتها برگزار مي شده را به عهده دارد و دو اداره کل آموزش و پرورش نيز بايد شاخص هاي آموزشي و پرورشي را در مدارس مورد ارزيابي قرار داده و نتايج آن را در اختيار برنامه ريزان بگذارند.
وي با اعلام اين که مرکز آمار، نيروي انساني و فناوري نيز با هدف کارشناسي دقيق در خصوص تعداد معلمان، دانشآموزان، مدارس و نيازهاي آينده آموزش و پرورش تشکيل شده است، گفت: از اين پس دانشآموزان با کد ملي دقيق وارد مدارس و به همان کد از مدارس خارج مي شوند.
وزير آموزش و پرورش در باره فعاليتهاي اداره کل فناوري نيز افزود: بايد تمام سازمانها و مناطق در مدارس به صورت مستقيم و آنلاين به وزارتخانه وصل شوند و در طول دو ماه گذشته شبانه روز به دنبال پيگيري اين موضوع هستيم تا از طريق سيستم جديد وب سايت آموزش و پرورش بتوانيم همواره آمار دقيق دانشآموزان، معلمان و مدارس را داشته باشيم.
حاجي بابايي در خصوص فعاليت مدارس هيئت امنايي که مورد سئوال يکي از خبرنگاران بود نيز اظهار داشت: اين مدارس را دولت اداره مي کند و در فعاليتهاي فوق برنامه از انجمن اوليا و مربيان هم کمک مي گيرد البته بنده به مدارس هيئت امنايي به اين شکل انتقاد دارم.
* اگر آمار دانشآموزان معتاد را ميدانستم، نميگفتم
وزير آموزش و پرورش در خصوص پرسش خبرنگاري درباره بحث اعتياد دانشآموزان اظهار داشت: پرسشي اينجا مطرح است كه آيا اعتياد آموزش و پرورش را تهديد ميكند يا جامعه را تهديد ميكند.
وي ادامه داد: آموزش و پرورش قسمتي از جامعه است و دانشآموزان از همه ايران وارد آموزش و پرورش ميشوند، گاهي اوقات پدر، مادر يا هر دو والدين يك دانشآموز معتاد هستند. وي گفت: نگاه منفي به آموزش و پرورش در كل سيستم آموزش و پرورش تاثير گذار است.
وي بيان كرد: با مجامع ذيربط ارتباط برقرار كرديم و به اين موضوع نگاه تعليم و تربيتي داريم ضمن اينكه هدايت آنها را به عنوان يك مريض در پيش گرفتيم؛ تمام راهها را براي ترك اين دانشآموزان نسبت به مواد مخدر انجام ميدهيم.
وي با بيان اين كه دانشآموز معتاد يك بيمار است گفت: اين دانشآموز بايد در خارج از سيستم آموزشي درمان شود و مدرسه تنها نقش حفظ كننده دارد نه درمان كننده.
وزير آموزش و پرورش ادامه داد: اما سؤال ديگر مطرح است اگر همه امكانات را به كار گيريم و هيچ نقصي در كار نباشد، آيا باز هم دانشآموز معتادي پيدا نميشود؛ اعتياد امروز يك معضل جهاني است و ما بايد با يك نگاه مثبت به آموزش و پرورش نگاه كنيم.
وي افزود: در حال حاضر هم واحدي را در آموزش و پرورش در بخش سلامت به عنوان پيشگيري ايجاد كرديم كه اين موارد را پيگيري ميكند.
وي در خصوص آمار دانشآموزان معتاد ادامه داد: من هيچ وقت نگفتم دانشآموز معتاد را قبول ندارم بلكه گفتم كساني كه اين عدد را درباره دانشآموزان معتاد اعلام ميكنند به بنده اين عدد را ثابت كنند و بگويند چه تعداد دانشآموز معتاد در شهرهاي مختلف داريم.
بنابر اين گزارش، اين برنامه كه قرار بود ساعت 18:30 دقيقه برگزار شود، حدود ساعت 19 آغاز شد و پس از آن فرهادي، رئيس مركز اطلاعرساني و روابط عمومي آموزش و پرورش با خبرنگاران در حدود 16 دقيقه درباره اهداف اين برنامه صحبت كرد.