پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۱
کد خبر: ۸۸۵۴۹
|
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
در برنامه «زندگی آموختنی است» مطرح شد:
در برنامه «زندگی آموختنی است» مطرح شد: خوشرویی یکی از راه‌های ارتباط مؤثر است و پیامبر می‌فرماید که خوشحالی مؤمن در چهره او و اندوه در قلبش است.
خوشرویی یکی از راه‌های ارتباط مؤثر استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برنامه «زندگی آموختنی است» با هدف تکریم و استحکام خانواده، روز یکم شهریور ماه در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

در این برنامه حجت‌الاسلام دکتر سید محسن علوی، استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز انسان‌ها زندگی شیرینی ندارند، با وجود اینکه پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هستند و یک رفاه نسبی وجود دارد اما زندگی آدم‌ها خوش و دلنشین نیست. صبحشان شب و شبشان صبح می‌شود، بعد چرتکه می‌اندازند می‌بینند بهره‌ای نبرده‌اند. علت چیست؟ زیرا زندگی را آموزش ندیده‌اند و زندگی آموختنی است.

به گفته کارشناس برنامه «زندگی آموختنی است»، عوامل مهمی در زندگی پایدار وجود دارد. ما باید به عوامل زیستی توجه کنیم. همچنین محبت به خود و دیگران را فراموش نکنیم. البته محبت، چند پایه و اساس دارد و سرمایه زندگی است. دوست داشتن مسئله عمقی و قلبی است و بر اثر روابط ایجاد می‌شود. برای مثال برخورد پیامبر اسلام (ص) با اصحاب به گونه‌ای بود که هرکدام فکر می‌کردند حضرت او را بیش از دیگران دوست دارد.
 
حجت‌الاسلام علوی به نکاتی که موجب افزایش میزان محبت می‌شود اشاره کرد و افزود: مردان نباید همسران خود را اذیت کنند و باعث رنجش آنها شوند. برای مثال، شوخی مرد درباره ازدواج دوباره، ارتباط با زنان دیگر، محدود کردن زن در ارتباط با خانواده و خساست به خرج دادن در مخارج زندگی موجب آزردگی زنان می‌شود.

او در ادامه عواملی که موجب رنجش مردان از سوی زنان می‌شود را هم برشمرد و افزود: تجسس و کنجکاوی، تعریف از مردان دیگر، ندادن فرصت تنهایی و فکر کردن به آنها و پرتوقع بودن موجب آزردگی مردان می‌شود.

حجت‌الاسلام علوی به تاکید پیامبر بر سلام اشاره و بیان کرد: پیامبر (ص) فرمودند که من این سلام کردن را بر بزرگ و کوچک تا آخر عمرم ترک نخواهم کرد. در سلام ۷۰ حسنه است. ۶۹ حسنه برای کسی که سلام می‌کند و یک پاداش برای کسی که جواب می‌دهد. کسی که جواب را می‌شنود واجب است جواب سلام را بدهد حتی اگر در نماز باشد. زن با طنین سلامش اقتدار مرد را بالا می‌برد.

کارشناس برنامه همچنین با اشاره به اهمیت استقبال و بدرقه گفت: در آموزه‌های دینی است که وقتی مهمان می‌آید به استقبالش برویم و در موقع رفتن، بدرقه و مشایعتش کنیم. چه اشکالی دارد زنان به همسران خود توجه کنند و به استقبالشان روند و بدرقه‌شان کنند؟

علوی همچنین به اهمیت توجه اشاره کرد و گفت: مردان باید به ظاهر همسر خود، غذایی که می‌پزند، نگرانی‌هایشان توجه کنند. در شرایط سخت چون زایمان و بیماری کنارش باشند و به او ابراز عشق کنند.

پیامبر(ص) فرمود که خوشحالی مؤمن در صورتش و غم و اندوه در قلبش است. پس ما خوشرویی و هدیه دادن به یکدیگر را نباید فراموش کنیم.

نظر شما