جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۲
کد خبر: ۸۸۵۹۳
|
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
کارکرد ادبیات و اهمیت آن در پیوند ملت‌ها و روابط کشورها با یکدیگر در خانه فرهنگ شیخ هادی بررسی خواهد شد.
«شاهنامه و کوش نامه، پیوند میان دو ملت»به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نشست ادبی «شاهنامه و کوش‌نامه، پیوند میان دو ملت» این دو کتاب حماسی و اسطوره‌ای از زاویه‌ای متفاوت تحلیل خواهند شد. 

در این جلسه که کارشناسی آن را «حامد علائیان» کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی بر عهده خواهد داشت، جایگاه کشور کره در کوشنامه و کشور یمن در شاهنامه مورد بحث خواهد بود.

«هاماوران» همان یمن امروزی است. حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه داستان علاقه کی‌کاووس به شاهزاده هاماوران «سودابه» را در به نظم درآورده است. 

همچنین کوش‌نامه نیز منظومه‌ای حماسی و اساطیری است که به سبک شاهنامه و در سده ششم هجری توسط ایرانشاه بن ابی الخیر سروده شده است. ابی الخیر در کوش‌نامه که به حکومت «کوش پیل دندان» برادرزاده ضحاک می‌پردازد اشارات قابل توجهی به چین و ماچین (کره امروزی) - سرزمین حکومتی کوش پیل دندان - داشته است.

جمعی از شاعران انجمن «شاعران بی‌قلم» میهمان این برنامه خواهند بود و اجرای موسیقی سنتی از دیگر بخش‌های آن است. 

ورود و حضور در این نشست که ۱۰ شهریور ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار می‌شود، برای تمامی علاقه‌مندان به ادبیات پارسی آزاد و رایگان است. 

خانه فرهنگ شیخ هادی در خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به سه راه جمهوری، خیابان شهید حسین سخنور واقع‌شده و شماره تماس ۶۶۴۹۸۵۸۷ پاسخگوی علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه‌های فرهنگی و هنری این مرکز است.
نظر شما