سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۹
کد خبر: ۸۸۷۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
نگاهی به طرح دوشنبه‌های قرآنی
یکی دو هفته ای می شود که طرحی جدید در مساجد شهر تهران اجرا می شود، طرحی با عنوان دوشنبه های قرآنی که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در محله ها و مناطق مختلف شهر برگزار می شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این طرح همانطور که از عنوانش مشخص است دوشنبه هر هفته در یکی از مساجد برگزیده مناطق ۲۲گانه تهران برگزار می شود. طرحی که در روزهای آغازین با استقبال بسیار خوبی از سوی نوجوانان و جوانان روبرو شده است.
 
قرار دوشنبه ها
طرح دوشنبه های قرآنی را می توان یکی از برنامه های جشنواره تابستانی سال ۹۵ معرفی کرد، که راه اندازی کرسی های تلاوت آیات قرآن کریم و تبیین و تشریح آیات به صورت موضوعی از پیش زمینه های اجرای طرح دوشنبه های قرآنی به شمار می آید.
 
بر اساس این طرح، هر دوشنبه در یکی از مساجدی که از طرف مدیریت فرهنگی هنری منطقه انتخاب‌شده است، در فاصله زمانی میان نماز مغرب و عشا یک صفحه از قرآن تلاوت میشود. البته مساجد از سوی مدیریت فرهنگی هنری هر منطقه انتخاب می‌شود و معیارهای انتخاب، استقبال عمومی، همکاری امام جماعت با مرکز فرهنگی هنری، فعالیت مسجد و مکان آن است. صفحه‌ای که تلاوت می‌شود در تمام مناطق یکسان است و آن یک صفحه از طرف فرهنگسرای قرآن انتخاب و به‌ مناطق ابلاغ می‌شود. هدف فقط تلاوت قران است هرچند این روش خود آموزش غیرمستقیم روخوانی قرآن است. 
 
علی اکبر توپچی، رییس فرهنگسرای قرآن درباره این طرح می گوید: «قرار است این طرح به صورت همزمان در 22 مسجد تهران بین دو نماز مغرب و عشا اجرا شود. تلاوت آیات به‌صورت مجلسی است و با صدای زیبای یکی از قاریان منتخب خوانده می‌شود. علاوه بر تلاوت یک صفحه از قرآن یکی از آیه‌های آن صفحه انتخاب می‌شود و در قالب بروشور ترجمه و تفسیر آن آیه به همراه سه سؤال آورده می‌شود. این بروشورها میان مخاطبان توزیع می‌شود و در آخر به کسانی که جواب صحیح یا کامل‌ترین جواب را داده باشند به‌ قرعه جوایزی اهدا می‌شود.»
وی ادامه می دهد: «به طور خاص هر هفته روی یک آیه تمرکز می‌کنیم تا مردم به طور کامل با ترجمه و تفسیر و.. آن آشنا شوند و درنهایت آن آیه در ذهنشان بماند. این برنامه از اول شهریور آغاز شده و سه ماه ادامه دارد.»

ساعتی در مسجد امیرالمومنین

سلسله برنامه‌های دوشنبه‌های قرآنی هر هفته دوشنبه‌ها در قالب کرسی‌های تلاوت با هدف ترویج فرهنگ حیات‌بخش قرآنی و سرلوحه قرار دادن آموزه‌های دینی در زندگی، استفاده از قاریان برتر، خوش‌خوان و کشف استعدادهای درخشان قرآنی و با هدف گسترش فرهنگ و سبک زندگی قرآنی آموزش، اطلاع‌رسانی مفاهیم والای قرآنی و سیره ائمه در مسجد جامع فاطمیه میدان تسلیحات برگزار می شود.  
 
دوشنبه ها، به بهانه این طرح، انگار رفت و آمد در این مسجد هم بیشتر می شود. نوجوان ها و جوان هایی که با در دست داشتن برگه هایی به رنگ سبز و سفید، برای اقامه نماز جماعت به مسجد می آیند. ناصر امین زاده، مدیر فرهنگی منطقه 8 درباره این طرح می گوید: «دوشنبه های قرآنی در همه مناطق در حال برگزاری است ما نیز آن را با هدف نشر و توسعه فرهگ قرآنی، همچنین استقرار و تبیین مسجد محوری در میان مردم در منطقه خود اجرا می کنیم.»
 
در این طرح که با همکاری هیات امنای مسجد جامع فاطمیه برگزار می شود، تلاوت قرآن را مصطفی یادگاری، قاری ممتاز بین المللی بر عهده دارد. پس از تلاوت قرآن، مسابقه ای طراحی شده است که تفسیر سوره، به صورت کتبی در میان مردم توزیع می شود و آنها فرصت دارند به مدت یک هفته پاسخ سوالات را بدهند و هفته بعد به قید قرعه جایزه بگیرند. 
 
امین زاده که رئیس فرهنگسرای گلستان است با اشاره به استقبال مردم از دوشنبه های قرآنی، یادآور می شود: «این طرح یکی ـ دو هفته است که اجرا شده اما در همین مدت کم هم استقبال خوبی از آن شده است، به واسطه اینکه مجموعه فرهنگی منطقه فعالیت قرآنی دارد ما از بانک اطلاعاتی وسیعی برخوردار هستیم و تلاش می کنیم اطلاع‌رسانی گسترده ای در سطح منطقه داشته باشیم، علاوه بر آن پایگاه بسیج مسجد هم همکاری خوبی با ما داشت و به همین دلیل پیش بینی می کنیم یکی از پرمخاطب ترین طرح های هفته های آینده همین طرح باشد.»
 
اهمیت این کرسی‌های تلاوت توجه به بخش تفسیر و تدبیر در قرآن است و نیز در تمامی این محافل قرآنی مفسران به بیان نکات تفسیری، تبیین آیات قرآن برای مردم و لطائف قرآنی و تفسیر موضوعی قرآن کریم می‌پردازند. هدف اصلی از اجرای این برنامه، ضمن اینکه انس و الفت با قرآن، کاربردی کردن آیات قرآن و بهره گیری بیشتر از ترجمه قرآن در زندگی مخاطبان است. در سایه این طرح، می توان علاوه بر لذت بردن از قرآن خوانی به مفاهیم آیات توجه بیشتری داشت، ارتباط بیشتر میان قرآن و مردم ایجاد شود و از این بستر ارتباط بیشتر با قرآن رقم بزنیم.

دوشنبه‌های قرانی جزو برنامه‌های جشنواره تابستانی است که از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می شود. شروع این برنامه از اول شهرویر بوده است و سه ماه ادامه دارد.

نظر شما