جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۸
کد خبر: ۸۸۷۳۷
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
ویژه برنامه نخستین پویش کتابخوانی تابستانی کودکان و نوجوانان در کتابخانه فرهنگسرای مهر با حضور نویسنده آثار کودک و نوجوان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید رنجبریان، در این برنامه مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۹ درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: برخی از مراسم مرتبط را در کتابخانه‌ها برگزار می‌کنیم تا مراجعان به فرهنگسراها انس و الفت بیشتری با کتاب و کتابخوانی بگیرند. 
 
رئیس فرهنگسرای مهر ادامه داد: اگر بخواهیم پیشرفت کنیم و توسعه یابیم و در جهان خودکفا و مستقل باشیم، باید توان و علممان را اضافه کنیم و این کار را با کتابخوانی باید انجام دهیم. بهترین راهی که می‌تواند به ما کمک کند تا روی پای خودمان بایستیم کتاب خواندن است. کتاب‌های نخوانده را بخوانیم تا بتوانیم مهارت‌هایمان را اضافه کنیم. 
  
با شرکت در پویش کتابخوانی، لذت کتابخوانی، مسابقه و جایزه را در کنار هم تجربه کنید
 
حامد طراحی تبریزی، مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز درباره اجرای نخستین پویش کتابخوانی گفت: هدف اصلی ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کودکان و نوجوانان است. 

نخستین پویش کتابخوانی تابستانی کودکان و نوجوانان در فرهنگسرای مهر

وی ایجاد فرهنگ مراجعه به کتابخانه ها و امانت گرفتن کتاب به منظور مطالعه را از دیگر اهداف این برنامه دانست و توضیح داد: دوست داریم که بچه‌ها از کتابخانه‌های عمومی کتاب بگیرند و بخوانند و با شرکت در پویش کتابخوانی، لذت کتابخوانی، مسابقه و جایزه را در کنار هم تجربه کنند.

برای شرکت در مسابقه نخستین پویش تا ۲۰ شهریور ماه فرصت دارید

حسن آذری دبیر نخستین پویش کتابخوانی تابستانی کودکان و نوجوانان نیز در این برنامه گفت: کودکان و نوجوانان ۳ تا ۱۵ سال، تا ۲۰ شهریور ماه فرصت دارند تا با امانت گرفتن ۶ جلد کتاب از کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خلاصه نویسی آن در هفت سطر یکی از برندگان مسابقه کتابخوانی نخستین پویش کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران باشند. 

نخستین پویش کتابخوانی تابستانی کودکان و نوجوانان در فرهنگسرای مهر

وی افزود: کودکان کمتر از هفت سال که سواد خواندن و نوشتن ندارند نیز می توانند با ارسال نقاشی هایشان در این پویش شرکت کنند. اختتامیه این پویش روز ۲۸ شهریور ماه برگزار می شود و به ۳۰۰ نفر برگزیده، ۳۰۰ دوچرخه اهدا خواهد شد. 

عامل اصلی پیشرفت کتابخوانی است

طاهره ایبد، نویسنده کتاب های کودک و نوجوان گفت: واقعیت این است که وقتی ما به دنیای اطراف و کشورهای توسعه یافته و پیشرفته نگاه می کنیم، شاهد آن هستیم که عامل اصلی پیشرفتشان کتابخوانی بوده است. این نشان دهنده اهمیت کتاب در زندگی مردم است. 

ایبد به دلایل مختلف پایین بودن سرانه مطالعه در کشورمان اشاره کرد و گفت: یک بخشی مربوط به کوتاهی رسانه هاست و بخش دیگر نیز کوتاهی آموزش و پرورش است. به قدری حجم کتاب های درسی و تکالیف بچه ها زیاد است که بخش آموزش غالب شده و پرورش فراموش شده است. 

نخستین پویش کتابخوانی تابستانی کودکان و نوجوانان در فرهنگسرای مهر

طاهره ایبد ادامه داد: بچه ها باید در مدرسه علاوه بر اطلاعات و آموزش هایی که می گیرند، بتوانند مهارت زندگی کسب کنند. از نظر علمی، اطلاعات کسب شده ابتدا وارد حافظه اطلاعاتی شده، سپس به حافظه احساسی، کوتاه مدت و در نهایت بلند مدت سپرده می شود و پس از طی کردن این چهار مرحله تبدیل به دانش شده و تبدیل به مهارت می شود. داستان می تواند اطلاعات و دانش را تبدیل به مهارت کند و این موضوع از نظر علمی اثبات شده است. 

وی لذت کتابخوانی را عمیق و ماندگار دانست و گفت: کسی که لذت کتابخوانی را درک کند، محال است که بتواند به سمت دیگری گرایش پیدا کند و شاهد آن هستیم خانواده هایی که فرزندانشان از کودکی با کتاب و مطالعه انس گرفته اند، در تمام سنین کتاب یکی از نزدیک ترین دوستانشان بوده است. 

استمرار پویش کتابخوانی موفقیت آمیز خواهد بود

طاهره ایبد تصریح کرد: فرهنگسراها محفلی برای حضور مستمر کودکان و نوجوانان است که قطعا با برنامه های متنوعی که دارد، در صورت استمرار پاسخگوی نیازهای کشور خواهد بود. 

نخستین پویش کتابخوانی تابستانی کودکان و نوجوانان در فرهنگسرای مهر

نویسنده کتاب «ماجراهای خانواده چرخشی» ادامه داد: بچه ها که لذت کتاب خواندن را کسب می کنند، بعد از یک دوره کتابخوانی دیگر لازم نیست کسی دنبالشان برود و دیگر خودشان از کتاب جدا نخواهند شد. صمیمی ترین دوست بچه هایی که اهل کتاب هستند، همان کتاب است و خیلی از خلوت هایشان را با کتاب پر می کنند. 

وی برنامه پویش کتابخوانی را در صورت استمرار چندساله مفید و تاثیرگذار دانست و گفت: قطعا این برنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، منوط به استمرار چند ساله می تواند تاثیرگذار باشد، نباید انتظار داشته باشیم که برنامه های فرهنگی در همان سال اول نتیجه بدهد، بلکه باید یادمان باشد که هر کار فرهنگی حداقل زمانی که می برد پنج سال است. 



نظر شما