چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۴
کد خبر: ۸۸۷۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
گفت‌وگو با رییس فرهنگسرای شفق درباره جشنواره تابستانی
رییس فرهنگسرای شفق نظر خود را درباره جشنواره تابستانی سال۹۵ تبیین کرد و به معرفی تعدادی از برنامه‌های این فرهنگسرا در طول تابستان پرداخت.
تداوم در اجرای برنامه جشنواره‌تابستانی تاثیر آن را بالا می‌بردبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران، رضا بسطامی رییس فرهنگسرای شفق با اشاره به جشنواره تابستانی که از ۲۰ تیرماه از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آغاز شد و تا ۲۳ شهریورماه ادامه دارد، گفت: پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های امروزی باعث شده بسیاری از خانواده‌ها نگران سرگرم شدن فرزندانشان به طور افراطی در استفاده از وسایلی مانند موبایل، لپ تاپ و ... باشند، از این‌رو ایشان به‌دنبال راهی برای گذراندن اوقات فراغت بچه‌ها در محیط‌های سالم هستند. با توجه به این دغدغه، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های متنوعی را از ۲۰ تیرماه آغاز کرده و تا ۲۳ شهریور پی‌ می‌گیرد که مورد استقبال بسیاری از شهروندان محترم تهرانی قرار گرفته است. چراکه والدین و شهروندان به دنبال محیط‌های سالم و اماکنی هستند تا علاوه بر سلامتی محیط، باعث افزایش دانش دینی، علمی، تحقیقی و ... فرزندانشان در این جشنواره شوند. این برنامه نقاط قوت متعددی دارد، از جمله آن که معمولا مغفول واقع می‌شود، عوض شدن فضای بعضاً نامناسب اماکنی مانند پارک‌ها و تبدیل آن‌ها به محیط های جذاب فرهنگی است و هر قدر این برنامه‌ها گسترده‌تر و دارای تداوم باشد نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود و عدم تداوم آن از جمله نقاط ضعف خواهد بود.

رییس فرهنگسرای شفق در ادامه به برنامه‌هایی که در مشارکت با این جشنواره از سوی این فرهنگسرا برگزار شده، اشاره کرد و افزود: برگزاری نشست‌های سلامت به صورت ماهانه با حضور پزشکان متخصص بیمارستان محب کوثر، برنامه‌های سلامت عمومی، پیشگیری و آموزش بهداشت عمومی با هدف ارتقای سلامت شهروندان با همکاری دو جانبه با این بیمارستان در فرهنگسرای شفق برگزار شد. همچنین هم‌زمان با شصت و سومین سالگرد کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نمایشگاهی از اسناد و عکس‌های این واقعه تاریخی با مشارکت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در فرهنگسرای شفق گشایش یافت. در این نمایشگاه ۳۰ قطعه عکس در اندازه ۵۰*۷۰ به صورت سیاه و سفید از وقایع روز ۲۸ مرداد با هدف گسترش و تقویت خوداتکایی، خودباوری و عزت ملی در معرض دید قرار گرفت.

از دیگر برنامه‌های مشارکتی در جشنواره تابستانی ۹۵ می‌توان به جشن «حریم ولایت» اشاره کرد. این ویژه برنامه به مناسبت دهه کرامت با همکاری امور ایثارگران شهرداری با حضور فرزندان نخبه شهدا با اجرای برنامه‌هایی چون سخنرانی، نماهنگ، نمایش و مولودی‌خوانی در فرهنگسرای شفق برگزار شد. جشن «حریم ولایت» از جمله ویژه برنامه‌های «رافت کریمانه» به منظور اشاعه و ترویج شناخت شهروندان از الگوهای دینی، گرامی‌داشت دهه کرامت، ایجاد زمینه‌های گسترش فضائل اخلاقی در جامعه، فراهم نمودن شور و نشاط در ميان شهروندان برگزار شد. تکریم خانواده شهدا و نگارش زندگینامه تعدادی از شهدای منطقه یوسف آباد نیز از دیگر برنامه‌های این مرکز است.

وی در ادامه به معرفی تعدادی از برنامه‌های موفق و شاخص این فرهنگسرا پرداخت و گفت: آیین تجلیل از مستندساز فرهیخته مهرداد اسکویی به همراه نمایش آخرین اثر تحسین شده وی با عنوان «رویاهای دم صبح» مرداد ماه سال جاری با حضور خسرو سینایی، بهرام عظیمی، اکبر عالمی، رضا درمیشیان، فریدون مجلسی و دیگر هنرمندان مطرح کشور در فرهنگسرای شفق برگزار شد. مهرداد اسکویی با دریافت جایزه TRUE VISION جشنواره  (TRUE & FALSE) به عنوان بهترین مستند ساز جهان شناخته شده است. 
 
بسطامی افزود: این فرهنگسرا با توجه به فعالیت‌های گسترده در حوزه نمایش و موسیقی در بین شهروندان و مخاطبان بیشتر شناخته می‌شود، البته سعی بر این است که در اجرای برنامه‌ها با توجه به نیاز مخاطب و رویکردهای سازمانی گام‌های اساسی برداشته شود. همچنین فرهنگسرای شفق همراه با سایر مراکز فرهنگی هنری با اجرای ویژه برنامه «آدینه ها عیدند» در روزهای جمعه با رویکرد تاکید بر فضایل اخلاقی، خانواده و تکریم زندگی با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه کانون‌های مردم نهاد به اجرای برنامه‌های متنوع و متعدد برای مخاطبان پرداخته است. دیدار با علما و بزرگان شهر و شنیدن نصایح و توصیه‌های آنان از جمله دیدار با آیت الله سیدمحمد خامنه ای(رییس بنیاد ایرانشناسی)، آقای توکل و ... از دیگر برنامه‌هایی است که می توان اشاره کرد.
 
وی در خصوص دیگر برنامه‌های این فرهنگسرا که برای هرچه پربار کردن اوقات فراغت افراد برگزار شده، توضیح داد: به منظور گسترش مطلوب محاسن و فضایل اخلاقی با تمرکز بر اخلاق عمومی و خصلت های محوری و به منظور کاهش ناهنجاری‌ها در سطح شهر و تحکیم نهاد خانواده این مرکز به اجرای برنامه‌های آموزشی متناسب با نیاز مخاطبان پرداخته است. برگزاری شب شعر طنز با (بودجه صفر) با همکاری و مشارکت کانون ادبی تهران، آموزش قرآن با عنوان کرسی تلاوت (ویژه بانوان) و قصص قرآنی (ویژه کودکان)، موسیقی سنتی، ویژه برنامه آدینه ها عیدند و .... از جمله فعالیت‌های این مرکز به منظور پرکردن اوقات فراغت شهروندان می توان نام برد. در شهریور ماه برپایی نمایشگاه با موضوع هفته دفاع مقدس و بزرگداشت نویسنده شهیر کشورمان زنده یاد جلال آل احمد، نویسنده نامدار معاصر با یادی از سیمین دانشور، بانوی ادبیات داستانی ایران از جمله برنامه‌های شاخص در شهریورماه می‌توان برشمرد. 

نظر شما