سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۴
کد خبر: ۸۸۷۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
در نشست خبری پنجمین جشنواره تئاتر شهر مطرح شد
دبیر جشنواره تئاتر شهر، درباره جزئیات این جشنواره گفت: ۱۳۵۵ اثر متقاضی شرکت در این جشنواره بودند که از میان آنها ۱۶۸ هنرمند جوان با میانگین سنی ۲۳ سال در قالب ۷۰ گروه نمایشی روی صحنه خواهند رفت و ۱۹۸ اجرا در ۱۳ مرکز هنری را تجربه خواهند کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست خبری پنجمین جشنواره تئاتر شهر با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرام كرمی، مدیر امور نمایشی، این سازمان صبح امروز برگزار شد.
 
عبدالحسینی در ابتدای سخنان خود با تاكید بر توجه ویژه شهرداری تهران بر ارتقای كمی و كیفی تئاتر گفت: شهردار تهران تا کنون بارها سند تئاتر شهرداری را بررسی کرده‌اند و تاكید ایشان بر حضور ایده آل و حرفه‌ای تئاتر در  شهر تهران است. 
 
وی افزود: خوشبختانه همکاران من در سازمان فرهنگی هنری به هنر و به ویژه هنر تئاتر توجه ویژه‌ای داند. دکتر محمود صلاحی، رئیس سازمان، یکی از علاقه‌مندان به هنر تئاتر است و مدیر هنرهای نمایشی سازمان و دبیر این جشنواره هم یكی از مدیران با سابقه تئاتر است و پیش از اینكه یک مدیر باشد، نمایشنامه‌نویس و كارگردان است و از جامعه تئاتری وارد مدیریت شده است.
 
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری با اشاره به فعالیت‌های گسترده‌ای که در این زمینه در این سازمان انجام می‌شود، گفت: یكی از فضاهای مورد توجه به تئاتر در این سازمان، جشنواره تئاتر شهر است. به استناد آمار و ارقام و نظر متخصصان رشد كمی و كیفی داشتیم و طبیعی است كه در دوره پنجم با توجه به تجربه چهار دوره گذاشته، ارتقای بیشتری خواهیم داشت. 
  
وی در ادامه به سوگواره نمایشی و هنرهای آیینی خمسه اشاره کرد و گفت: این سوگواره که به مناسبت ماه محرم و صفر در مراکز فرهنگی هنری برگزار خواهد شد، یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه تئاتر است.
 
۱۹۸ اجرا توسط ۱۶۸ هنرمند در قالب ۷۰ گروه نمایشی

عبدالحسینی درباره تعداد اجراهای سال گذشته این سازمان گفت: در سال گذشته ۱۷۰۰ اجرا در مراکز سازمان روی صحنه رفت و سازمان فرهنگی هنری سه اثر نمایشی فاخر را برای اجرا تهیه کرد. نمایش محیطی دریا دلان که افتتاحیه چهارمین جشنواره تئاتر شهر نیز با این اثر بود؛ نمایش اروند خون به کارگردانی کوروش زارعی بر اساس متنی از ایوب آقاخانی که در فرهنگسرای بهمن و نمایش بیرق ماندگار کاری از مهرداد مهرابی که در فرهنگسرای خاوران اجرا شد. 
 
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری درباره اضافه شدن محیط‌های اجرایی حرفه‌ای به این سازمان گفت: خانه موزه انتظامی، پردیس تئاتر خاوران و مرکز هنرهای نمایشی صبا هم از دیگر دستاوردهای سازمان در سال گذشته بود.
 
وی در پایان سخنان خود با تاکید بر نقد جشنواره در محافل هنری گفت: من سال گذشته نیز به نقد جشنواره توسط اهالی رسانه تاکید داشتم، امسال نیز از همه اهالی رسانه می‌خواهم که در حین برگزاری و در پایان جشنواره با نقدها و نظرهایشان از ما حمایت کنند تا با نقص‌های خود آگاه شویم و سعی در برطرف کردن آنها داشته باشیم.
 
اختتامیه جشنواره پنجم در پردیس تئاتر تهران
شهرام کرمی، مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری و دبیر پنج دوره برگزاری این جشنواره با اشاره به افتتاح قطعی پردیس‌های تئاتر تا بهمن ماه گفت: ششمین جشنواره تئاتر شهر با اضافه شدن این سالن‌های حرفه‌ای رنگ و بوی متفاوتی به خود خواهد گرفت، چرا که تا به امروز یکی از مهم‌ترین دلایلمان برای تغییر ندادن رویکردهای اصلی این جشنواره، نداشتن سالن‌های حرفه‌ای برای اجرای تئاتر بود. 
 
وی افزود: از نکات جنجال برانگیز این سال‌ها، زمان دقیق افتاح پردیس‌های تئاتر شهرداری بود. من این نوید را می‌دهم که اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر، روز سه‌شنبه سی‌ام شهریور ماه در پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد که هم خبرنگاران و هم مسئولان از چگونگی این سالن‌ها مطلع شوند.
  
۱۹۸ اجرا توسط ۱۶۸ هنرمند در قالب ۷۰ گروه نمایشی

مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری در پاسخ به این نکته که این پردیس‌ها چرا تاکنون افتتاح نشده‌اند، گفت: این پردیس‌ها از نظر زیر ساختی با مشکلات زیادی دست به گریبان بودند. امتیاز آب و گاز این مجموعه به تازگی صادر شده و با رایزنی‌هایی که صورت گرفته امتیاز برق هم در حال واگذاری است چرا که برقی که امروزه در این سالن وجود دارد، تنها توانایی روشن کردن یک سالن را خواهد داشت نه ۱۰ سالن حرفه‌ای.
 
کرمی تاکید کرد: چشم اندازی که برای آغاز به کار این پردیس‌ها داریم، یک شروع حرفه‌ای برای آشنایی هر چه بیشتر هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر در این مراکز است و امیدواریم که امسال بتوانیم میزبان آثار جشنواره تئاتر فجر باشیم.

دبیر برگزاری پنجمین دوره جشنواره تئاتر شهر درباره آثار شرکت کرده در این رویداد هنری گفت: طی فراخوانی که در اواخر فروردین ماه منتشر شد، ۱۳۵۵ اثر متقاضی شرکت در این جشنواره بودند که از میان آنها ۱۶۸ هنرمند جوان با میانگین سنی ۲۳ سال در قالب ۷۰ گروه نمایشی اجرا خواهند داشت و ۱۹۸ اجرا در ۱۳ مرکز هنری را تجربه خواهند کرد.
 
وی درباره بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: پنجمین جشنواره تئاتر شهر در هشت بخش صحنه‌ای، خیابانی، نمایشنامه، نمایشنامه‌خوانی، کودک و نوجوان، مدرسه تئاتر، رالی عکاسی و بخش تازه تاسیس و متفاوت توان‌یابان برگزار خواهد شد. 
 
کرمی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره مدرسه تئاتر پنجمین جشنواره تئاتر شهر پرداخت و گفت: این بخش ویژه که با حضور هنرمندان بنام در مراکز فرهنگی هنری برگزار شد در بخش‌های نمایشنامه‌نویسی با حضور محمد چرمشیر، تئاتر کودک و نوجوان با حضور مریم کاظمی، تئاتر خلاق با حضور حمیدرضا نعیمی، تئاتر نونهالان با حضور فاطمه عرب کرمانی و کارگاه بازیگری با حضور فرهاد تجویدی با استقبال ویژه‌ای از سوی مخاطبان رو به رو شد. 
  
مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برگزاری تجلیل از پیشکسوتان در جشنواره تئاتر شهر گفت: از نخستین دوره جشنواره، تجلیل از پیشکسوتان عرصه تئاتر را به عنوان یک وظیفه در نظر گرفتیم، چرا که این جشنواره، جشنواره گرو‌ه‌های جوان است. در این پنج دوره تا کنون از چهره‌های شاخصی چون زنده یاد محمود استاد محمد، زنده یاد داوود رشیدی، حسین محب اهری، استاد علی نصیریان و استاد اسماعیل خلج تقدیر کرده‌ایم و امسال نیز بنا به تصمیم شورای سیاست‌گذاری از کارگردان، بازیگر و نویسنده شناخته شده استاد اکبر زنجان‌پور، و کارگردان، بازیگر و مدیر تئاتر مریم معترف تقدیر خواهیم کرد.
  
شهرام کرمی در ادامه به (مسابقه عکاسی ۱۰ استاد) اشاره کرد و گفت: رالی عکاسی که پیش از این تجربه اجرای آن را در دوره گذشته جشنواره با مدیریت رضا موسوی داشتیم، در این دوره با تغییر و تحولانت زیادی اجرا خواهد شد. طی فراخوانی که منتشر شد ۸۰ عکاس، در این دوره ما را همراهی خواهند کرد. این اتفاق برای ما یک رویداد خجسته است چرا که علاوه بر آموزش عکاسی تئاتر به هنرمندان مستعد، آرشیو عکس پرباری از اجراها خواهیم داشت.
  
وی افزود: ساتیار امامی، ابراهیم حسینی، ابراهیم سیسان، بهنام صدیقی، یلدا معیری، روشن نوروزی و  مهدی وثوق نیا استادانی هستند که عکاسان را در این امر راهنمایی خواهند کرد. 
 
دبیر جشنواره تئاتر شهر در ادامه به معرفی ۱۳ مرکز اجرای آثار پرداخت و گفت: علاوه بر سالن‌های فرهنگسراهای سرو، ارسباران، شفق، خاوران و خانه فرهنگ فدک، سالن اصلی تالار محراب، سالن اصلی و سالن کوچک تالار مولوی و خانه نمایش اداره تئاتر میزبان آثار خواهند بود. همچنین باید از مدیران سالن «کنش معاصر» تشکر کنیم که امکان تمرین بچه‌ها را فراهم کردند. 
 
وی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری درباره بودجه در نظر گرفته شده برای این جشنواره گفت: برای این جشنواره، بودجه اندکی در نظر گرفته شده است. در این دوره با مبلغی بالغ بر ۵۵۰ میلیون تومان که ۵۰ میلیون از دوره گذشته بیشتر شده، باید علاوه بر حوزه اجرایی جشنواره، به ۱۰۰ برگزیده جوایزی اهدا کنیم و کمک هزینه گروه‌ها را نیز پرداخت کنیم. 
  
پایان بخش این مراسم رونمایی از پوستر «پنجمین جشنواره تئاتر شهر» بود. پوستری این جشنواره اثر مازیار تهرانی است که طراحی پوستر دوره‌های گذشته این جشنواره را نیز بر عهده داشت.
پنجمین جشنواره تئاتر شهر ۲۲ تا ۳۰ شهریور ماه در مراکز فرهنگی هنری شهر تهران برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط
نظر شما