چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۲
کد خبر: ۸۸۷۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
میرفخرایی درنشست نمایش و نقد فیلم مستند «شکارچی»:
نشست این هفته کانون فیلم کوتاه فرهنگسرای رسانه و شبکه‎‌ های اجتماعی، با ارزيابی اهميت محيط زيست در رسانه و سينما و با نمایش فیلم مستند «شکارچی» به کارگردانی «كتايون جهانگيری» و با حضور اسماعیل میرفخرایی استاد علوم ارتباطات، کتایون ریاحی، میترا حجار، فعالان انجمن‌های محیط‎زیستی و کمپین های حمایت از حقوق حیوانات برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، میرفخرایی در این نشست با تاکید براین که نگاه به مسائل محیط زیستی در رسانه ها، نگاهی تشریفاتی است، گفت: سیاست‌گذاری های رسانه‎ای در تلویزیون غلط است و ما شاهدیم در بهترین ساعت‎هایی که فیلم مستندی در تلویزیون درحال پخش است، شبکه‎ای دیگر برنامه ای در مخالف آن برنامه پخش می‎کند.

کم سوادی رسانه ای مشکل اصلی ما در محیط زیست است

وی درباره مسئولیت رسانه ها در برابر مسائل محیط زیست، تصریح کرد: وضعیت رسانه ای ما باگذشته که یک رسانه جمعی بود، فرق کرده و در حال حاضر به گونه ای شده که تاثیرگذاری آن به اندازه تاثیر یک جمع اندک هم نیست.متاسفانه خبرنگاران هم اگر بخواهند درباره هرمساله ای صحبت کنند، مسئولانی در برابر آن معضل وجود دارند که با خبرنگاران برخورد می کنند و سعی می کنند، شرایط عادی و خوب جلوه بدهند.

این کارشناس ارتباطات و رسانه، تاکید کرد: مشکل دیگری در حوزه مستندسازی وجود دارد، این است که دستگاه های دولتی حاضر نیستند پول های خود را صرف مستندسازی کنند و به همین دلیل اولین مشکل یک مستندساز بودجه است.

کم سوادی رسانه ای مشکل اصلی ما در محیط زیست است

میرفخرایی با بیان این که این جلسه باید در صداوسیما تشکیل می‌شد، یادآورشد: آگاهی نسبت به مسائل محیط زیستی کم است و افزایش سواد رسانه‌ای مساله اصلی ما در این حوزه است. بنابراین اشکال اساسی در کم سوادی رسانه ای در نزد مسئولان رسانه ای و کاربران شبکه های اجتماعی است.

وی اظهارداشت: برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از شکار و تخریب‌های محیط زیستی باید حمایت هایمان از محیط بانان بیشتر و قوی تر کرده و امکاناتی مانند هواپیماهای گشتی را ایجاد کنیم.

این کارشناس ارتباطات و رسانه، مساله اصلی مشکلات محیط زیستی اقتصادی و در مرتبه دوم آموزشی است، گفت: شکارچی که از سر نباز مالی و برای تامین مایحتاج زندگی خود دست به شکار می‌زند، نیاز به شغل دارد و باید فکری برای تامین نیازهای اقتصادی و شغلی او کرد.البته شکارچی های پولداری که برای تفریح دست به این عمل می زنند، بیمارهای روانی هستند که باید با آنها برخورد جدی کرد.

میترا حجار نیز در این نشست اظهارداشت: عدم حضور مسئولان مربوطه و مخاطبان اصلی نشست، یکی از اشکال های مهم، سمن ها و جمع های دوستداران محیط زیست است.
حجار گفت: انتخاب یک دختر بچه در فیلم، کار هوشمندانه ای بود، چرا که این ذخایر و منابع طبیعی ما باید برای آیندگان حفظ شود.

این بازیگر سینما نیز در مورد وظیفه رسانه ها در برابر مسائل محیط زیستی اظهارداشت: این یک مساله جهانی است و متاسفانه در همه دنیا شاهد این اتفاق هستیم که رسانه های سعی می کنند نگاه مخاطب را از مساله اصلی دور کنند و این اتفاق در تلویزیون ما نیز وجود دارد که نتیجه آن افزایش دیش های ماهواره می شود.

کم سوادی رسانه ای مشکل اصلی ما در محیط زیست است

حجار یادآور شد: در کشور مردم به ما هنرمندان اعتماد دارند و سیاستمداران هم به همین دلیل در مواقعی که نیاز دارند به سراغ ما می‌آیند. اما ما بهتر می دانیم به جای این که شهرت‎مان را در اختیار سیاسی ها بگذاریم در اختیار کسانی بگذاریم که صدایی برای دفاع و حمایت از خود ندارند.

وی در مورد فعالیت های محیط زیستی در شبکه های اجتماعی گفت: برخی از این اخبار و پیام هایی که در این شبکه ها رد و بدل می شود، واقعی نیست و مشوش کننده است. همچنین در شبکه های اجتماعی این که فکر کنیم با یک لایک زدن کاری برای محیط زیست کرده ایم، درست نیست و ما باید با همین تشکل های کوچک فعالیت های خود را برای دفاع از محیط زیست بیشتر کنیم. ما می توانیم سرنوشت طبیعت مان را تغییر دهیم هرچقدر کوچک باشیم.

کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون نیز با تاکید برهمین مساله گفت:ما باید خودمان دست های مان را دراز کنیم و دست های مسئولان را از روی گوش های شان برداریم تا ببینند و بشنوند و متوجه مسئولیت و وظیفه خود شوند.

وی درباره این موضوع که مشکل محیط زیست ما اقتصادی هست، تصریح کرد: این موضوع وجود دارد اما تا جایی سیستم اقتصادی می توان کمک کننده و حلال مشکلات باشد. اما من که در سرزمین های آفریقا  حضور داشتم و از نزدیک شاهد بحرانی  کمبود آب بودم، می دانم که بحران آب جدی است و آن قدر بحرانی که تا چند سال دیگر هم با اقتصاد هم حل نمی شود.حتی آن آقایی که 3 هزار میلیارد را با خود برد، نمی توانند در زمان کمبود آب، یک لیوان آب برای خود پیدا کند.

کم سوادی رسانه ای مشکل اصلی ما در محیط زیست است

ریاحی تاکید کرد: هرکسی هرآنچه که می تواند برای سرزمین مان و محیط زیست مان کاری کند.
کتایون جهانگیری نیز درباره فیلم خود، گفت: سوژه من در ابتدا چیز دیگری بود و ابتدا طرح هایی در مورد تخریب های زیست محیطی داشته باشیم  اما به من گفتند که سوژه تکراری است . در ابتدا ساخت مستند شکارچی این نگرانی را داشتم که چطور به سمت این سوژه بروم و عکس العمل خودم در برابر شکارچی ها و آنها نسبت به من چیست؟!.

وی افزود: همان شکارچی ها که با افتخار و قدرت از خود و شکارشان عکس می گیرند، جرات ندارند جلوی دوربین بیایند و عکس شان گرفته شود و یکی از همین ها که عکسی از او در فیلم هست، به من دائم فشار آورد که عکسش را از فیلم دربیاورم.

جهانگیری گفت: در مستندسازی یک بخشی آگاهی رسانی است که می خواهیم مردم مطلع شوند و مواقعی قصد ارتقای فرهنگ است که در این زمینه نیاز به پرداخت مستقیم  به سوژه نیست.
نظر شما