پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۲
کد خبر: ۸۸۷۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
همزمان با عید سعید قربان دومین جشنواره ادبی نذر شعر با معرفی و تقدیر از برترین شاعران رضوی از سراسر کشور به کار خود پایان می‌دهد.
تجلیل از شاعران برتر رضوی در اختتامیه دومین جشنواره نذر شعربه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این جشنواره به مناسبت دهه کرامت و بزرگداشت مقام والای حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) برگزار می‌شود و طی آن ۶۵۴ اثر از ۲۱۱ شرکت کننده از سراسر کشور دریافت شد.

به گفته دبیر اجرایی دومین جشنواره ادبی نذر شعر، هدف از برگزاری این جشنواره ترویج و تعالی شعر آیینی، تبیین مقام شامخ و سیره اهل بیت (ع) به زبان فاخر شعر و تشویق علاقمندان و فعالان عرصه ادبیات دینی و آیینی است.

اکبر بختیاری افزود: در این جشنواره از تمامی دوستداران اهل بیت(ع ) و به ویژه شاعران دلباخته آن دو حضرت دعوت شد اشعاری که در باره آن بزرگواران سروده اند را ارسال کنند تا پس از داوری و انتخاب، در قالب مجموعه‌ای منتشر شود.
 
وی با اشاره به استقبال خوب علاقه‌مدان از این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره با محوریت پرداختن به ابعاد مختلف زندگی، شخصیت و سیره حضرت امام رضا(ع)  و حضرت معصومه (س) در قالب‌های شعر و قطعه ادبی برگزار و پس از اعلام فراخوان ۶۵۴ اثر از ۲۱۱ شاعر از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد که شمار شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است.
 
مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۱۸ تهران با بیان اینکه سال گذشته نخستین دوره این جشنواره برگزار شد، افزود: مجموعه اشعار برگزیده نخستین دوره جشنواره ادبی نذر شعر در سه بخش سنتی، شعر نو و شعر کودک در خرداد ماه امسال به چاپ رسید و در نخستین نمایشگاه فرهنگ و هنر شهر تهران رونمایی شد.
  
وی افزود: داوری دومین جشنواره نذر شعر را آقایان حمیدرضا شکار سری، محمدرضا سهرابی نژاد و غلامرضا طریقی، بر عهده دارند.
 
حمیدرضا شکارسری متولد ۱۳۵۴ در تهران ، از پرکار ترین شاعران و منتقدان ادبی است و داوری جشنواره های متعدد ادبی را در کارنامه خود دارد. وی به دلیل علاقه‌ای که به ادبیات داشت، قدم در این عرصه گذاشت و در حال حاضر یکی از فعالان حوزه ادبیات به خصوص شعر به شمار می آید. از جمله فعالیت های ادبی وی می توان به چند مجموعه شعر و نقد و بررسی ادبی، چاپ نقد و مقاله ادبی در نشریات و مجلات ادبی، برگزاری کارگاه های شعری و سخنرانی ادبی در سطح تهران و شهرستان ها، مسئولیت برگزاری یا دبیری چند جشنواره ادبی ـ هنری از جمله گردهمایی شعر مدرن اشاره کرد. وی دارای ده ها اثر ادبی و شعر در حوزه ادبیات آیینی و دفاع مقدس است.

محمدرضا سهرابی نژاد متولد۱۳۳۲ تهران از سال ۱۳۵۲ به سرودن شعر پرداخت. سهرابی نژاد مسئولیت صفحات شعر روزنامه‌های جمهوری اسلامی، اطلاعات هفتگی و ماهنامه‌ کیهان فرهنگی را بر عهده داشته است. وی از شاعران دهه ۵۰ و بازنشسته صدا وسیما است. 
کارشناس رادیو نغمات، عضو شورای شعر آن رادیو ، عضو شورایعالی شعر صدا وسیمای جمهوری اسلامی، عضو شورای عالی شعر وزارت ارشاد و مدرس فن شعر و متون در کارنامه حرفه ای وی وجود دارد. او نیز مانند بسیاری از دیگر شاعران انقلاب در قالب‌های گوناگون غزل، رباعی، دوبیتی و حتی شعر سپید ذوق‌آزمایی کرده است اما بیشتر به رباعی‌سرایی اشتهار دارد. «اشارات اشک»، «این همه باران»، «ناگهان زلال»، «وطنم ابراهیم» و «نیلوفرهای مهتابی» از جمله کتاب‌هایی است که از سهرابی‌نژاد منتشر شده است.

غلام‌رضا طريقی نیز متولد سال ۱۳۵۶ کار شعر را از سال ۱۳۷۴ با راهنمايی‌های حسين منزوی آغاز کرد. مجموعه شعرهای «آنقدر پرم از تو که کم مانده ببارم»، «سفيد تو، سياه من، عروس زرد»، «هر لبت يک کبوتر سرخ است »، « خاطره هام پس بده »، «جهان غزلی عاشقانه است» و «به جهنم» از آثار او هستند.

مراسم اختتامیه دومین جشنواره ادبی نذر شعر به همت فرهنگسرای خاتم (ص) ازساعت ۱۷ تا ۱۹ روز چهارشنبه ۲۴ شهریور در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران به نشانی شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۶۶۲۰۷۰۶۸ تماس بگیرند.
نظر شما