پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۵
خروج از ول + انگاری فرهنگی با جهاد فرهنگیاهمیت مقوله فرهنگ و کار فرهنگی در نگاه مقام معظم رهبری بر کسی پوشیده نیست، معظم له در سخنرانی اول فروردین سال ۹۳ فرمودند: فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ به مثابه هوایی است که ما تنفس می‌کنیم. اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد... و اگر این هوا کثیف باشد. آثاردیگری دارد. در طول ساليان گذشته نيز با بکارگیری تعابير و الفاظ نغز چون شبیخون فرهنگی، رخنه فرهنگي و... ، همچنين به تازگی نیز در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۳۹۵/۳/۱۶ اصطلاح ول+ انگاری دستگاه های فرهنگی را  به عنوان خطر موجود  بیان و  بر اهتمام ویژه جهت خروج از حالت فعلی تاکید کردنند.
 
در این مجال در پی آن نیستم که مشخص نمایم چه دستگاه، ارگان یا نهادی مصداق و یا مسئول ایجاد يا تشدید ول+ انگاری فرهنگی است بلکه در پي آنم تا مفهوم مزبور را با مأموریتی که مقام معظم رهبری برای برای دستگاه‌های فرهنگی و به تبع آن سازمان فرهنگی هنری، ترسیم نموده است تطبیق نمایم.
 
ول+ انگاری یا سهل+انگاری مفهومی روشن برای آحاد جامعه است لیکن با اين همه روشني چرا یک دستگاه و یا نهاد فرهنگي در دام ول+ انگاری فرهنگی می افتد و علیرغم تمایل به خروج از وضعیت ایجاد شده، قادر به خروج از آن نیست.
 
     همانطورکه در اداره امور اقتصادی مردم به عنوان بازیگران اصلی از چرخه ایفای نقش خارج شدند مقوله فرهنگ و... نیز از این نوع نگاه مصون نماند و مراجع تصمیم‌گیر به جای کانال کشی در بین آحاد جامعه در جهت هدایت باورهای فکری، تمام وظایف را یک تنه به عهده گرفته و مردم کوچه و بازار تنها به مصرف کننده کالاهای تولیدشده دستگاه ها تبدیل شده اند.

       در کنار برنامه‌های خروج از رکود اقتصادی، بی‌شک بايد به فکر خروج از وضعيت فرهنگي موجود نيز باشيم، خروج از وضعیت موجود ول + انگاری فرهنگی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اقداماتي نظیر: خروج از تصدی‌گری دولتی(به مفهوم عام) در بخش فرهنگ، اعطای نقش به اقشار مختلف جامعه، طراحی و استقرارکرسی‌های آزاداندیشی با رویکرد تضارب آرا  و تعمیق بصیرت دینی، تبیین تئوری‌های معنوی انقلاب اسلامی و الگوهای عملی آن و به صورت بارز اقدامات جهادی است.

     سازمان فرهنگی هنری بر اساس همین نگاه آن طور که مقام معظم رهبری در تبیین مأموریت آن ترسیم نموده است «اگر از این بچه ها در گوشه و کنار پیدا کنید از همین استعداد های خوب به آن ها کمک کنید یک وقت خواهید دید که شما در هر گوشه از این شهر بزرگ توانسته‌اید یک کوره و یک شعله از کار فرهنگی و با ارزش به وجود بیاورید که خیلی هم مفید و از صدقات جاریه است . . . به هر حال باید کار را با حکمت، با درایت، با برنامه‌ریزی و شجاعت، همچنین با پیگیری و سست نشدن در کار دنبال کنید" ۱۳۷۵/۱۰/۸
 به دنبال اولویت بخشی به نقش مردم در توسعه فرهنگی جامعه است.

        بديهي است پيروی از بيانات رهبری و داشتن روحيه جهادی در کنار دانش مديران و تجربيات کسب شده از تشکیل و برگزاری رويدادهاي جريان ساز فرهنگي هنری سازمان که با مشارکت و حمايت همه جانبه مردم و نهادهای فرهنگي برگزار شده است مانند؛ بر آستان جانان، جشنواره تئاتر شهر، سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه، مادران چشم به راه، پياده روی اربعين حسيني، انواع نذورات فرهنگي و ... مي‌توانند الگوهای مناسبی در حوزه فرهنگ در زمينه واگذاری و اداره امور مردمي به مردم و خروج از موازی کاري، جلوگيری از روزمرگي و ايجاد و افزايش احساس مسئوليت در مسائل فرهنگي باشد. 
 
       ابلاغیه تشکیل قرارگاه مرکزی جهاد فرهنگی ریاست محترم سازمان نشان از درک عمیق وضعیت موجود و ارائه پادزهر مقابله با آن در قالب تشکیل قرارگاه فوق است که بی گمان همت همگان را می طلبد. همان گونه که در هشت سال دفاع مقدس فعاليت‌های جهادی رزمندگان اسلام و حمايت‌های مردمي موجب شکست دشمنان اين مرز بوم شد. برنامه‌ريزی، هماهنگي و پشتيباني قرارگاه مرکزی جهاد فرهنگی و مشارکت گروه‌های جهادی خودجوش و تشکل‌های مردمي به عنوان بازوهای کارامد جهاد فرهنگي مي‌توانند موجب ناکامي دشمنان و رهايي ما از ولنگاری فرهنگي و ايجاد انسجام و همدلي در بين مديران فرهنگي دستگاه‌های متولي باشد.   
 
* مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

نظر شما