چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۸
کد خبر: ۸۸۸۱۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
سرپرست فرهنگسرای رسانه درباره پویش «ایرانی ایرانی بخر» بیان کرد:
بهزاد تیمورپور در تشریح پویش «ایرانی ایرانی بخر» گفت: به دنبال مشاوره آنلاین مجازی برای همه شهروندان تهرانی هستیم که بدانند با خرید کالای ایرانی، به کارگر و صنعت ایرانی کمک می‌کنند.
هر کشوری برای حفظ استقلال ملی‌اش خرید کالای داخلی را ترویج می‌کندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بهزاد تیمورپور، سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی به تشریح اهداف و برنامه‌های پویش «ایرانی ایرانی بخر» پرداخت و گفت: این پویش یک سال است که در سازمان فرهنگی هنری به صورت نرم و آهسته و بدون شتاب تشکیل شده است. کارهایی که در فضای مجازی با آرامش و حوصله دنبال شود، نتیجه بهتری دارد. همین روش در پویش «ایرانی ایرانی بخر» اجرا شده و در شیوه اجرا نوآوری‌های خوبی به وجود آمد. مثلاً اینکه نام‌های تجاری موفق داخلی شناسایی شدند و بدون اطلاع خودشان تبلیغ شدند. خودشان تماس گرفتند و تشکر کردند و از اینکه در این پویش یک اطلاع‌رسانی ملی انجام شد، خوشحال بودند. 
 
وی افزود: معیار ما برای انتخاب و تبلیغ کالاها این بود که کارخانه فعال باشد، صد درصد قطعاتش هم داخلی باشد و مونتاژ نباشد. ملاک دیگر این بود که بعضی از کارخانه‌های داخلی وضعیت مناسبی ندارند و با یک تبلیغ مناسب در پویش می‌توانند به چرخه تولید و فروش برگردند. خود مردم با استفاده از راه‌های ارتباطی بازخورد دادند که ما چطور می‌توانیم به این پویش کمک کنیم؟ خیلی‌ها با تأثیر از این پویش، در خرید جهیزیه رویکردشان را تغییر دادند و برایشان اهمیت پیدا کرد که کالای ایرانی بخرند. 
 
تیمورپور با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی در بسیار از فضاهای دیگر هم به وجود آمده عنوان کرد: در ابتدا یک جریان مطالبه‌گری آغاز شد و بعد جریانات دیگری هم در فضای مجازی به وجود آمد که نامی شبیه پویش «ایرانی ایرانی بخر» داشت. به تازگی در برنامه خندوانه هم‌ چنین شکلی مشاهده شد. نمی‌خواهیم بگوییم این همین پویش است، ولی کاملاً شبیه به پویش سازمان فرهنگی هنری است. البته این به این معنی نیست که این برنامه از پویش ما کپی کرده، اگر هم باشد ما از آنها تشکر می‌کنیم. 
 
سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی درباره آینده این پویش مردمی گفت: تا ایران و ایرانی و خرید هست، این پویش هم هست. حتی اگر سازمان فرهنگی هنری در آینده نتواند از پویش «ایرانی ایرانی بخر» حمایت مادی و معنوی کند، این دیگر در تفکر فرهنگی مردم ایران و فعالان دلسوز فضای مجازی در حوزه اقتصاد مقاومتی و فرهنگ ایرانی رسوب کرده و این رفتار دیگر خاموش نخواهد شد. این موضوع در برنامه‌های مختلف نیز دنبال می‌شود برای مثال در ویژه‌برنامه «یک شب نورانی» در ماه مبارک رمضان برنامه «ایرانی ایرانی بخر» با نگاه ترویجی اجرا می‌شد و ۳۰۸ غرفه در مساجد سراسر تهران به تبلیغ برای پویش «ایرانی ایرانی بخر» پرداختند.
 
وی تصریح کرد: این مسئله به عنوان یک هدف پنهان در پویش دیده شده بود که قرار نیست مطالبات مهم فرهنگی توسط سازمان‌های دولتی دنبال شود؛ باید کاری کرد که نیازها عرضه شود و مجموعه‌های فرهنگی غیردولتی هستند که خط را می‌گیرند و مسیر را ادامه می‌دهند. پویش «ایرانی ایرانی بخر» اکنون در این فضا قرار گرفته است، چرا که یک عده در بیرون مسیر را شناخته‌اند و اهمیت مسئله را در اقتصاد ملی لمس کرده‌اند و خودشان با عناوین دیگری دارند موضوع را در کشور ترویج می‌کنند. درواقع باید به این درک برسیم که هر کشوری برای حفظ استقلال ملی‌اش خرید کالای داخلی را ترویج می‌کند.

وی درباره لزوم به روز بودن «ایرانی ایرانی بخر» بیان کرد: تلاش بر این است که بر اساس اتفاقات روز کار کنیم. این روزها با توجه به نزدیکی زمان بازگشایی مدارس، پویش «ایرانی ایرانی بخر» فعال است و دارد نوشت‌افزار ایرانی را ترویج می‌کند. یا در زمستان و به‌ویژه نزدیک عید نوروز مأموریت پویش ترویج پوشاک ایرانی است، لباس‌هایی که برندهای داخلی تولید کرده‌اند. 

تیمورپور اضافه کرد: یک مشاوره آنلاین مجازی برای همه شهروندان تهرانی و کاربران فضای مجازی هستیم که بدانند اگر یک نفر یک بار کالای ایرانی خرید، به کارگر ایرانی کمک کرده که بیکار نشود و حقوقش را به موقع بگیرد، یا کمک کرده در سال‌های آینده با تأسیس کارخانه‌ای که بر اساس یک مطالبه راه‌اندازی شده، برای فرزندان خودش فرصت شغلی ایجاد شود. در سال‌های گذشته کارخانه‌های داخلی زیادی ورشکسته شده‌اند و توان ادامه فعالیت ندارند. یک خرید ما می‌تواند اینها را از خطر ورشکستگی نجات دهد یا حداقل کمک کند که دیرتر این اتفاق بیفتد. 
 
وی در پایان گفت: فضای مجازی که خیلی از نیازهای مردم در آن برآورده می‌شود، پیوست بسیار خوبی برای کارهای فرهنگی است و یکی از پویش‌های ما «ایرانی ایرانی بخر» است و بر اساس هر نیازی اولین تکنیکی که استفاده می‌شود، باید همین باشد. البته اینطور نباشد که بعد از دو هفته اثری از پویش باقی نماند. خیلی از پویش‌های جمع‌آوری امضا با شکست مواجه شده‌اند، پس باید مزاج کاربران را در نظر گرفت. عدم سواد رسانه‌ای در کنار بستر فعال اینترنت که دغدغه مقام معظم رهبری است، این وظیفه را ایجاد کرده که گام‌هایی در راستای توسعه سواد رسانه‌ای بین کاربران فضای مجازی برداریم. برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که دوره‌های آموزش سواد رسانه‌ای را داشته باشیم.
نظر شما