جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۷
کد خبر: ۸۸۸۵۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
کبری هاشمی در فرهنگسرای مهر مطرح کرد:
کبری هاشمی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان، معلم آموزش و پرورش و سراینده شعرهای «جشن بهمن» و «خانه عزیز من» برای کتاب‌های درسی کلاس‌های اول و سوم ابتدایی؛ در برنامه‌ای که از طرف خانه فرهنگ میعاد در فرهنگسرای مهر برگزار شده بود، گفت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی را باید از سنین نوزادی و کودکی در فرزندانمان نهادینه کنیم.
لزوم ایجاد حلقه‌های کتابخوانی در مراکز فرهنگی هنریبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کبری هاشمی در کتابخانه فرهنگسرای مهر گفت: مطالعه و کتابخوانی را از سنین قبل از دبستان و از خانواده‌ها باید شروع کرد. خانواده‌ها می‌توانند برای زبان‌آموزی کودکان و حتی قبل از یک سالگی برای نوزادان خود کتابخوانی کنند. 

به گفته این نویسنده حوزه کودک و نوجوان کتاب را باید در اختیار کودک قرار داد، تا او کتاب را ورق بزند، تصاویرش را ببیند و بر اساس تصاویر قصه‌گویی کند، این گونه مطالب کتاب در ذهن کودک مجسم خواهد شد. 

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان سؤال و جواب پس از کتابخوانی را سبب تقویت قوه تخیل کودکان دانست. کبری هاشمی به لزوم تشکیل حلقه کتابخوانی و قصه‌خوانی در مدارس و مراکز فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: فرهنگسراها و کتابخانه‌های عمومی می‌توانند با برگزاری مسابقه‌های کتابخوانی و تصویرگری و بر اساس داستان خوانده شده، کودکان و نوجوانان را با فرهنگ مطالعه و کتابخوانی عادت دهند.

او گفت: ایجاد خانه‌های کتاب همراه با بازی، تغذیه و شادی برای بچه‌ها سبب نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در کودکان خواهد شد. ایجاد گروه‌های سه و چهار نفره به طوری‌که هر گروه یک بخش از کتاب را بخواند و نهایتاً وقتی که تمام اعضای گروه کتاب را خواندند، درباره کتاب بحث کنند، اقدام بسیار موثری خواهد بود.

اینکه شخصیت‌های قصه چگونه بودند و بررسی اعمال و رفتارشان سبب خواهد شد که کودکان از سنین کودکی با فرهنگ مطالعه و کتابخوانی انس بگیرند. 

برچسب ها: کتابخوانی
نظر شما