به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کبری هاشمی در کتابخانه فرهنگسرای مهر گفت: مطالعه و کتابخوانی را از سنین قبل از دبستان و از خانوادهها باید شروع کرد. خانوادهها میتوانند برای زبانآموزی کودکان و حتی قبل از یک سالگی برای نوزادان خود کتابخوانی کنند.
به گفته این نویسنده حوزه کودک و نوجوان کتاب را باید در اختیار کودک قرار داد، تا او کتاب را ورق بزند، تصاویرش را ببیند و بر اساس تصاویر قصهگویی کند، این گونه مطالب کتاب در ذهن کودک مجسم خواهد شد.
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان سؤال و جواب پس از کتابخوانی را سبب تقویت قوه تخیل کودکان دانست. کبری هاشمی به لزوم تشکیل حلقه کتابخوانی و قصهخوانی در مدارس و مراکز فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: فرهنگسراها و کتابخانههای عمومی میتوانند با برگزاری مسابقههای کتابخوانی و تصویرگری و بر اساس داستان خوانده شده، کودکان و نوجوانان را با فرهنگ مطالعه و کتابخوانی عادت دهند.
او گفت: ایجاد خانههای کتاب همراه با بازی، تغذیه و شادی برای بچهها سبب نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در کودکان خواهد شد. ایجاد گروههای سه و چهار نفره به طوریکه هر گروه یک بخش از کتاب را بخواند و نهایتاً وقتی که تمام اعضای گروه کتاب را خواندند، درباره کتاب بحث کنند، اقدام بسیار موثری خواهد بود.
اینکه شخصیتهای قصه چگونه بودند و بررسی اعمال و رفتارشان سبب خواهد شد که کودکان از سنین کودکی با فرهنگ مطالعه و کتابخوانی انس بگیرند.