پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۷
کد خبر: ۸۸۸۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
آیین نکوداشت سی و هفتمین سالگرد ارتحال آیت‌الله طالقانی، شنبه ۲۰ شهریور با حضور مهدی طالقانی، محمد ورزی، علی دهکردی، موسی حقانی و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲ در کتابخانه طالقانی برگزار شد.
حقانی: اگر طالقانی زنده بود همان مواضع گذشته خود را داشتبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیرضا فاطمیان‌پور، رئیس فرهنگسرای شهر و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۲، در ابتدای مراسم گفت: من از طرف محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که به دلیل تطابق برنامه‌ها با هم نتوانستند حضورداشته باشند، خیرمقدم می‌گویم.
  
وی درباره کتابخانه طالقانی بیان کرد: خدمت در منطقه ۱۲ تهران به عنوان یک منطقه بسیار مهم توفیق بزرگی است. زیرا چندین گوهر در این منطقه داریم که بسیار مهم و ارزشمند هستند که ازجمله انها خانه مرحوم آیت‌الله طالقانی و منزل شهید چمران است.
 
رئیس فرهنگسرای شهر تصریح کرد: ما در مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امیدوار هستیم تا از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
  
حقانی: هر گروهی سعی دارد طالقانی را به خودش منسوب کند
 
در ادامه مراسم موسی حقانی، رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، اظهار کرد: بحث امروز درباره انقلابی بودن آیت‌الله طالقانی است. ایشان از چهره‌های تأثیرگذار انقلاب اسلامی ایران بوده است که تفکرات، نوشته‌ها، سخنرانی‌ها و حتی سیره زندگی‌شان برای امروز کاربرد دارد و پس از نزدیک سی‌وهفت سال همچنان می‌توان از آن‌ها بهره برد.
 
حقانی بیان کرد: متاسفانه یکی از مسائلی که وجود دارد این است که ایشان نتوانستند بسیاری از تفکرات و اندیشه‌هایشان را تبیین کنند و زمان به ایشان اجازه نداد. شاید به همین دلیل در طول این مدت گروه‌های مختلف تلاش کردند او را به خودشان منسوب کنند.
 
مرحوم آیت‌الله طالقانی برای بسیاری از مردم، گروه‌ها و مسئولان حرف‌های فراوانی برای گفتن داشت و دارد. ایشان هم برای روشنفکران و هم برای روحانیان حرف‌ها و سخنان زیادی برای زدن دارد.
 
دین کارایی جدی در اداره جامعه دارد
وی گفت: ما می‌توانیم مرحوم آیت‌الله طالقانی را بر اساس آثار و روایت‌های برجای‌مانده از او به خوبی شناخته و به دیگران معرفی کنیم. زیرا در افکار ایشان باور او به اندیشه دینی، اسلامی و حقانیت اسلام به چشم می‌خورد.
 
رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران بیان کرد: مرحوم آیت‌الله طالقانی خیلی جدی به حقانیت اسلام و اینکه این دین کارایی جدی برای اداره زندگی و جامعه دارد اعتقاد داشت. نکته مهم اینکه او همیشه در زندگی خود به قرآن کریم تکیه داشته است.

حقانی با اشاره به باور و ایمان راسخ آیت‌الله طالقانی به اسلام و حقانیت آن؛ توضیح داد: ممکن است بسیاری از روشنفکران بعد از انقلاب به این نتیجه رسیده باشند که دین راه اداره جامعه نیست اما وجه بارز تفکرات آیت‌الله طالقانی، ایمان به حکومت اسلامی و حقانیت دین است. این بخش از اندیشه آیت‌الله طالقانی بسیاری از روشنفکران را به چالش می‌طلبد. قرآن و آموزه‌های قرآنی در زندگی روزانه آیت‌الله طالقانی نقش مؤثری داشت و ایشان بر این آموزه‌ها تأکید داشت.

اگر طالقانی زنده بود همان مواضع گذشته خود را داشت
حقانی تصریح کرد: اگر بخواهیم مؤلفه های انقلابی بودن مرحوم طالقانی را بیان کنیم باید بگوییم که اگر ایشان در این ۳۷ سال زنده بودند همان اصول مواضع گذشته خود را داشتند. طالقانی همان طالقانی ضد غرب بود و اعتقاد داشت که دین پاسخگوی نیازهای انسان امروز است.
 
رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ادامه داد: هدف او از مبارزات علیه رژیم شاه فقط سرنگونی این رژیم نبود. بلکه او به دنبال استقرار توحید و عدل الهی در جامعه بود. بر این اساس زمانی که چنین هدفی داشته باشید با هیچ سختی جا نمی‌زنید.
 
رییس مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: آیت‌الله طالقانی بر هدف تأکید می‌ورزید چون نداشتن هدف انسان را به عملگرایی می‌کشاند و بعد از آزادی از زندان در پی تبیین قبل از حرکت بود. شاید به‌نوعی آینده سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را می‌دید. کسانی که مدعی امپریالیسم‌ستیزی بودند امروز به دامان امپریالیسم افتاده‌اند.
 
حقانی افزود: او اعتقاد داشت که اجتهاد شیعی رقیق‌شده نبوت است. بر این اساس یک مجهتد باید سعی کند خود را به الگوی نبوت و امامان نزدیک کند.

وی اضافه کرد: ایمان به نصرت الهی ویژگی مهم دیگر مرحوم طالقانی بود. می‌بینیم که بسیاری در جریان مبارزه تهی شدند ولی آیت‌الله طالقانی این‌گونه نبود. زیرا او به نصرت الهی ایمان داشت. ویژگی دیگر ایشان نترسیدن از ظاهر دشمن و ناچیز انگاشته دانستن دشمن بود.

طالقانی انقلاب اسلامی را محدود به ایران نمی دانست
رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران افزود: اگر دشمن به ما تشر می‌زند نباید از او ترسید بلکه باید در مقابل او ایستاد. همان‌گونه که ملت ما تا امروز در برابر آنها ایستادگی کرده است. البته هزینه‌های فراوانی را هم برای این ایستادگی پرداخته است.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله طالقانی انقلاب اسلامی در ایران را فقط محدود به ایران نمی‌دانست. او اعتقاد داشت که این انقلاب سرنوشت خاورمیانه و دنیا را هم تغییر خواهد داد و مکتبی نوین و منطقی جدید را در مقابل مکاتب فعلی دنیا ایجاد خواهد کرد.

 این خانه نقش به سزایی در شکل‌گیری انقلاب داشت
مهدی طالقانی فرزند مرحوم آیت‌الله طالقانی نیز در ادامه این مراسم از خاطرات دورانی نوجوانی خود در این خانه گفت: باید بگویم که بهترین دوره زندگی من در این خانه و در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ و زمانی که مرحوم پدرم در زندان شاه قرار داشت بوده است.

او ادامه داد: وقتی آیت‌الله طالقانی زندان افتادند؛ ما یک خانه در امیریه داشتیم که اطرافیان می‌گفتند کوچک است و زمانی که آقا آزاد شوند رفت و آمدشان بیشتر خواهد شد. پس ما آن خانه را به قیمت بیست‌وچهار هزارتومان فروختیم اما قیمت این خانه بیشتر بود درنتیجه مادرم که یک خانه در تهران نو داشت؛ آن را فروخت و با کمک کسبه‌ محل؛ این خانه را با قیمت ۹۴ هزار تومان خریدیم.

فرزند مرحوم طالقانی ادامه داد: سرانجام آیت الله طالقانی در سال ۵۷ آزاد شدند و به این خانه آمدند. درست به فاصله چند روز مردم به این خانه آمدند و پدرم برای آنها سخنرانی‌های فراوانی می‌کرد. در حقیقت این خانه به پایگاهی برای جوابگویی به مردم در جهت هدایت انقلاب اسلامی تبدیل شده بود.

وی با بیان اینکه این خانه نقش تأثیرگذاری در انقلاب اسلامی داشت؛ عنوان کرد: حتی می‌توانم بگویم تظاهرات تاسوعا و عاشورای حسینی سال ۵۷ نیز از همین خانه شکل گرفت و این در حالی بود که بسیاری با آن مخالف بودند.

همچنین در این مراسم محمدعلی گلریز خواننده سرودهای انقلابی حضور داشت و ترانه‌ای را که برای فوت طالقانی با عنوان «در ماتم ابوذر زمان» خوانده بود، بازخوانی کرد.

در انتهای مراسم فاطمیان‌پور و علی قندهاری نیا، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۱۲ با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از از محمد رضا ورزی و علی دهکردی، کارگردان و بازیگر سریال معمای شاه تقدیر کردند. همچنین کارگردان و تهیه کننده سریال معمای شاه به عنوان یادگاری قاب‌های عکسی از گریم علی دهکری در نقش مرحوم آیت الله طالقانی را به مهدی طالقانی هدیه دادند.
مطالب مرتبط
نظر شما