پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۶
کد خبر: ۸۸۸۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
محمود صلاحی در افتتاحیه جشنواره تئاتر شهر:
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در افتتاحیه پنجمین جشنواره تئاتر شهر گفت: نمایش، به دلیل حال و هوای متفاوتش اثرگذاری بیشتری دارد و به همین دلیل نیز باید برای این هنر سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پنجمین جشنواره تئاتر شهر هم زمان با عید سعید قربان، روز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه با حضور جمعی از هنرمندان و مدیران فرهنگی هنری، در باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد. 
 
رضا فیاضی، پرستو گلستانی، مریم معترف، اکبر زنجان‌پور، جمعی از داوران و شرکت‌کنندگان پنجمین جشنواره تئاتر شهر، میهمانان ویژه این مراسم بودند.

صلاحی: شهرداری وارد متن هنر نمایش شده
 
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین سخنران این مراسم بود. صلاحی درباره پنجمين جشنواره تئاتر شهر گفت: خوشحالم که به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری برای پنجمین بار این جشنواره برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که در همه ابعاد کمی و کیفی ارتقا یافته است. 
 
وی در ادامه به بیان جزئیاتی از پنجمین دوره جشنواره تئاتر شهر پرداخت و گفت: ۱۳۵۵ اثر متقاضی شرکت در این جشنواره بودند که از میان آنها ۱۶۸ هنرمند جوان با میانگین سنی ۲۳ سال در قالب ۷۰ گروه نمایشی اجرا خواهند داشت و ۱۹۸ اجرا در ۱۳ مرکز هنری را تجربه خواهند کرد. 
 
باید برای هنر نمایش، سرمایه‌گذاری بیشتری کرد

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره لزوم تجلیل از بزرگان هنر گفت: جشنواره تئاتر شهر، خاص و ویژه گروه‌های جوان است، جوانان باید در این راه بزرگان را الگوی خود قرار دهند. به همین دلیل ما در هر دوره جشنواره تئاتر شهر را به پاسداشت یک هنرمند پیشکسوت اختصاص دادیم. در چهار دوره گذشته از محمود استاد محمد، اسماعیل خلج، علی نصيريان و هنرمند فقید مرحوم داوود رشيدی تجلیل شد و در این دوره هم از سال‌ها فعالیت استادان اکبر زنجان‌پور و مریم معترف تجلیل خواهد شد. 
 
وی افزود: هنر در همه جلوه‌های خودش، علاوه بر نيازی که وجود دارد، معرف فرهنگ و تاريخ يک مملكت است. فرهنگ به عنوان محتوای جلوه‌های هنر است. البته گاهی هنر نیز به کمک هنر می‌آید تا جاودانگی بیافریند. به طور مثال اشعار حافظ زيبا، دلنشين و پرمحتواست ولی زمانی اثر گذار تر می‌شود که استادی آن را با خط خوش بنویسید یا خواننده‌ای آن را بخواند. 
 
صلاحی تاکید کرد: هنر نمایش اما، به دلیل حال و هوای متفاوتی که دارد و هم نفسی بیننده با هنرمند ارزش بیشتر و اثرگذاری بیشتری دارد به همین دلیل نیز باید برای این هنر سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم. 

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه این سازمان وارد متن هنر نمایشی شده است، تاکید کرد: شهردار تهران، یکی از تاکیداتش هموراه، توجه به هنر به ویژه هنرهای نمایشی بوده. ساختن چهار پردیس سینمایی در جای جای پایتخت و دو پردیس تئاتر صبا و تهران نیز نمونه بارز همین امر است. باغ کتاب که بزرگترین نمایشگاه دائمی کتاب در دنیاست نیز از سه سالن مجهز برخوردار است که قرار است در آنها هر روز، نمایش‌هایی ویژه کودکان و نوجوانان با موضوع کتاب برگزار شود.
 
باید برای هنر نمایش، سرمایه‌گذاری بیشتری کرد

صلاحی افزود: پردیس‌ها نخست بنا بود زیر نظر معاونت اجتماعی فرهنگی اداره شود و با درخواست ما به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واگذار شد و شهرام کرمی نیز، به عنوان مدیر این دو پردیس معرفی شد. این نوید را به علاقه‌مندان تئاتر می‌دهم که اختتامیه جشنواره تئاتر شهر در پردیس تهران برگزار خواهد شد و امیدواریم که پس از آن اتفاقات مهم زیادی در این پردیس‌های تئاتری با حضور و کمک شما، رقم بخورد.
 
وی در پایان گفت: امیدوارم روزی برسد که در روز بیش از ۱۰۰ نمایش در تهران اجرا شود، سالن‌ها بیشتر از اینکه به صرفه اقتصادی خود فکر کنند، به فرهنگ‌سازی بیاندیشند و سازمان زیباسازی هم بیلبوردهای سطح شهر را به تبلیغ نمایش‌ها اختصاص دهد. 
  
حمایت از گروه‌هایی که نتوانستند وارد جشنواره شوند
 
شهرام كرمی مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دبیر پنج دوره جشنواره تئاتر شهر نیز در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از شرکت‌کنندگان در این جشنواره گفت: خوشحالم رویداد ديگری به نام تئاتر آغاز شد و من اعتقاد دارم آغاز هر رویداد تئاتری می‌تواند منجر به رشد هنر و اعتلای فرهنگ کشور شود. 
 
وی در پایان افزود: گروه‌های هنری جوانی برای شرکت در این جشنواره پیش قدم شدند که به دلیل ظرفیت محدود جشنواره، نتوانستند در بخش مسابقه حضور پیدا کنند. من از عدم حضور اين دوستان هنرمند ابراز ناراحتی می‌کنم و این نوید را می‌دهم که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از این گروه‌ها برای اجرای عمومی حمایت خواهد کرد. 
  

اکبر زنجان‌پور پنجمین جشنواره تئاتر شهر را افتتاح کرد

این برنامه که از اجرای متفاوتی برخوردار بود، علاوه بر بخش‌های مرسوم، بخش‌های نمایشی فروانی داشت. از ضرب زورخانه‌ای تا تعزیه، تئاتر روحوضی، نقالی و آیین‌های سنتی دیگر. اجرای گروه موسیقی آروشا نیز بخش دیگری از این مراسم بود. 

باید برای هنر نمایش، سرمایه‌گذاری بیشتری کرد

در این شب چهره‌های هنری چون اکبر زنجان‌پور ، مریم معترف، رضا فیاضی، کورش زارعی، منصور خلج، پرستو گلستانی، سامان خلیلیان، حسین پرستار، امیر حسین شفیعی، ناصر آویژه، مجتبی مهدی، روشنک کریمی، محسن حسن‌زاده، علی اکبر عبدالعلیزاده، هادی عطایی، وحید آقاپور، میثم یوسفی، زهرا مریدی و ... حضور داشتند.
در بخش پایانی مراسم نیز اکبر زنجانپور با بریدن روبان نمادین افتتاح جشنواره به طور رسمی آغاز پنجمین جشنواره تئاتر شهر را اعلام کرد.

پنجمین جشنواره تئاتر شهر از دیروز ۲۲ شهریور ماه آغاز به کار کرد و به مدت ۱۰  روز در ۱۳ سالن تئاتر سطح پایتخت ادامه خواهد داشت.

نظر شما