چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۲
کد خبر: ۸۸۹۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
نمایش «پاداش جنگ»، «گربه‌ها و آقاها»، «کفش بلور» و «افسانه دشت بی‌باران» چهار نمایشی هستند که در بخش صحنه‌ای و جنبی پنجمین دوره جشنواره تئاتر شهر روی صحنه می‌روند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پنجمین جشنواره تئاتر شهر که در پنج بخش صحنه‌ای، خیابانی، کودک و نوجوان، ویژه و شورایی میزبان آثار هنرمندان است، تا پایان شهریور ماه ۹۵ در مراکز فرهنگی هنری پایتخت برگزار می‌شود.

بیان خواسته‌های یک خانواده برای زندگی بهتر 
نمایش «پاداش جنگ» به کارگردانی کتایون کارایی در بخش صحنه‌ای این جشنواره حضور دارد.

کتایون کارایی درباره این اثر گفت: نمایشنامه «پاداش جنگ» نوشته حسام نامی است و پس از نمایشنامه‌خوانی در فرهنگسرای ابن‌سینا و جلسه نقد با حضور بهرام جلالی‌پور برای اجرای صحنه‌ای جشنواره انتخاب شد.
 
وی ادامه داد: داستان نمایش «پاداش جنگ» به گونه‌ای پیش می‌رود که از خواسته‌های یک خانواده برای بهتر زندگی کردن تا افکاری که در واقع غیر ممکن به نظر می‌رسند را به سادگی بیان می‌کند. افکاری که می‌تواند در لایه‌های پنهان انسان‌ها جریان داشته باشد ولی هیچ‌گاه به وضوح بیان نشوند. شخصیت‌های نمایش در موقعیت کمیک در لحظه به آنچه از ذهنشان می‌گذرد عمل می‌کنند.
 
کارایی افزود: پس از انتخاب متن «پاداش جنگ» مرحله به مرحله از درون‌مایه متن توانستم المان‌هایی را در جریان حرکت‌ها و اعمال بازیگر هماهنگ با دیالوگ‌ها طراحی کنم که بار معنایی و مفهومی دارد. طراحی صحنه، حرکت شخصیت‌ها و افکت‌های صدا تعریف غیر واقعی دارند. روش اجرایی نمایش نیز به‌گونه ای است که در لحظاتی مرز بین اعمال واقعی بازیگر و جریانات غیر واقعی به یکدیگر نزدیک و در کنار یکدیگر پیش می‌روند.
 
این نمایش خانواده‌ای را به تصویر می‌کشد که در کشاکش خواسته‌ها و ندانم کاری‌های خود و جریاناتی که از بیرون به آن‌ها تحمیل می‌شود مرحله به مرحله در وضعیتی قرار می‌گیرند که دست به کارهایی می‌زنند که اعمالی غیر انسانی هستند. تمام علت‌های بیرونی و درونی هم جهت می‌شوند و داستان را پیش می‌برند.

حمیدرضا مرادی، کتایون کارایی، حمیدرضا میرحسینی و محمد پارسا بازیگران نمایشند.
دایانا صفترزاده دستیارکارگردان، وحید لاری طراح صحنه، ناهید شریک‌زاده طراح لباس، مریم خدادادی گریم، آرمان عطایی مدیرصحنه، میروحید شفیعی‌جود و کتایون کارایی موسیقی و آهنگسازی نمایش را به عهده دارند.

«گربه‌ها و آقاها» نمایشی درباره معتادان باسواد 
نمایش «گربه‌ها و آقاها» نوشته حسین امرایی به کارگردانی احسان بیات‌فر نیز در بخش صحنه‌ای این جشنواره حضور دارد. قصه این نمایش در یک کافه و بین ۶ نفر می‌گذرد. نمایشنامه درباره اعتیاد است و این بیماری به منجلابی تشبیه شده و تاکید دارد افرادی که درگیر اعتیاد می‌شوند دچار تباهی خواهند شد.

در نمایش «گربه‌ها و آقاها» افرادی اعتیاد دارند که بی‌خانمان و بی‌سواد نیستند. در بخشی از اجرای نمایش، میزانسن با تعریف پلان در سینما ترکیب شده است.

گل ناز عباسی، مسعود رمضانی، محمدرضا جمشیدی‌پی، احسان بیات‌فر، حسین امرایی و علی میری بازیگران نمایشند. طراح صحنه و لباس نمایش نیز مه‌سیما بزرگی‌مهر است. 

نمایش «گربه‌ها و آقاها» در دو نوبت ۱۸ و ۱۹:۳۰ در سالن کوچک مولوی اجرا ‌می‌شود.

دو نمایش از گروه نمایش کانون خیریه سندروم داون
نمایش «کفش بلور» و «افسانه دشت بی‌باران» کاری از رسول حق‌شناس در بخش جنبی پنجمین جشنواره تئاترشهر برگزار می‌شود.

دو نمایش «کفش بلور» و «افسانه دشت بی‌باران» به نویسندگی، کارگردانی و تئاتردرمانگری رسول حق‌شناس از گروه نمایش کانون خیریه سندروم داون ایران، سه‌شنبه ۲۳ شهریور در فرهنگسرای سرو در بخش جنبی (توان‌یابان) اجرا می‌شود.
 
«کفش بلور» قصه دختری فقیر است که کفش‌های کهنه‌اش را گم می‌کند. پسرپادشاه برای پیداکردن دخترفقیر کفش بلور می‌خرد و در روستا جار می‌زند تا صاحب کفش را پیدا کند و کفش بلور را به او بدهد. این نمایش به مدت ۱۰ دقیقه اجرا می‌شود.

در نمایش «افسانه دشت بی‌باران» مردم ده برای باران دعا می‌کنند ولی دختر یتیم ده مراسم دعا را برهم می‌زند چون خانه‌اش سقف ندارد. مدت اجرای نمایش ۱۳ دقیقه است.

آیداعادل‌پور، مجید اقتداری، آذین بهرامی، سولماز نورمحمد، حسین شکوری‌راد، حسین روضه‌خوان، محمدامین شعبانی، فاطمه درگاهی، محمدامین صحت، محمدرضالطیفی، احسان فعلی، فرداد لولوئی، تقی اخوان، کیارش میرزازادی، علی اصغر حق شناس و کیاناحق شناس بازیگران مشترک هر دو نمایش محسوب می‌شوند.

مطالب مرتبط
نظر شما