چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۸
کد خبر: ۸۸۹۴۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
دومین جشنواره ادبی «نذر شعر» همزمان با عید سعید قربان و با معرفی و تقدیر از برترین شاعران رضوی از سراسر کشور، چهارشنبه ۲۴ شهریور در فرهنگسرای ارسباران به کار خود پایان داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جشنواره «نذر شعر» به مناسبت دهه کرامت و بزرگداشت مقام والای حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) به  همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای خاتم  برگزار شد و طی آن ۷۰۰ اثر از ۲۱۱ شاعر آئینی کشورمان به دبیرخانه دومین جشنواره ادبی نذر شعر ارسال شد. 
  
در این مراسم رییس، معاونان، مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از شاعران و علاقه‌مندان حضور داشتند.
 
انتشار اشعار توسط آستان قدس رضوی
  
محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ضمن خیر مقدم به حاضران در مراسم و تشکر از تمام شاعرانی که در این جشنواره شرکت کردند گفت: ما هم میزبان امام رضا(ع) هستیم و هم مهمان ایشان. این جشنواره خوبی بود و عنوان خوبی داشت زیرا «نذر شعر» در وصف خواهر و برادری بود که ایرانیان در پناه آن زندگی می کنند.
وی افزود: ۷۰۰ شعری که به این جشنواره ارسال شده توسط انتشارات آستان قدس رضوی در قالب کتاب منتشر خواهد شد.
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: برای دومین سال متوالی، بسیاری از شاعران آیینی کشور در وصف حضرت معصومه (س) و حضرت رضا (ع) شعرهای نابی را خلق کردند. آنها در پناه همین ائمه زندگی می کنند.
 
صلاحی بیان کرد: حضرت پیامبر(ص) دو نفر را پاره تن خود خوانده است، یک مرد و یک زن. ایشان حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) را پاره تن خود خوانده‌اند. از طرفی حدیث نقل شده است که هر کس به زیارت امام رضا(ع) برود و زیارتش مورد قبول واقع شود مانند ۷۰ عمره مقبول است. خود امام رضا(ع) نیز فرموده‌اند هرکس به زیارت من آید من سه جا به داد او می‌رسم، اول جایی که برانگیخته شود، دوم وقتی که از پل صراط عبور کند و سوم جایی که اعمالش سنجیده شود.
  
وی با بیان اینکه حضرت رضا (ع) در ایران ۱۳۰ میلیون زائر دارد، افزود: با این حجم زیاد زائر که از نقاط مختلف جهان به زیارت این امام مشرف می شوند شهر مقدس مشهد به نحو احسن از زائران میزبانی می کند و به برکت این امام رئوف زائران بدون هیچ مشکلی به مشهد مقدس سفر می کنند.
 
سهرابی نژاد: ۷۰۰ بار به زیارت امام رضا(ع) رفتم
 
همچنین در این مراسم محمدرضا سهرابی‌نژاد، عضو هیئت داوران دومین دوره جشنواره نذر شعر با خواندن بیانیه هیئت داوران بیان کرد: در طی فراخوان یک ماهه بیش از ۷۰۰ شعر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است و تمام شعرها در اختیار داوران قرار گرفت و در طی جلسات بین داوران هشت اثر به‌عنوان آثار برتر و چهار اثر برای تقدیر در جشنواره معرفی شد. 
وی افزود: شاعرانی که برای امام رضا(ع) شعر گفتند به زیارت آن حضرت رفتند اما آنها توفیق این را داشتند که فقط یک بار به زیارت اما رضا (ع) بروند اما من در این جشنواره با خواندن ۷۰۰ اثر، ۷۰۰ بار به زیارت حضرت رضا (ع) رفتم.
  
در اختتامیه دومین جشنواره نذر شعر از پدر شهید مدافع حرم مرتضی کریمی شالی تقدیر شد. همچنین این پدر شهید در وصف حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) مدیحه سرایی کرد.
همچنین در این مراسم شاعرانی همچون؛ محمد شاهمرادی و محدثی خراسانی در وصف امام رضا(ع) شعرخوانی کردند، مصطفی محدثی خراسانی در رابطه با جشنواره شعر نذر بیان کرد: شعر وقتی برای اهل بیت(ع) باشد دقیقاً همان چیزی است که همه پارسی زبانان آن را بلد هستند زیرا لحظات گفت و گو با اهل‌بیت(ع) اوج رهایی و معنویت است و در آن لحظات هرچه گفته شود شعر برای این خاندان پاک است.
 
تقدیر ازآثار برتر
در بخش پایانی این مراسم از شاعران برتر دومین جشنواره ادبی نذر شعر تجلیل شد.
محمد جواد شاهمرادی و علی سلیمانی از تهران، رضا یزدانی و محسن کاویان از قم، پیام جهانگیری از اردبیل، حسین طاهری از زنجان، آرش پورعلیزاده از رشت و خدابخش صفا دل از نیشابور به عنوان نفرات برتر این جشنواره معرفی شدند.
همچنین بهروز آورزمان از تهران، محمد زارعی از دلیجان و عالیه مهرابی از یزد شایسته تقدیر دومین جشنواره ادبی نذر شعر قرار گرفتند.
 
داوری دومین جشنواره نذر شعر را آقایان حمیدرضا شکار سری، محمدرضا سهرابی نژاد و غلامرضا طریقی، بر عهده داشتند.
مطالب مرتبط
نظر شما