جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۶
کد خبر: ۸۹۲۰۱
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
در اولین شب همایش «خنیاگران سرزمین مادری» مطرح شد؛
شب نخست همایش «خنیاگران سرزمین مادری» شامگاه دوشنبه ۵ مهر با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان موسیقی با محوریت موسیقی‌شناسی لرستان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
سید فرید قاسمی: لرستان مهد بزرگان موسیقی استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای همایش «خنیانگران سرزمین مادری» اشکان مرادی و بابک پیمانی با اجرای (دو نوازی کمانچه و تنبک) و مجید عموزاده با (تک‌نوازی بلوئور)، و همایون پشتدار با (تکنوازی کمانچه و آواز) گرما بخش این محفل شدند.
 
در ادامه علی اکبر شکارچی پیشکسوت موسیقی با اشاره به گذشته موسیقی لرستان در مفرغ‌های کشف شده در این خطه که هرروز تعداد زیادی بازدیدکننده از سراسر جهان را به موزه لوور فرانسه می کشاند گفت: یکی از سر پرچم های کشف‌شده نمایانگر دایره‌ای با ۴ رقصنده است.
 
دایره نشان از اتحاد برای دوری از آسیب و تکان دادن دستمال‌ها نشان دهنده همبستگی، استقلال و پایکوبی نشان از عرق و ستایش سرزمین مادری مردم خطه لرستان است.  
 
این استاد موسیقی و پژوهشگر در ادامه افزود: آنچه در کتب موسیقی ایران ثبت‌شده بیشتر تاریخ موسیقی شهری است و بخش عظیمی ازآنچه در موسیقی با پژوهش علمی به‌دست آورده به خطه خرم‌آباد و لرستان می‌رسد. 

وی افزود: ریشه موسیقی محلی به نظرمن موسیقی تک‌نوازی است و آموزش موسیقی در قدیم عمدتاً سینه‌به‌سینه و کمی بعد از طریق «نت» انجام می‌شد و سپس به تک‌نوازی کمانچه و سرنای استادان علیرضا حسین‌خانی، سوزی ژیلا، مومه جوزی‌پور، همت علی سالم، پیرولی کریمی، قوچعلی راج، شاه میرزامرادی که هنوز هم آثارشان برای آموزش به کار می‌رود اشاره کرد. 

شکارچی سه نوع معیشت (کوچ‌نشینی سردسیر، گرمسیر)، روستایی (یکجانشینی) و شهری را برای لرستان با نوع موسیقی خاص خود ذکر کرد و در ادامه یادآور شد: آمیختگی زبان لری و لکی باعث خلق موسیقی نابی شده است که مردمان را می‌فهمند و دوستش دارند و پیوستگی نسل جوان را با موسیقی لری با رعایت تکنیک‌های فنی موسیقایی و ادبیات لری نویدبخش آینده‌ای روشن برای موسیقی سرزمین لرستان دانست.

همچنین سید فرید قاسمی در خصوص استاد شکارچی گفت: در رابطه با این استاد موسیقی لرستان به این مطلب بسنده می‌کنم که سال‌ها پیش در فصلنامه «شقایق» که با استاد شکارچی نوشتم،  اورا هنرمندی سرشار از شوق به زیستن شناختم.

قاسمی ادامه داد: استاد فرج علی‌پور شادی‌بخش جهان پر از اندوه ما بوده است؛ در یک‌کلام برای سال‌ها تلاش علی پور باید از کلیدواژه نبوغ در ترکیب و تلفیق یاد کرد.

حافظه مطبوعات کشور با اشاره به مشترکات این دو استاد گفت: هر دو زاییده نوروزند، یکی از چم سنگر دیگری و دیگری از زاهد شیر به قله‌ها رسیدند و نسل پروری خانوادگی و عمومی را با اشاره به آرش، مسلم، میلاد و آزاده فرزندان هنرمند آنها از مشترکات دیگر این استادان برشمرد. 

قاسمی در خاتمه از بزرگان موسیقی لرستان پیرولی پیر با کرامت موسیقی لرستان، حسین خانی خان موسیقی لری و امیرقلی امیرموسیقی، امامقلی پیشوا و شاه میرزا شاه ماهی، همت علی سالم هم با همت عالی هم سالم، رضا سقایی که به رضای خدا و سقای تشنگان موسیقی لری، فریدون شهبازیان  فریدون فرخ موسیقی لری، درویش رضا منظمی که درویشانه و راضی در سال‌های دمشقی به نظم و شاگردی موسیقی لرستان خدمت کرد، ایرج رحمان پور مهربان و بخشنده سروده‌های خود را عدالت خواهانه به گوش همه می‌رساند، محمد میرزا وند میرموسیقی لرستان، داریوش نظری با نظرهای متفاوت در موسیقی لری، استاد شکارچی اکبر موسیقی لری و شکارچی درها و آلام این خطه واستاد علی پور گشایش گر موسیقی لری و از میان برنده رنج و غم و اندوه دل‌ها با صفات درخور و شایسته  آنها یادکرد. 

شهرام گیل آبادی رییس مرکز ارتباطات و اموربین الملل شهرداری تهران، استادان موسیقی درویش رضا منظمی، ایرج رحمانپور، فریدون شهبازیان، ناصر ایزدی مدیر موسیقی موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش، دکتر محسن سلیمانی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ در این برنامه حضور داشتند و در پایان از استادان موسیقی لرستان علی‌اکبر شکارچی و فرج علی‌پور تجلیل شد.
  
شب دوم این همایش نیز سه‌شنبه ۶ مهرماه از ساعت ۲۰ در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد، در این شب اساتیدی چون فریدون شهبازیان، درویش رضا منظمی، ایرج رحمان پور حضور خواهند داشت و قطعاتی نیز توسط هنرمندان لرستانی ازجمله احسان و امیر عبدی پور، حسن سالم، سلیمان میری اجرا خواهد شد و در پایان از درویش رضا منظمی و ایرج رحمان پور تجلیل خواهد شد.

فرهنگسرای ارسباران در تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا قرار دارد.
نظر شما