شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۰
کد خبر: ۸۹۲۰۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
در یازدهمین محفل «سروچمان» مطرح شد؛
محفل شعر و ادب «سروچمان» سه‌شنبه ۶ مهر ماه با اجرای علیرضا لبش و با حضور اسماعیل امینی، ناصر فیض، صابر قدیمی، سعید طلایی و جمعی از شاعران طنزپرداز در فرهنگسرای سرو برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یازدهمین نشست طنز «سرو چمان» با حضور شاعرانی همچون ناصر فیض، مصطفی مشایخی، اسماعیل امینی، عبدالله مقدمی، سعید طلایی، مهدی فرج الهی، ساجده جبار پور، صابر قدیمی،شروین سلیمانی و سعید ایران نژاد سه‌شنبه ۶ مهر ۹۵ در فرهنگسرای سرو برگزار شد.
 
در ابتدای مراسم مصطفی مشایخی به عنوان اولین مهمان دو شعر از سروده های خود را خواند که یکی با موضوع مرگ و دیگری درباره رستم و تهمینه بود.
  
شروین سلیمانی: دوره ما، دوره شکوفایی شعر طنز است

اسماعیل امینی به مناسبت ۸ مهر و روز بزرگداشت مولانا قبل از شعرخوانی چندکلامی درباره مولانا سخن گفت: مثنوی مولانا به دلیل اینکه بداهه گفته شده است و به جز دفتر اول مابقی آن نوشته نشده است، اثری تعلیمی است.
 
وی افزود: مثنوی درس‌هایی است که مولانا در جمع شاگردانش گفته و چون یک اثر تعلیمی است، مولانا از همه تمهیداتی که در ذهنش بوده، استفاده کرده است.
 
امینی در خصوص طنز در مثنوی بیان کرد: مولانا از تمثیل استفاده کرده است و هیچ حد و مرز را در عرف رعایت نکرده است. در حقیقت اشعار طنزگونه مولانا فقط در تراز او جواب میدهد و هیچ کسی نمی تواند مثل او ماهرانه شعر طنز بگوید.

سعید طلایی شاعر جوان همدانی به همراه همسر شاعر خود ساجده جبارپور در این مراسم  شعرخوانی کردند.

سعید طلایی به درخواست علیرضا لبش مجری برنامه، شعر« تیمور» را خواند و قبل از آن برای حاضران در برنامه داستان معروف شدن شعر «تیمور» میان دوستانش را تعریف کرد.
همچنین مهدی فرج الهی به اجرای موسیقی پرداخت. وی برای شعرهای طنز ملودی می‌سازد و آن را با صدای خود و نواختن گیتار اجرا می‌کند. در این مراسم شعر تیمور سعید طلایی و یک شعر از عمران صلاحی با عنوان «نسیم سحری» را اجرا کرد.

در ادامه مراسم ناصر فیض، شاعر شناخته شده در حوزه طنز دو شعر از سروده‌های خود را برای حاضران خواند که نخستین شعر او این بوده است؛
 
این بار می‌برند که بازنده‌ات کنند/ یعنی که درگذشته آینده‌ات کنند
از آن زمان بترس که عریان و هاج و واج/ پیش نگاه آینه شرمنده‌ات کنند
از آن زمان بترس که مانند یک هویج/ در گیرو دار حادثه‌ها رنده‌ات کنند
از آن زمان بترس که با هر بهانه ای/ یک ذره هم نثار دک و دنده ات کنند
در جشن شعله ها که به جایی نمیرسی/الا که مثل دود پراکنده ات کنند
بی شک تو را با زاویه خاص میبرند/ وقتی که شک به قاعده خنده ات کنند
این ها بهانه است که هر بار خواستند/ هی راه به راه اشاره به پرونده ات کنند
بالا بگیر مرد سرت را که هر زمان/ هر جا که لازم است سرافکنده ات کننند

همچنین در این مراسم دو شاعر جوان نسیم نژاد جعفری و سید حسن صفاری که در بین مهمانان محفل ادبی «سرو چمان» حضور داشتند، به شعر خوانی در مقابل استادان این حوزه پرداختند.

در پایان مراسم و بعد از شعرخوانی همه شاعران دعوت شده، از کتاب جدید شروین سلیمانی رونمایی شد.

کتاب «نیشدارو» مجموعه اشعار سلیمانی است که طی ۵ سال گرد آوری شده است. به گفته نویسنده این کتاب؛ همه جور شعر در این مجموعه وجود دارد اما بیشتر با محوریت طنز است.

شروین سلیمانی بیان کرد: اشعار این کتاب با نگاه طنز به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... پرداخته است. 

وی افزود: دوره ما دوره شکوفایی شعر طنز است. در هیچ دوره‌ای مشاهده نمی‌کنید که شاعران طنز پرداز ما فرصت و موقعیت رشد و پرورش را داشته باشند.
 
شروین سلیمانی گفت: دو بیتی که پشت جلد کتاب نوشته ام شرح کامل این کتاب است؛
نیشو دارو را به هم آمیختم/ نیشدارو در جهان انگیختم
ساختم معجونی از لبخند و درد/ روی هر زخمی که دیدم ریختم

این شاعر جوان در پایان سخنان خود، اولین شعر کتاب «نیشدارو» را برای حاضران در برنامه خواند.

همچنین پس از رونمایی همه به رسم یادگاری جمله ای بر روی تابلویی که با پوستر برنامه تهیه شده بود، نوشتند و در آخر عکس دسته جمعی انداختند.
نظر شما