پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۱
کد خبر: ۸۹۲۱۷
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
در اختتامیه همایش «خنیاگران سرزمین مادری» مطرح شد؛
همایش «خنیاگران سرزمین مادری» با محوریت موسیقی شناسی لرستان شامگاه سه‌شنبه ۶ مهر با حضور فریدون شهبازی، سیدفریدقاسمی، ایرج فرج پور، درویش رضا منظمی، علی اکبرشکارچی و محمدمیرزاوندی صاحب‌نظران و کارشناسان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران به کارخود پایان داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، قربان نجفی بازیگر تئاتر و سینما مجری برنامه با خوش آمدگویی به میهمانان و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شاه میرزا مرادی نوازند لرستانی (ساز و دهل) برنامه را آغاز کرد.

دقایقی بعد آوای ساز و دهل با هنرنمایی احسان عبدی پور و امیر عبدی پور با نوایی سحر آمیز پر از شور و شعف ، وارستگی و صلابت در فضای ارسباران طنین انداز شد.

سپس تک نوازی تنبور «سلیمان میری» هنرمند توانمند از دیار کوهدشت لرستان که خوشنویسی چیره دست نیز هست و آواز با لهجه زیبای لرستانی با همراهی تمبک «بابک پیمانی» بخش بعدی این برنامه بود.

فریدون شهبازیان: پژوهشگران به جای تحقیق به تاریخ موسیقی پرداختند و از جغرافیای موسیقی غفلت کردند

پخش کلیپ به یاد زنده یاد سپهوندی از متولیان فرهنگ وهنر کشور که سال ها در گروه موسیقی ارتش فعالیت می کرد و جایگاه رفیعی در شکل گیری هنر مقاومت داشت بخش دیگر برنامه بود. وی که فرزندش در جنگ تحمیل ایران و عراق به درجه والای شهادت نائل گشت؛ درسمت مسئولیت گروه سرود امور تربیتی آموزش و پرورش لرستان در سال های جنگ با ساخت شعر و آهنگ متناسب با موقعیت آن زمان با خدمت در حوزه موسیقی حماسی، دفاع مقدس به کشورش کمک می‌کرد. مسلمانان بپاخیزید به زبان لری از ساخته های وی بود. او در تمام سرود هایش ایران را فریاد می زد.

تک نوازی کمانچه با هنرمندی حسن سالم بخش دیگری از این برنامه بود .

در ادامه فریدون شهبازیان رهبر اکستر ملی ضمن تاکید براینکه باتوجه به نیاز فطری انسان است که فهم و درک موسیقی ارزش والایی پیدا می کند خاطرنشان کرد: هرگروه از جامعه در سرزمین ما خود را نوعی موسیقی سرگرم می کنند و هرکدام از ما در کنار گوش دادن به  موسیقی های پاپ، سنتی و کلاسیک به موسیقی محلی خودنیز دل می سپاریم.

این آهنگساز در ادامه افزود:بسیاری از پژوهشگران به جای تحقیق به تاریخ موسیقی پرداختند و از جغرافیای موسیقی غفلت کردند. پرداختن به موسیقی آذربایجان ، لرستان، خراسان، گیلان و ... رسیدن به شور ، شوق و زندگی است.

این پیشکسوت موسیقی اظهارداشت: آنچه امروز به نام موسیقی سنتی وجود دارد انتزاعی است و گاهی اگر جلب توجه می کند برگرفته از موسیقی محلی است. چه بخواهیم و چه نخواهیم تحول موسیقی به سمت موسیقی علمی است اما تازگی ، ابتکار، شور و حرکت در موسیقی مقامی و محلی وجود دارد.

فریدون شهبازیان در ادامه یادآور شد: از زمان صفوی شهرهای تهران، ساوه، قم، کاشان و اصفهان به رغم حساسیت های بسیار صدای موسیقی را حفظ کرد و درزمان قاجار این امر به اوج رسید و علت آن به زمان های قدیم برمی گردد؛ صدمات و فجایعی که قوم تاتارها ، محمود افغان بر سر مردم و کشور ما آوردند آنها زیباترین شهرهای ما را نابود کردند و با جنگ های داخلی نادر ، خوانین زند و قاجار و جنون آقا محمدخان قاجار که از سرها مناره می ساخت . تاریخ نشان می دهد همواره طبقات حاکم از یکسو خود را همسو با مذهب و از طرف دیگر موسیقی را مباح می دانستند . شاعران ما نیز قصدشان اشاره به فجایع بود و بی آنکه بدانیم چرا فقط می خواهیم بنالیم ، زاری کنیم تا سنت هایمان را حفظ کنیم.

آهنگساز فیلم «در مسیر تندباد» با اشاره به اصالت موسیقی لکی نسبت به موسیقی لرستان و حتی کشور گفت: لک ها از یکسو در مجاورت لرها از موسیقی آنها بهره می بردند چون شور و نشاط بیشتری دارد و از سوی دیگر موسیقی لکی جنبه نیایش و سوگ دارد و دست نخورده باقی مانده است. به شرط آنکه بدست نگاه دارندگان وپیران اهل حق قرا گیرد یکی از سرمایه های موسیقی کشور به حساب می آید.

شهبازیان در خاتمه گفت: پیش از آنکه پیشکسوتان موسیقی بومی و محلی از بین بروند باید در چارچوب ملودی و لهجه آنها برای حفظ آنها وآثارشان تلاش کنیم تا به یک موسیقی واحد دستیابیم تا باردیگر وحدت موسیقی را حفظ و آثار فاخری را با دستان توانمند موسیقی دانان به این عرصه تقدیم کنیم و امیدوارم هنرمندان لرستان با جمع آوری موسیقی لرستان هم به فرهنگ کشور کمک کنند و هم دایره ذوق را خود را گسترش دهند.

گروه نوازی ایرج رحمانپور ، تجلیل از درویش رضا منظمی و ایرج رحمانپور بخش پایانی این همایش بود.

استادان اکبرشکارچی و فرج علی پور 6مهر در شب اول این همایش تجلیل شدند.
نظر شما