سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۲
کد خبر: ۸۹۲۲۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
معاون دفاعی امنیتی سپاه تهران گفت: اگر ما در سال ۱۳۶۱ قطعنامه ۵۱۴ شورای امنیت سازمان ملل را می‌پذیرفتیم در واقع یک عهدنامه ترکمانچای دیگر به ما تحمیل می‌شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردار احمد بیگدلی در ویژه‌برنامه راویان شیدایی که عصر سه‌شنبه ۶ مهر به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد در جمع بسیجیان طی سخنانی درباره عبرت‌های دفاع مقدس اظهار داشت: ما در طول چند سال اول جنگ شاهد بودیم که عراقی‌ها حمله می‌کردند و ما دفاع می‌کردیم، تا این که ۱۶۰۰۰ کیلومتر از خاک کشورمان را اشغال کردند و دلیل آن هم این بود که ما در ابتدای جنگ عزم و ثبات و وحدت رویه نداشتیم.

وی افزود: این رویه ادامه داشت تا سال ۱۳۶۰ که در آن سال شهید بهشتی نوید یک پیروزی را به رزمندگان داد و دلیل آن هم گرفتن مسئولیت فرماندهی کل قوا از بنی‌صدر و ارائه فرماندهی کل قوا به امام خمینی بود که نام این عملیات خمینی کل قوا بود و بعد از این تمامی عملیات‌ها با پیروزی مواجه می‌شد که اولین این پیروزی‌ها فتح آبادان بود. سپس طریق‌القدس و آزادی بستان و دشت آزادگان بود. گام سوم در دشت عباس و پیروزی در عملیات فتح المبین بود.

این یادگار و فرمانده دوران دفاع مقدس درباره ویژگی‌های منحصر به فرد عملیات الی بیت‌المقدس گفت: عملیات بعدی الی بیت‌المقدس بود که طی ۲۵ روز در سخت‌ترین شرایط خاتمه یافت. ما سپس در ۸ ماه ۴ عملیات پیروزمندانه انجام دادیم که این پیروزی‌ها برای کل جهان شگفت‌انگیز بود. لذا صدام و حامیان وی نقشه کشیدند که چه کاری باید در این مرحله انجام داد تا ماشین پیروزی رزمندگان اسلام را متوقف کنند. برای این کار پیشنهاد صلح دادند و گفتند الان وقت مذاکره است و قطعنامه ۵۱۴ را برای امضا  آوردند. در این قطعنامه  که سراسر قطعنامه‌ای یک طرفه و به سود آنها بود، هیچ اشاره‌ای به آغازکننده جنگ و مبادله اسرا و همچنین خط مرزی  نشده بود و لذا امام این قطعنامه را قبول نکردند. ما پشت دروازه‌های بصره بودیم که آنان حرف مذاکره را پیش کشیدند و شروع کردند به شایعه‌پراکنی که جنگ کافی است، هرچند کیلومترها از خاک ایران در اشغال عراقی‌ها بود. لذا راهبرد ایران این بود که به جنگ ادامه دهد تا زمانی که کل خاک ایران را باز پس بگیرد.

وی افزود: ما با این راهبُرد جلو رفتیم و از آن طرف عراقی‌ها رفتند به طرف کشورهای اروپایی و آمریکایی که شامل ۳۹ کشور حمایت‌کننده از عراق بودند. عراقی‌ها در داخل خاک ایران میدان‌های مین بی‌شماری ایجاد کرده بودند که هیچ گونه علامت و نشانی نداشت که تا الان نیز بسیاری از آنها وجود دارد. به این صورت زمین‌های ما را آلوده کردند تا نتوانیم پیش برویم و به این ترتیب کار جنگ را سخت کردند. اینها از اول انقلاب می‌خواستند کار را سخت کنند.

سردار بیگدلی با بیان اینکه در جنگ دو اعتقاد متفاوت وجود داشت افزود: عراقی‌ها اعتقاد به تجهیزات جنگی داشتند و ما اعتقاد به نوآوری و تجربه و ما با این وضعیت دشمن را تحت فشار قرار دادیم. رمز پیروزی ما مقاومت بود، تا جایی که در کربلای ۵ تا پشت دروازه بصره رفتیم. باز هم صدام اعلام کرد بیایید جنگ را تمام کنیم و صلح کنیم. در این مرحله ما گفتیم اول باید متجاوز جنگ مشخص شود. صدام تمام شرایط ما را پذیرفت که در این هنگام امام با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ موافقت کرد. بدون شک اگر ما در سال ۱۳۶۱ قطعنامه اول را می پذیرفتیم در واقع یک عهدنامه ترکمانچای به ما تحمیل شده بود. از سال ۶۱ تا ۶۷ که جنگ تمام شد، تجربیات بسیاری کسب کردیم. چند روز بعد از امضای قطعنامه عراق حمله‌ای گسترده با همکاری منافقین در خاک ایران انجام داد و به سوی خوزستان پیشروی کرد. این حمله دقیقاً ۴ روز پس از امضای قطعنامه بود. عراق با ده هزار نیرو حمله کرد و ما باید مقاومت می‌کردیم. اگر این حمله در سال ۶۱ اتفاق می‌افتاد حتماً ایران به طور کامل اشغال می‌شد. اما ما چون تجربه کافی داشتیم نگذاشتیم چنین اتفاقی بیافتد. 

در این برنامه همچنین با حضور جمع بسیجیان و یادگاران دفاع مقدس، به پاس رشادت‌های سردار حاج احمد بیگدلی در هشت سال دفاع مقدس از وی تجلیل شد.

سرهنگ لطفعلی‌خانی جانشین ناحیه مقاومت مسلم بن عقیل، اکبر بختیاری رییس فرهنگسرای خاتم (ص) و مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۸، جمعی از مسئولان و فرماندهان نظامی و آقای پالوده به نمایندگی از خانواده شهدا در آیین تقدیر از سردار بیگدلی حضور داشتند.

ویژه‌برنامه راویان شیدایی با همکاری فرهنگسرای خاتم(ص) و گردان امنیتی امام حسن مجتبی (ع) روز سه‌شنبه ۶ مهر از ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰ در مسجد صاحب‌الزمان یافت‌آباد برگزار شد.

نظر شما