جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۱۶
کد خبر: ۸۹۳۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
در اختتامیه طرح جعبه کفش مدیریت فرهنگی هنری مناطق ۴، ۸، ۱۴، ۵ و ۲۰ و خانه‌های فرهنگ مشارکتی نوواژه، لیان، بهار، ارمغان هستی و زلال اندیشه به عنوان برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اختتامیه جشنواره «جعبه کفش» سه‌شنبه سیزدهم مهرماه با حضور محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ابوالفضل پرپنجی قائم مقام مدير كل كميته امداد استان تهران، حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری، جمعی از مدیران فرهنگی مناطق و شرکت‌کنندگان در این طرح در فرهنگسرای اشراق برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ابوالفضل پرپنجی قائم مقام مدير كل كميته امداد استان تهران به سخنرانی پرداخت. وی ضمن تشکر از حضور موثر سازمان فرهنگی هنری با طرح «جعبه کفش» گفت: این طرحِ هم‌دلانه یکی از بهترین طرح‌ها برای کمک‌رسانی به دانش‌آموزان نیازمند بود که در ماه مهر برگزار شد.
 
وی افزود: مدیران فرهنگی هنری مناطق و تمامی کارکنان فرهنگسراها هرآنچه داشتند به کار بستند تا این بسته‌های مهر را از میان مردم جمع‌آوری کنند. برای ما و آنها کار هنوز تمام نشده و تا زمانی که این بسته‌ها میان دانش آموزان قسمت شود، تمام نخواهد شد.
 
پرپنجی با اشاره به ۱۵ هزار دانش‌آموز و ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی تحت پوشش کمیته امداد گفت: البته تعداد نیازمندان به این مهر بسیار بیش از اینهاست، چرا که برخی از نیازمندان هنوز شناسایی نشده‌اند و با وجود کمک به قشر عمده‌ای از آنها، بخشی نیز باقی می‌مانند.
 
قائم مقام مدير كل كميته امداد استان تهران با اشاره به ادامه‌دار بودن این موضوع گفت: این اتفاق را نه به دید یک کمک کوچک که به عنوان یک سرمایه اجتماعی بزرگ برای خود ترجمه می‌کنیم. اینکه در حدود یک هفته برگزاری «جشن عاطفه‌ها» تنها در تهران یک میلیارد و صد میلیون تومان کمک مردمی جمع شد و در مرحله آخر که آورده دانش آموزان در مدارس بود هم رقمی نزدیک به همین جمع‌آوری شد، یعنی مردم تهران نسبت به هم‌نوع خود احساس مسئولیت می‌کنند و این فرهنگ در آنها نهادینه شده است و امیدواریم سازمان‌های فرهنگی به نهادینه کردن هرچه بیشتر این فرهنگ در مردم به ویژه اقشار متمول همت گمارند.
 
وی در پایان سخنان خود گفت: جالب است بدانید که بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویانی که زیر نظر کمیته امداد بوده‌اند امروز به افراد نخبه‌ای تبدیل شده‌اند. جایگاه مدیریتی دارند یا استاد دانشگاه هستند و این‌ها همه از نوع‌دوستی مردم نشئت گرفته است و من نوید می‌دهم که با همین کمک‌های کوچک اثر بخشی و تغییرات فرهنگی بسیاری را در آينده خواهیم دید.

محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با تسليت ماه محرم گفت: فرهنگ کمک و اطعام فقرا همواره در دین ما موضوع مورد تاکیدی بوده است و در ماه محرم و صفر پررنگ‌تر می‌شود. این سفره‌های نذری که هر روز بیشتر از سوی افراد متمول برپا می‌شود یادآور همین موضوع به ماست.
 
وی تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر هجمه‌های فراوان فرهنگی به فرهنگ عاشورا وارد شد، تفکری که بدون نگاه به واقعیت این شور مردمی، عزادارن را به کمک به مردم فرا می‌خوانند. البته باید نکاتی را هم در عزاداری مد نظر قرار داد مانند پرهیز از باقی گذاشتن ظروف نذری و صدمه زدن به محیط زیست و جلوه‌های شهری. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در ایام محرم و صفر در میدان امام حسین تهران برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است، که برای دومین سال متوالی و با برنامه‌های متنوع‌تر، حضور پرشورتر مردم را همراه خواهد داشت. 
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح «جعبه كفش» برای دومین سال متوالی گفت: این اتفاق يك طرح است و بيش از اينكه كمك به نيازمندان باشد؛ آموزش فرهنگ كمك به همنوع است. اتفاقی که اجر و قرب فراوانی نیز در فرهنگ دینی ما دارد. حجت‌الاسلام فاضل لنکرانی اشاره کرده است که «پس از انجام فرائض، انجام وظایف از مستحبات مهمتر است.» 
صلاحی تاکید کرد: نبايد از اين موضوع غافل باشيم. به واقع رشد فكري و شخصيتي انسان‌ها به بخشيدن است. سازمان فرهنگی هنری و دیگر سازمان‌ها بايد مبلغ فرهنگ بخشيدن باشيم.

 در پایان این مراسم ۵ منطقه برگزیده در این طرح معرفی شدند. مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۴ مقام نخست را از آن خود کرد و سپس مناطق ۸، ۱۴، ۵ و ۲۰ به ترتیب دوم تا پنجم شدند. همچنین خانه‌ فرهنگ مشارکتی نوواژه به مدیر مسئولی علی امیر فراهانی، خانه کودک مشارکتی لیان به مدیرمسئولی بیتا امین‌لواسانی، خانه کودک مشارکتی بهار به مدیر مسئولی بهاره حسینی، خانه کودک مشارکتی ارمغان هستی به مدیر مسئولی پریسا معروف‌مقدم، خانه فرهنگ مشارکتی زلال اندیشه به مدیر مسئولی مسعود کرم‌بخش به ترتیب پنج برگزیده این جشنواره در بخش خانه‌های فرهنگ معرفی شدند.
 
جشنواره «جعبه کفش» به مناسبت آغاز سال تحصیلی با شعار «مهر در انتظار همدلی» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان دانش‌آموزی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما در مناطق فرهنگی هنری سطح پایتخت برگزار شد.

مطالب مرتبط
نظر شما