جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۰
کد خبر: ۸۹۳۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸
مراسم روز جهانی کودک با محوریت کودکان عاشورایی به همراه رونمایی از مجموعه محصول «من وارث حسینم» و کتاب «حریره بادوم» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم گرامیداشت روز جهانی کودک با اجرای آیین عزاداری «من وارث حسینم» به همراه رونمایی از کتاب «حریره بادوم» ویژه آموزش مفاهیم دینی به کودکان نوشته دکتر علیرضا رحیمی، روز شنبه ۱۷ مهر ماه به همت فرهنگسرای انقلاب اسلامی و مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

در این مراسم محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از خانه کودک فرهنگسرای انقلاب اسلامی و فعالیت‌های هنری بچه‌ها به مناسبت ماه محرم بازدید کرد. فعالیت‌هایی شامل سفال‌گری، کلاژ و... که تحت نظر مربیان انجام شده است. بازدید از نمایشگاه عکس‌های عاشورایی در محوطه فرهنگسرا، نقاشی کودکان روی پارچه با موضوع قیام امام حسین (ع) و افتتاح حسینیه شهید بهنام محمودی‌راد از دیگر بخش‌های ویژه‌برنامه روز جهانی کودک در فرهنگسرای انقلاب بود. همچنین در بخشی دیگر از این برنامه‌ها، دسته عزاداری کودکان در محوطه فرهنگسرا حرکت کردند و به سینه‌زنی پرداختند. 
 
ناصری پور: کودکان فلسطین، یمن، بحرین، سوریه، عراق و افغانستان هیچ سهمی از روز جهانی کودک ندارند

حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با اشاره به مصادف شدن روز جهانی کودک با روزهای عزاداری ماه محرم گفت: این اتفاق فرصت مناسبی بود برای اینکه از حقیقتی پرده‌برداری شود. چند صد میلیارد دلار امروز به عنوان روز جهانی کودک هزینه شد، اما کودکان فلسطین، یمن، بحرین، سوریه، عراق و افغانستان هیچ سهمی از آن ندارند و روز جهانی کودک وسیله‌ای برای سوءاستفاده است. 

وی افزود: باید فرهنگ عاشورا را در اعماق وجود کودکان و نوجوانانمان نهادینه کنیم. امسال جریان «کودکان امروز، وارثان کودکان عاشورا» به راه افتاد و اقدامات خوبی انجام شد. به‌ویژه در ایستگاه‌های مترو که از عزاداران حسینی میزبانی کردند. 
 
ناصری پور تصریح کرد: امروز هجمه سنگینی به دستگاه عزاداری امام حسین (ع) وارد می‌شود که باید با آن مقابله کرد. به‌ویژه امسال که هجمه‌ها شدید است و بعضی از دوستان هم غفلت می‌کنند. هجمه‌هایی مثل انتشار تصویر چند چک بانکی به نام تعدادی از مداحان که برای مخدوش کردن چهره خادمان اهل بیت (ع) انجام شد و به یاری خدا با آگاهی جوان‌های مذهبی بخشی از آن حل شد. این جدیدترین مورد بود، ولی جریان شیعه لندنی کارش را ادامه می‌دهد و از همه توان تبلیغاتی‌اش استفاده می‌کند.
 
وی در پایان عنوان کرد: امسال هیئت‌ها شلوغ‌تر از سال گذشته است و این نشان می‌دهد مردم آگاه هستند. به همکارانم در سازمان فرهنگی هنری دست مریزاد می‌گویم که در روز جهانی کودک زحمت زیادی کشیدند. کتاب «حریره بادوم» هم مورد تأیید گروه‌های مختلف علمی است و به سفارش مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری تهیه شده و امیدواریم توزیع مناسبی داشته باشد. 
 
صلاحی: کودکان معصوم‌ترین، بی‌گناه‌ترین و زیباترین انسان‌ها هستند
 
محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سخنانش را با تسلیت ایام سوگواری آغاز کرد و گفت: در طول تاریخ قیامی به کیفیت قیام عاشورا نداشتیم و نخواهیم داشت. محور قیام امام زمان (عج) هم امام حسین (ع) است. امامی که پیامبران قبل از او و ائمه بعد از او برایش عزاداری کردند. کسانی که در سایر ادیان مطالعه کرده‌اند، قیامی با این کیفیت در تاریخ ندیده‌اند. 

وی ادامه داد: افتخار بزرگی برای ماست که سهمی در عزاداری امام حسین (ع) داشته باشیم. اگر در این دنیا هیچ کاری غیر از عزاداری برای امام حسین (ع) نمی‌کردیم، باز هم رنج و تعب بودن در این جهان می‌ارزید. بحث این است که چقدر توفیق به دست آوریم. شاید بعضی‌ها از زیر کار در بروند، اما برای عزای سیدالشهدا نباید تماشاچی باشیم. خدا کند ما معرفت پیدا کنیم که در این مسیر خدمت کنیم.

صلاحی با بیان اینکه اسلام دشمنانی دارد که عزاداری امام حسین (ع) را هدف گرفته‌اند، تصریح کرد: می‌گویند چرا به جای نذری دادن به فقرا پول نمی‌دهید؟ در سفره امام حسین (ع) همه از جمله فقرا متنعم‌اند. مهم‌ترین سفره و مهم‌ترین اطعام متعلق به امام حسین (ع) است، اما در طول تاریخ همیشه کسانی بوده‌اند که دشمنی کنند. اگر بصیرت نباشد، هیچ عبادتی به درد نمی‌خورد. خیلی‌ها امام علی (ع) را دیدند، ولی فریب معاویه را خوردند و قرآن سر نیزه کردند. حالا هم بعضی‌ها همین عملکرد را دارند.

وی افزود: سازمان فرهنگی هنری توفیق دارد که در عزای امام حسین (ع) هر چه دارد بگذارد. شهرداری هم پای کار است و این روزها شهر ما پر از علم و سیاهی امام حسین (ع) است. سینماها تعطیل کرده‌اند، بچه‌ها سیاهی می‌زنند، تا چشم دشمن کور شود و بداند که مردم به امام حسین (ع) وصل‌اند. 

رئیس سازمان فرهنگی هنری درباره روز جهانی کودک گفت: کودکان معصوم‌ترین، بی‌گناه‌ترین و زیباترین انسان‌ها هستند. پیامبر می‌فرماید من به چهار دلیل بچه‌ها را خیلی دوست دارم؛ تواضع دارند، قسی‌القلب نیستند، وقتی سیر می‌شوند طمع نمی‌کنند و کینه‌ای نیستند. 

وی اضافه کرد: خدا لعنت کند قدرت‌هایی که کودکان را در جنگ‌ها به خاک و خون کشیدند. نمی‌توان شمرد که در این سال‌ها چقدر کودکان کشته شدند. چه کسی این کارها را می‌کند؟ تروریست‌ها را چه کسی به وجود آورده به جز قدرت‌های بزرگ؟ مگر هواپیمای ما را نزدند؟ چند تا بچه در آن هواپیما بودند؟ بعد گفتند اشتباه کردیم، پس چرا به هدایت‌کننده آن ناو جایزه دادید؟ اینها کسانی هستند که روز جهانی کودک را گرامی می‌دارند، اما دروغ می‌گویند. مکتبی که راست می‌گوید اسلام است که پیامبرش با بچه‌ها بازی می‌کند. گرامی داشت واقعی کودک این است.

صلاحی در پایان گفت: سازمان فرهنگی هنری وظیفه دارد در ارتباط با کودک کار گسترده انجام دهد. برای ما هیچ چیز مهم‌تر از بچه‌ها نیست. باید به آنها نماز آموزش دهیم که اهمیت بالایی دارد.
 
در پایان این مراسم، از مجموعه محصول «من وارث حسینم» و کتاب «حریره بادوم» با حضور رئیس سازمان، معاون فرهنگی، رویا فتحی، رئیس مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری و علیرضا رحیمی، نویسنده کتاب رونمایی شد. کتابی که برای والدین نوشته شده و چگونگی آموزش مفاهیم دینی به کودکان را شرح می‌دهد و تاکید ویژه‌ای بر نماز دارد. 
مطالب مرتبط
نظر شما