جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۴
کد خبر: ۸۹۳۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
مراکز فرهنگی هنری منطقه ۵ همزمان با ماه‌های محرم و صفر، با اجرای ویژه‌برنامه‌های مذهبی، میزبان عاشقان و دلسوختگان سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بیژن پورمند مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ و رییس فرهنگسرای فردوس اظهار کرد: همزمان با ماه محرم و سوگواری شیعیان در عزای سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش، فرهنگسرای فردوس و مراکز فرهنگی هنری این منطقه از ۱۲ مهر ماه تا ۱۰ آذر ماه با اجرای ویژه‌برنامه‌های گوناگون در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام بر می‌دارند.

وی افزود: برگزاری محافل معنوی «روضه عشق» به منظور قرائت زیارت پرفیض عاشورا همزمان با دهه اول ماه محرم با حضور خانواده معظم شهدا، کاروان عاشورایی جلوه سوگ، کارگاه هنری نقاشی‌خط با عنوان روز واقعه و خلق آثاری با محوریت عاشورا، دوشنبه‌های قرآنی، ایستگاه‌های پاسخگویی به سؤالات شرعی و مشاوره خانواده توسط راویان مدرسه عشق و آموزه‌های قرآنی، نشست‌های مذهبی با محوریت واقعه کربلا و عاشورا، آیین سوگواری نونهالان عاشورایی با عنوان شکوفه‌های سرخ، نمایشگاه عکس شیدایی شهر با موضوع محرم و... بخشی از برنامه‌های فرهنگسرای فردوس در ماه محرم است که همسو با ویژه‌برنامه «جلوه سوگ» سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به اجرا در می‌آید. 

آیین تعزیه‌خوانی در فرهنگسراهای فردوس و معرفت

پورمند ادامه داد: مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵ همزمان با دهه اول ماه محرم و روزهای عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، از چهارشنبه ۱۴ مهر ماه همزمان با سومین روز از ماه محرم برگزاری مجالس تعزیه‌خوانی شهادت حر بن یزید ریاحی، حضرت علی اکبر (ع) و حضرت عباس (ع) و حضرت اباعبدالله (ع) را در فرهنگسراهای فردوس و معرفت آغاز کرد و شنبه ۱۷ مهر ماه آخرین مجلس تعزیه‌خوانی با عنوان امام حسین (ع) نیز برگزار شد.
 
عزاداران حسینی، هم‌نوا با «کاروان عاشورایی جلوه سوگ»

وی «کاروان عاشورایی جلوه سوگ» را از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای فردوس معرفی کرد و گفت: این برنامه به صورت سیار و به مدت چهار شب در اماکن عمومی و مهم منطقه ۵ در حال اجرا است.

رییس فرهنگسرای فردوس ادامه داد: قرائت مجلسی قرآن کریم توسط قاریان کشوری، نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی در سوگ شهادت حضرت امام حسین (ع) و اهل بیت و یاران باوفایش، پرده‌خوانی با موضوع واقعه عاشورا و روایت ایثار و از جان گذشتگی‌های غیوران دشت کربلا، اجرای تواشیح توسط گروه‌های بین‌المللی، سخنرانی توسط حجت‌الاسلام دکتر یحیی صالح نیا، امام جمعه منطقه کن و دیگر روحانی‌های ستاد برگزاری نماز جمعه غرب تهران و... از جمله برنامه‌های کاروان عاشورایی جلوه سوگ است.
 
«کتیبه‌های حسینی» در فردوس

وی درباره کارگاه‌های هنری کتیبه‌های حسینی گفت: ویژه‌برنامه کتیبه‌های حسینی از دیگر برنامه‌های منطقه ۵ ویژه ماه محرم است که طی این برنامه کارگاه‌های هنری به منظور طراحی و ساخت پرچم، کتیبه، کلاه‌خود، زنجیر و... با بهره‌گیری از المان‌های عاشورایی تا اربعین توسط هنرمندان برپا می‌شود.

گردهمایی شاعران در شب شعر عاشورایی 

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ ادامه داد: خانه فرهنگ میثاق همگام با دیگر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۵ ویژه‌برنامه‌های متنوعی را همزمان با ماه محرم اجرا می‌کند که از آن جمله می‌توان به شب شعر عاشورایی با حضور جمعی از شاعران و اعضای کانون‌های ادبی اشاره کرد.
 
وی اظهار کرد: کودکان عاشورایی از دیگر برنامه‌های این خانه فرهنگ برای ایام سوگواری سید و سالار شهیدان است که طی آن جمعی از کودکان و نوجوانان در آستانه فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی به سوگواری برای امام حسین (ع) می‌پردازند.

پورمند گفت: همچنین خانه فرهنگ میثاق همزمان با دهه اول ماه محرم با برگزاری خیمه عزای سیدالشهدا با مشارکت هیئت جوانان قمر بنی‌هاشم (ع) به همراه اجرای برنامه‌هایی چون مداحی و نوحه‌سرایی، سینه‌زنی، سخنرانی، توزیع نذری و... میزبان عاشقان و دلسوختگان حسینی است.

خلق آثار عاشورایی در «خورشید و نی» 

رییس فرهنگسرای فردوس با اشاره به اینکه خانه فرهنگ محصل با برگزاری ویژه‌برنامه خورشید و نی میزبان شهروندان منطقه می‌شود، گفت: برپایی مجالس تعزیه‌خوانی، خلق آثاری از وقایع عاشورا بر روی پرده های رنگی و نمایش در نگارخانه‌های مراکز فرهنگی هنری منطقه پنج، طبخ و توزیع نذری میان شهروندان از جمله بخش‌های این برنامه است.
 
«روضه رضوان» میزبان عزاداران حسینی

پورمند ادامه داد: محفل معنوی روضه رضوان از دیگر برنامه‌های منطقه 5 است که خانه فرهنگ آیه با دعوت از خانواده شهیدان شیردل، ذاکر حسینی و قربانی از شهدای مدافع حرم به اجرای برنامه‌هایی چون قرائت زيارت عاشورا، مداحی و سخنراني حجت‌الاسلام ابوالفضل اصفهانی درباره حوادث و وقايع دهه اول محرم و اهداف قيام خونين کربلا و عاشقان اباعبدالله (ع) می‌پردازد.
 
«راویان مدرسه عشق» در اماکن عمومی منطقه 5

وی یادآور شد: همچنین ویژه‎برنامه راویان مدرسه عشق با مشارکت ستاد اقامه نماز جمعه غرب تهران به ریاست حجت الاسلام حامد احمدپور در دو بخش مشاوره خانواده و پاسخگویی به سوالات شرعی و شبهات دینی در مدارس، مجتمع‌های تجاری، بوستان‌ها و معابر عمومی، بیمارستان‌ها و مجتمع‌های مسکونی در حال اجرا است.
 
«نقل واقعه» برای کودکان

پورمند با تاکید بر معرفی فرهنگ عاشورا به کودکان گفت: خانه فرهنگ باصفا همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) مراسم پرده خوانی ویژه کودکان را با هدف معرفی فرهنگ عاشورا برگزار می‌کند. کاظم ضیا بروجنی (پرده‌خوان) در این برنامه واقعه عاشورا و کربلا، شخصیت های بزرگ اسلام و مفاهیمی همچون ایثار، شهادت طلبی، ظلم ستیزی، یتیم نوازی، قیام سیدالشهدا (ع) و... را با کلام آهنگین به کودکان آموزش می‌دهد.
 
عکس‌های محرم در قاب «شور شیدایی»

مدیر فرهنگی هنری منطقه 5 ادامه داد: مجتمع فرهنگی هنری نور همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان نمایشگاه عکس محرم با عنوان «شور شیدایی» را به منظور ماندگاری نهضت بزرگ عاشورا و گسترش فرهنگ عاشورایی برگزار کرده است. در این نمایشگاه 30 تابلو عکس در ابعاد مختلف از آثار فاطمه قانع با محوریت محرم و عاشورا، تعزیه‌خوانی، عزاداری امام حسین (ع)، آئین‌ها و نمادهای عاشورایی و... به نمایش گذاشته شده است.

نظر شما