جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۰۲
کد خبر: ۸۹۴۱۰
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری مطرح کرد
حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور درباره برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت تاسوعا و عاشورا گفت: در میدان امام حسین (ع) بخش‌های گوناگونی داشتیم؛ از جمله نمایشگاه اینفوگرافی عاشورا، نذر کتاب، عکس یادگاری محرم، روایت گری محرم، تکیه عتبات عالیات که با استقبال رو به رو شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام حسن ناصری پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با اعلام اینکه امسال در روزهای تاسوعا و عاشورا، شب عاشورا و شام غریبان حدود ۱۴ برنامه در میدان امام حسین (ع) برگزار شد، گفت: بیشتر این برنامه‌ها با همکاری هیئت‌های مذهبی انجام شد و سازمان فرهنگی هنری افتخار میزبانی عزاداران سید و سالار شهیدان را داشت.

وی افزود: شب تاسوعا برنامه ویژه‌ای اجرا شد و تا نزدیک به نیمه شب مردم به سوگواری پرداختند و در این بین فرهنگسرای رسانه برنامه خودش را اجرا کرد که مورد استقبال عزاداران واقع شد. از صبح روز تاسوعا میدان آماده عزاداری بود که هیئت‌های مختلف حضور داشتند و قبل از اذان ظهر برنامه‌ای با هماهنگی هیئت رزمندگان اسلام شهر تهران اجرا شد و مداحان اهل بیت (ع) به ذکر مصائب حضرت سیدالشهدا پرداختند و پس از انجام سخنرانی، برنامه با اقامه نماز ظهر و عصر به پایان رسید. برنامه دیگر نمایشگاه «از طلوع تا ظهور» بود که از ساعت سه بعدازظهر گشایش یافت و مورد استقبال مردم قرار گرفت و شب عاشورا نیز برنامه عزاداری ادامه داشت.

ناصری پور تصریح کرد: صبح روز عاشورا تا ساعت یازده صبح هیئت‌های مذهبی به شکل بسیار باشکوهی در میدان حاضر شدند و به عزاداری پرداختند و سازمان فرهنگی هنری افتخار میزبانی از عزاداران را داشت. از ساعت یازده صبح برنامه ویژه عزاداری سازمان در روز عاشورا با هماهنگی هیئت رزمندگان آغاز شد و مداحان اهل بیت (ع) به شکل زیبایی اجرای برنامه داشتند و حضور شهردار تهران، رئیس سازمان فرهنگی هنری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران و سایر مسئولان لشکری و کشوری بسیار چشمگیر بود. نماز ظهر به امامت حجت‌الاسلام ابوترابی فرد برپا شد و بعد از آن مقتل خوانی را داشتیم. سپس همکاران سازمان به مداحی پرداختند که حدود چهل دقیقه به طول انجامید. 

وی با بیان اینکه از ساعت ۱۶ روز عاشورا برنامه ویژه خیمه سوزان به همت هیئت رزمندگان اجرا شد، ادامه داد: بعد از اقامه نماز مغرب و عشا، برنامه شام غریبان آغاز شد که با حضور جمع کثیری از شهروندان و روشن کردن شمع برای گرامی داشتن یاد و خاطره لحظات تلخ و سخت شام غریبان همراه بود. از ساعت یازده شب هم مجدداً برنامه عزاداری آغاز شد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری عنوان کرد: در حاشیه این برنامه‌ها، بخش‌های گوناگونی داشتیم؛ از جمله نمایشگاه اینفوگرافی عاشورا، نذر کتاب، عکس یادگاری محرم، روایت گری محرم، تکیه عتبات عالیات که با استقبال رو به رو شد. همچنین فرهنگسرای رسانه برنامه قابل تقدیری داشت که درحال مستندسازی از حضور عزاداران در میدان امام حسین (ع) هستند.
 
وی در پایان بیان کرد: روز پنجشنبه نیز از ساعت ۱۰ صبح کاروان سرخ بصیرت حسینی از فرهنگسرای خاوران حرکت نمادین کاروان اسرا تا شهدای گلگون‌کفن مدافعان حرم را به نمایش گذاشتند و به میدان خراسان رسیدند. از حوالی ساعت سه و نیم بعدازظهر به میدان امام حسین (ع) آمدند و با حضور مردم به تعزیه پرداختند. یکی از ویژه‌برنامه‌هایی که در طول دهه اول محرم مورد استقبال واقع شد، تکیه بصیرت بود که به شیعه لندنی و انحرافات عزاداری اباعبدالله می‌پردازد. محصولاتی هم آماده شد که در بر گیرنده دغدغه‌های مقام معظم رهبری درباره ابعاد مختلف عزاداری سیدالشهدا بود که در تیراژ وسیع چاپ و توزیع شد. امیدواریم انشالله در دهه دوم که بیشتر برنامه‌هایمان سمت و سوی تعزیه دارد، برنامه‌های در خورشان آن حضرت برای مردم اجرا کنیم. 

مطالب مرتبط
نظر شما