جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۲۱
کد خبر: ۸۹۵۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳
ویژه‌برنامه سوگواره کاتبان حسینی از سوی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۹ برای اعتلای فرهنگ و هنر خوشنویسی و نقاشی‌خط و تشویق هنرمندان این عرصه در رهروی از نور ولایت و امامت حسین ابن علی علیه السلام عصر دیروز ۲۷ مهرماه در میدان امام حسین (ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه سوگواره کاتبان حسینی در دهه دوم محرم و در روز ۲۷مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان خوشنویس و نقاشی‌خط در میدان امام حسین (ع) برگزار شد. 

ویژه برنامه سوگواره کاتبان حسینی که از چندی پیش فراخوان دعوت از هنرمندان از سوی مدیریت فرهنگی هنری منطقه۹ اعلام شده بود، با همکاری معاونت اجتماعی فرهنگی منطقه۹ تهران به منظور اعتلای فرهنگ و هنر خوشنویسی و نقاشی‌خط و تشویق هنرمندان این عرصه در رهروی از نور ولایت و امامت حسین ابن علی علیه السلام برگزار شد. 

محمد جدی از استادان خوشنویس و از کسانی که در برگزاری این برنامه ایفای نقش کرده است، گفت: این برنامه با حمایت رییس فرهنگسرای رویش و معاون آفرینش و اجرای منطقه صورت گرفته است. 
  
هنرمندان آثار متفاوتی با موضوع عاشورا و قیام امام حسین(ع) خلق کردند

وی افزود: امروز از سراسر استان تهران حدود ۳۵ هنرمند خوشنویس و نقاشی‌خط گرد هم آمدند تا با موضوع امام حسین(ع) به خلق هنر بپردازند. 
   
جدی که سی سال است هنر خوشنویسی را تدریس می‌کند، درباره تاثیرگذاری هنر خوشنویسی بیان کرد: خوشنویسی یک هنر قدسی است و ارزش بالایی دارد. کاتبان هم به صورت شعر، یا کلام قرآنی یا کلام بزرگان به کتابت می‌پردازند و این هنر با خلق و خوی و سرشت میهن اسلامی سازگاری داشته و جایگاه بالایی در کارهای فرهنگی دارد چون بازتاب معنوی بسیاری در دل و جان مردم می‌نشاند. 
  
محمد بخشی‌زاده نیز از هنرمندان خوشنویس دیگری بود که از شهرستان ورامین در این ویژه‌برنامه شرکت کرده بود. وی درباره حضور خود در این برنامه توضیح داد: به مناسبت فرا رسیدن سوگواری اباعبدالله در سلسله برنامه‌های جلوه سوگ که از طرف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سراسر تهران برگزار می‌شود، امروز شاهد برگزاری ویژه برنامه کاتبان حسینی هستیم و قرار است طی آن تعدادی از هنرمندان خوشنویس و نقاشی خط به صورت زنده به اجرای تابلوهایی با محوریت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا بپردازند. 
 
وی درباره حضور هنرمندان و بداهه‌نویسی ایشان گفت: بداهه‌نویسی در واقع کاری حسی است که در سایر هنر‌ها نیز وجود دارد. امروز هم بر اساس محیط یعنی میدان امام حسین (ع) که کاملا حس و حال عاشورایی هم دارد و موسیقی عاشورایی و روضه‌خوانی پخش می‌شود، هنرمندان براساس حس و حال خود و بدون اینکه قبلا به آن فکر کرده باشند، ترکیب‌هایی می‌زنند که به آن ترکیب‌های بداهه می‌گویند. 
 
قرار است آثاری که در ویژه‌برنامه سوگواره کاتبان حسینی توسط هنرمندان خوشنویس و نقاشی‌خط خلق می‌شود در روز ۲۸ صفر در میدان امام حسین (ع) رونمایی خواهد شد.
مطالب مرتبط
نظر شما