جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۱۶
کد خبر: ۸۹۶۷۱
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
اختتامیه دهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از پیرغلامان اهل بیت(ع) و با معرفی برگزیدگان در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تقی ابوطالبی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، مصطفی خورسندی رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی و جمعی از پیرغلامان اهل بیت(ع) صبح روز پنجشنبه 6 آبان‌ماه در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

مرثیه‌خوانی «محمدکمیل اکبری» یکی از نوگلان حسینی 8 ساله به زبان آذری آغاز بخش این مراسم بود. سپس «سجاد نورزی مدیر فرهنگی هنری منطقه 7 و رئیس فرهنگسرای اندیشه به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا به ارائه آماری از شرکت‌کنندگان پرداخت و گفت: امسال با توجه به فراخوان اعلام شده توسط سازمان دانش آموزی حدود هشت هزار داوطلب برای شرکت در آیین تجلیل از نوگلان حسینی ثبت نام کردند. پس از برگزاری آزمون مقدماتی در آموزش و پرورش تهران، 430 نفر برای شرکت در آیین تجلیل از نوگلان حسینی معرفی شدند.

وی با اشاره به راهیابی 34 نفر به مرحله نهایی گفت: در این مرحله با حضور داوران اجرای دانش آموزان مداح مورد ارزیابی قرار گرفت و برگزیدگان این مرحله معرفی شدند.

نوروزی در خاتمه سخنان خود گفت: این توفیقی برای ماست که به واسطه برنامه‌های متنوعی چون «نوگلان حسینی» و «بر آستان اشک» رزق مداومی در خیمه سیدالشهدا(ع) داریم و امیدوارم این اتفاق، روزی همه ساله رندگیمان باشد.

حمایت بی دریغ شهرداری تهران برای رشد دانش‌آموزان

تقی ابوطالبی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این آیین با اشاره به تحصیل یک میلیون و 100 دانش آموز در 4 هزار و 2مدرسه و فعالیت 70هزار فرهنگی در شهر تهران اظهار کرد: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رشد متوازن دانش آموزان در ابعاد و ساحت های 6 گانه تربیت مدنظر قرار گرفته تا فرزندانی فرهیخته و آماده برای جامعه اسلامی و فردای ایران تربیت کنیم.

وی با اشاره به برگزاری دهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی به همت سازمان دانش آموزی شهر تهران و فرهنگسرای اندیشه افزود: 81 نهاد اجرایی از جمله شهرداری تهران حمایت بی دریغی در تربیت فرزندان داشته اند که نمونه آن برگزاری آیین تجلیل از نوگلان حسینی است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ما معتقدیم که دانش آموز در مدرسه، فرزند خانواده و شهروند جامعه است که نهادهای مختلف نیز در تربیت آن نقش دارند.

ابوطالبی با اشاره به فعالیت های فرهنگی و آموزشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در سال های اخیر افزود: در سال های گذشته بیش از 500 هزار نفر در مسابقات 12گانه قرآن و در 13رشته فرهنگی و هنری شرکت کرده و برخی از آنان حائز رتبه شدند و همچنین فرهنگیان شهر تهران نیز در مسابقات حفظ جز 16 قرآن شرکت کردند که این مسابقات در سال های آینده ادامه خواهد داشت.

به زینبیه، سپاه ذبیح باید ساخت

شعرخوانی احمد بابایی از دیگر بخش‌های این برنامه بود. بابایی دو شعر بلند درباره وقایع عاشورا و مرنبط با شهدای ندافع حرم خواند که حال و هوای متفاوتی به این آیین بخشید:

زمان به غیر تو با هیچ کس قرار نداشت
زمین بدون عبور تو نوبهار نداشت
وجود درّ، شرف نقره می‌شود آری
اگر نبود نجف خاک، اعتبار نداشت
اگر نبود نگاهت به سمت خون شهید
کسی به شاعر بی‌دست و پا که کار نداشت
غرض ز اشک علی، وصل عرش تا خاک است
وگرنه کوه، نیازی به آبشار نداشت
به زینبیه، نظر کردم و به خود گفتم
هزار شکر که زهرای تو مزار نداشت
به زینبیه، سپاه ذبیح باید ساخت
مدافعان حرم را ضریح باید ساخت
زوزه کفتارها دریوزه جهل است و بس!
از هیاهو نیست باکی، قوم مرگ آگاه را...
آبشار خون ما رؤیای دشت تشنگی است
می‌پراند بغض کوه، امروز، خواب کاه را

خانه‌هایتان را تبدیل به حسینیه کنید

مصطفی خورسندی رئیس کانون مداحان نیز در این آیین خطاب به دانش آموزان با اشاره به آداب مداحی و برشمردن اجزای کلمه مداح اظهار کرد: «میم» به معنای متدین بودن است که این ویژگی در پرتو تقوا حاصل می شود. 

وی با تاکید بر تقویت مجالس روضه های خانگی خطاب به والدین گفت: خانه های خود را برای آشنایی فرزندان با اهل بیت(ع) تبدیل به حسینیه کرده و روضه های خانگی را تقویت کنید.

خورسندی با بیان اینکه «دال» مداح به معنای دانش است، افزود: ذاکر امام حسین(ع) نسبت به آنچه اجرا می کند باید علم داشته باشد و مطالب مستند را بیان کند.

رئیس کانون مداحان گفت: «الف» مداح به معنای ادب، اخلاص و اخلاق و «ح» مداح به معنای حسن سلیقه و حسن انتخاب است که چه مطلب را کجا بخواند و دانش آموزان ذاکر باید ذهن خود را برای حفظ مطالب گوناگون آماده کرده و حافظه خود را تقویت کنند.

تاکید بر توسعه نهضت امام حسین(ع) 

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین با تاکید بر شناخت نهضت حسینی و قیام امام حسین(ع) گفت: در مداحی و وعظ ها باید این نهضت حفظ و توسعه داده شود و همچنین محافل عزاداری محافلی برای معرفت در مورد شناخت و سیره زندگی امام حسین(ع) و حرکت در مسیر امام حسین(ع) باشد.

وی بزرگترین مناسبت در اسلام را ماه های محرم و صفر دانست و گفت: امام حسین(ع) از ابتدای تاریخ تا قیامت سرمشق مبارزه علیه ظلم هستند.

صلاحی با اشاره به تقویت محافل عزاداری و روضه های خانگی در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی اظهار کرد: امام حسین(ع) درس آزادگی و مبارزه با ظلم را به تمامی مردم جهان داده و در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس سرمشق ما قرار گرفته که باید این نهضت حفظ شود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: برخی گمان می کردند که نهضت امام حسین(ع) در سال های اخیر کمرنگ شده اما نهضت جدیدی به نام مدافعان حرم در راستای نهضت حسینی برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) شکل گرفته است.

صلاحی با اشاره به حوادث اخیر در سوریه و یمن توسط قدرت های استکباری افزود: دفاع امروز در یمن و سوریه ثمره نهضت عاشورا است که این نهضت تا قیامت پابرجاست.

یازده برگزیده دهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی

در ادامه با حضور محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تقی ابوطالبی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، محمدرضا مهدلو رییس سازمان دانش آموزی، سجاد نوروزی رییس فرهنگسرای اندیشه جمعی از داوران و پیر غلامان چون مصطفی خورسندی، حاج یدالله بهتاش، حاج احمد چینی و ... از برگزیدگان دهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی تقدیر شد.

امیرعلی علیمحمدی، علی شفتی، سیدمحمدمهدی موسوی زاده، مهران موسی زاده و محمدصدرا حقانی در مقطع ابتدایی برگزیده شدند. محمدمهدی فردوسیان، ابوالفضل پرواسی و ابوالفضل رضایی در مقطع متوسطه اول و علی جعفری، محمدجواد جهان مردی و امیرحسین رافعیان در دوره متوسطه دوم برگزیده شدند.

همچنین جواد عبدالله و امیرحسین پاکپور به عنوان نوگلان حسینی روشندل در دوره متوسطه دوم از برگزیدگان بودند.

در آیین به نفرات برگزیده مقطع ابتدایی علاوه بر تندیس و لوح تقدیر مبلغ پنج میلیون ریال هدیه نقدی و در مقاطع دوره متوسطه اول و دوم علاوه بر تندیس و لوح تقدیر سفر به عتبات عالیات تعلق گرفت. که دو تن از نوگلان سیدمحمدمهدی موسوی زاده که پدرش هم از جمله رزمندگان در دفاع از حرم زینبی(س) است و  امیرحسین پاکپور هدیه خود را به شهدای مدافع حرم تقدیم کردند.

دهمین آیین تجلیل از نوگلان حسینی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای اندیشه و با مشارکت سازمان دانش آموزی شهر تهران و کانون مداحان و شاعران آیینی کل کشور برگزار شد.
نظر شما