جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۸
کد خبر: ۸۹۸۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
مراسم اختتامیه رویداد «فرصت‌هایی با پای پیاده: نوآوری در اربعین» شامگاه ۱۵ آبان ماه به همت فرهنگسرای رازی و شتاب‌دهنده شفق برگزار شد.
زائران خلاق اربعینی به کربلا رسیدندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رویداد «فرصت‌هایی با پای پیاده: نوآوری در اربعین» که از ۱۳ تا ۱۵ آبان در مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف بر قرار بود به منظور ایده پردازی، طراحی و تولید  محصولات، خدمات، نرم افزارها و اپلیکیشن های نوآورانه مرتبط با پیاده روی اربعین و برای خدمت رسانی هر چه بهتر و بیشتر به زائران حسینی و همچنین جاماندگان حسینی برگزار و در پایان علاوه بر سه طرح برگزیده سه طرح نیز به صورت مجزا مورد حمایت برای تولید و ارائه در مراسم اربعین ۹۵ قرار گرفتند. مجموعه‌ای از نهادها از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف، کمیته فرهنگی ستاد اربعین، مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنرهای قرآنی جهاد دانشگاهی، موسسه فرهنگی سرچشمه و گروه فرهنگی موج نیز در برگزاری این رویداد همکاری کردند.

یکی در میان چشم‌هایشان خیس است و سرخ، آنها که جامانده ند از حسرت، آن‌ها که برات دیار یار گرفته‌اند از شوق و دیگرانی که مبهوت حس و حال دور از انتظاری هستند که پیش چشمانشان رقم می‌خورد. فضایی که هیچ شباهتی به مراسم پایانی یک رویداد استارتاپی که حول محورهای کسب‌وکار، درآمد و رقابت می‌گردد ندارد و این تمایز، ویژگی هر اتفاقی است که با نام حضرت سیدالشهدا گره خورده است. اینجا در مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف، بیش از صد جوان طراح و مبتکر، به انتظار داوری نوآوری‌های خود در زمینه پیاده روی نشسته‌اند تا دانسته شود کدام‌یکشان شایسته  خدمت رسانی به زوار حضرت اباعبدالله خواهند بود. 
نوآوری‌هایی که حاصل سه روز کارگروهی و شبانه‌روزی و حضور در کارگاه‌های فشرده‌ای است چون کارگاه مساله شناسی اربعین و ایده پردازی، خلاقیت ایده پردازی و نوآوری، نمونه‌های استارت‌آپ های یهودی مسیحی اسلامی، آشنایی با ارزش‌آفرینی در حوزه مذهب، نوآوری قرآنی و سبک زندگی قرآن، کارگاه ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان، کارگاه تولید ارزش پیشنهادی و تکمیل بوم، مدل کسب و کارهای مذهب و...
همچنین علاقه مندان و شرکت کنندگان در این کارگاه‌ها از رهنمودهای اساتید دغدغه مندی نظیر سعید گلشناس؛ معاون برنامه ریزی سازمان فرهنگی هنری، امیرحسین اکرمی از مشاوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید حسن زاده مدیرعامل مجموعه سر آهنگ و شتاب‌دهنده قرآنی موج، مونا ناصری عضو کانون کارآفرینی دانشگاه شریف، آرمان صفایی مؤسس آکادمی آرسنیک، محمد مهدی باریده مشاور راه اندازی کسب و کارهای نوپا بهره برده‌ند تا ایده‌های خام اولیه خود را پالایش کرده و به مرحله ارائه نهایی به حامیان رسانده‌اند و حالا وقت این است که کارنامه‌هایی که به سبب الهی بودن نیتشان همه به دست راست داده خواهد شد را بگیرند.

یاران امام زمان (عج) به جدیدترین تکنولوژی ها مجهزند
در شامگاه روز سوم پس از اقامه نماز جماعت پیاده روی معنوی و خالصانه شرکت کنندگان در رویداد «نوآوری و اربعین» با برگزاری مراسم اختتامیه به خط پایان خود نزدیک شد که البته خود آغازی خواهد بود بر انجامی دیگر. در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، رئیس هیئت امنای شتاب‌دهنده شفق به ایراد سخنرانی در خصوص ضرورت اهمیت دادن به  تکنولوژی و فناوری های جدید در دوره آخرالزمان پرداخت. ایشان با ارائه تصویر جدید از فضای ظهور حضرت حجت گفت: ممکن است تصور عمومی ما از ظهور که بیابان، خیمه، شمشیر، اسب و دشداشه را به ذهن متبادر میکند تصویر دقیقی نباشد. چه بسا یاران و نزدیکان امام زمان باید مجهز به جدیدترین تکنولوژی های روز باشند. شاید تا 15 سال پیش کسی این روایت را برایمان میخواند که مردم کف دستشان را نگاه می‌کنند امام زمان را می‌بینند نمی‌فهمیدیم یعنی چه، اما امروز مردم همه موبایل هایشان کف دستشان است و به لحظه اخبار، تصاویر و یدئوها را می‌بینیم و تکنولوژی به جایی رسیده که ترجمه همزمان را زیرنویس کند و امروز وقتی می‌خوانیم که مردم در هرجایی حضرت را می‌بینند و بیان را به زبان خودشان می‌شنوند برایمان قابل فهم است.»
وی به ارتباط قیام حضرت سیدالشهدا و ظهور حضرت حجت اشاره کردند و افزودند: «از طرفی مقدمه فراگیر شدن قیام امام زمان و عدالت مهدوی فراگیر شدن مظلومیت حضرت سیدالشهدا است. چیزی که حضرت خودشان را با آن به شیفتگانی و  منتظرانی که در سرتاسر دنیا هستند معرفی می‌کند این است که جد من حسین (ع) است، پس منطقا و به طور طبیعی تمامی مردم تا زمان ظهور امام حسین (ع) را می‌شناسند و خواهند شناخت. تمام تلاش‌هایی که ما انجام می‌دهیم و رویدادی مثل این، این است که نوآوری ها خلاقیت ها تجربیات و ابتکارات جدید را در خدمت زوار سیدالشهدا قرار دهیم و تا مردم دنیا بهتر و بیشتر با مظلومیت حضرت سیدالشهدا آشنا شوند.»

در ادامه دوازده گروه، طرح های خود را که پیشتر توسط هیئت تخصصی داوران ارزیابی شده بود، در فرصت زمانی 7 دقیقه ای برای حامیان مالی نیز ارائه دادند. پس از این ارائه ها حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین چند دقیقه‌ای به سخنرانی پرداخت، ایشان با انتقاد از سطح عملکرد رسانه ها از پوشش مراسم اربعین، لزوم فعالیت های اینچنینی را پیرامون مسئله اربعین ضروری دانستند: «اربعین ابر رخداد و پدیده ای بین المللی است. حتی رسانه های خودمان هم  در پوشش این مراسم به غذا توزیع کردن و اتفاقات اینچنینی می‌پردازند که بسیار بیش از این جای کار دارد. به تعبیر رهبری، اربعین شبه اعجاز است. خود امام حضرت سیدالشهدا هم فرمود من قیام کردم برای اصلاح دین جدم حالا درست در زمانی که همه آمدند از دین چهره ای دیگر به نمایش بگذارند، اربعین مدنیت جدید از اسلام انسان محور و ایثار و گذشت فرا ملی و فرا قومی را ارائه کرده است.» 

همه خادم الحسینیم
سعید گلشناس معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که به نوعی میزبان این مراسم نیز محسوب می‌شد سخنران دیگر این مراسم بود گلشناس با بیان اینکه در این مراسم دو گروه زائر الحسین و خادم الحسین وجود دارد، فرهنگ موکب داری و خدمت رسانی به زوار اهل بیت را نیز در بین مردم عراق سنتی دیرین دانست و عنوان کرد: «در هر خانواده شیعی عراقی قلکی وجود  دارد به اسم قلک اربعین، اهالی خانواده از اربعین امسال تا سال بعد پولهایی را که در این قلک پس انداز میکنند صرف میهمان پذیری و خدمت رسانی به زائران در طول مسیر پیاده روی می کنند. شهرداری تهران نیز در جهت رفع مشکلاتی که احساس شده بود، به صورت گسترده در سالیان اخیر به خدمت رسانی به زائرین و ایجاد نظم پرداخته و برای رفع مشکلات و استفاده از فرصتها در جهت اثربخشی بیشتر جهت راهکارها برنامه های فرهنگی نظیر «نذری ساده، نذری اربعین» را برگزار کرده تا بتوانیم  دریای بیکرانی این فرهنگ قطره ای برگیریم. اما از آنجا که این سفر منحصر به فرد، ممکن است برای هر شخص تنها یک بار در زندگیش اتفاق بیافتد لزوم خدمت رسانی بهتر و ماندگاری بهترین خاطرات از این سفر احساس می شود. از این رو برآن هستیم تا با پشتیبانی از جریان هایی نظیر رویداد «فرصت‌هایی با پای پیاده» در نقش خادم الحسین با توجه به ملاحظاتی که این سفر دارد و تنوع فرهنگی، تربیتی و روحیات ملل مختلف که با هر تجمع دیگری غیر قابل مقایسه است، ظرفیت ها و فرصت های این سفر را شناخته و با تولید این محصولات قدمی کوچک در جهت تقویت این اجتماع بزرگ برداریم.»

جوانان ایرانی یادمان صلح و مقاومت را در عراق بنا خواهند کرد
در اصلی ترین بخش رویداد که همه شرکت کنندگان بی صبرانه انتظارش را می کشیدند طرح «حس نما» با محوریت طراحی اپلیکیشن واقعیت افزوده ای به منظور معرفی هر عمود و منطقه جغرافیایی هر بخش از مسیر پیاده روی و همینطور ارائه محتواهای مذهبی و معنوی به زائران حائز رتبه اول شد. طرح « حلا به الزوار»  حائز رتبه دوم و طرح «کوله بر» با محوریت طراحی و تولید مکانیزمی پرتابل به منظور تبدیل انتقال وزن کوله به نیروی جلوبرندگی رتبه سوم را کسب کرد.

همچنین کمیته فرهنگی اربعین آمادگی خود را برای حمایت و به سرانجام رساندن دو طرح «ربات تلگرام » با محوریت زائر_خبرنگار و پوشش خبری مردمی و سیع از مراسم اربعین به واسطه طراحی اپلیکیشن و ربات های فضای مجازی، «یادمان صلح و مقاومت» با موضوع احداث یادمان هایی با معماری ایرانی اسلامی در شهرهای جنگ زده ای چون موصل تا اربعین امسال آماده کرد. مدیریت فرهنگی هنری منطقه 11 نیز حمایت و پشتیبانی مالی و فنی اجرای طرح « حلا بالزوار» با موضوع طراحی و تولید دیتاهای واقعیت مجازی و ایجاد امکان زیارت از راه دور برای جاماندگان را بر عهده گرفت.
قرعه کشی پنج کمک هزینه سفر به کربلا بین شرکت کنندگان که اشک ها و لبخندهای حسن ختامی بود بر این قرار سه روزه به امید پذیرفته شدنش توسط حضرت حجت.

نظر شما