چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۷
کد خبر: ۸۹۹۱۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
در راستای اجرای طرح «تهران مدرسه‌ای برای همه»
نشست «مساله‌شناسی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل» در راستای اجرای طرح «تهران مدرسه‌ای برای همه» سه‌شنبه ۱۸ آبان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
حسن حسینی:  با مراقبت کردن می توان میزان آسیب های اجتماعی را ثابت نگه داشتبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست «مساله‌شناسی کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل» با حضور حجت الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری، سید حسن حسینی استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و جمعی از مدیران و مسئولان سازمان فرهنگی هنری به همت مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران برگزار شد.

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور به فعالیت‌هایی که طی دو ماه برای طرح «بازماندگان از تحصیل» در سازمان فرهنگی هنری انجام شده اشاره کرد. به گفته وی در بازدیدها و روند شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل موارد فاجعه‌باری مشاهده شده؛ برای مثال خانواده شهیدی که داخل چادر اطراف حرم امام خمینی(ره) زندگی می‌کند که در همان چادر دختر شهید عروس شده است.
   
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری بیان کرد: دین مبین اسلام تاکید زیادی بر موضوع فقر دارد؛ چراکه در بستر فقر، جامعه می‌تواند فروپاشی خود را ببیند. 
  
وی افزود: بررسی‌های انجام شده در هنجارها و بزه‌های اجتماعی در شهر تهران و چهار کلان شهر نشان داده که جرم‌های سیستمی، باندی و گروهی، ساختاری است که در میان کودکان خیابانی، کار، کودکان کار خیابانی، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست شکل گرفته است. برای مثال باندهای خطرناکی که به عنوان اراذل و اوباش در سال ۸۶ نیروی انتظامی با آنها مبارزه کرد بیشتر در سنین زیر ۱۷ سال بودند.
   
ناصری‌پور تصریح کرد: نکته مهم در این ماجرا این است که کجا و در چه نقطه‌ای می‌شود جلوی جریان آسیب‌های اجتماعی را گرفت؟
  
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری بیان کرد: هر سال آقایی بود که روز عاشورا به من پول میداد برای غذا دادن امسال به او گفتم بیا کار دیگری به جای غذا دادن انجام دهیم. با آن پول  امسال اجاره ۱۱۷ کودک را دادیم که حداقل روز عاشورا این کودکان کار نکنند. به عمد مصداق‌ها را می‌گویم که جناب دکتر حسینی ریشه‌های آن را بیان کند.
 
وی در ادامه بیان کرد: روزی تعدادی از مدیران به من گفتند وظیفه ما رسیدگی به کودکان کار و خیابانی نیست، گفتم وظیفه شما کار فرهنگی است. شما کار ایجابی آن را انجام دهید. به مردم اطلاع رسانی کنید. مردم بیایند در صف کمک به این قضیه چون واقعا نگران‌کننده است. شهرداری تهران به خاطر فضای شخصیتی خودش آمده و جریانی راه انداخته تا آسیب‌های اجتماعی جدی‌تر پیگیری شود.
  
ناصری‌پور در پایان گفت: کارکنان سازمان فرهنگی هنری در موضوع کودکان بازمانده از تحصیل پای کار آمده‌اند و تا بدنه‌های ریز اجتماعی رفته‌اند. نیکوکاران و شهروندان هم همکاری خوبی داشته‌اند تا به امید خدا یک نهضتی در این موضوع شکل بگیرد.
  
با مراقبت کردن می‌توان میزان آسیب‌های اجتماعی را ثابت نگه داشت
 
در ادامه این نشست سید حسن حسینی استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بیان کرد: شهرداری را به مفهوم شهرهایی که صنعتی شده است استفاده می‌کنیم. یعنی شهردار باید شهر را اداره کند و به این شکل نباشد که فقط به بحث فضای سبز و فاضلاب و... بپردازد.

وی افزود: در جامعه ما پدیده بازماندگی از تحصیل از قبل از انقلاب بوده و تا به امروز هم ادامه داشته است. بازماندگان از تحصیل به گروه سنی از جمعیت هر کشور گفته می‌شود که بین ۶ تا ۱۸ سال باشند و از تحصیل به هر علتی باز مانده‌اند. در این گروه سنی اگر کودکانی داشته باشیم که مقطع ابتدایی را گذرانده‌اند و مقاطع بعدی را به هر دلیلی ول کرده‌اند و یا مقطع راهنمایی را گذرانده و بعد از ادامه تحصیل بازمانده‌اند این افراد هم جزو بازماندگان از تحصیل به حساب می‌آیند. یعنی کسانی که در چرخه آموزش تحصیل کشور وجود ندارند.
  
وی افزود: این اتفاق طیبعاتا پیامد‌های آسیب‌شناختی برای فرد به وجود می‌آورد که در سطح عمومی جامعه وجه آسیب‌شناختی و نظام گسیختگی اجتماعی دارد.
  
حسن حسینی: با مراقبت کردن می‌توان میزان آسیب‌های اجتماعی را ثابت نگه داشت

دکتر حسنی بیان کرد: طبق اصل ۳۰ قانون اساسی برای این کودکان باید توسط سازمان مرتبط امکان تحصیل فراهم شود.
 
حسینی خطاب به مسئولان سازمان فرهنگی هنری گفت: اهمیت کار شما در این زمینه غیر قابل تصور است به دلیل انسانی، عقیدتی بودن و حفظ منافع ملی. 
 
این استاد دانشگاه گفت: شهرداری‌ در ایران از کارهایی که همه شهرداری‌ها انجام می‌دهند، عقب نگه‌داشته شده است.

وی با اشاره به اینکه این کودکان سازماندهی شده‌اند، گفت: باید باندها را شناسایی کرد. نباید به فکر حذف این باندها باشیم بلکه به فکر سامان‌دهی آن باشیم. درست مثل اتفاقی که در آمستردام هلند افتاد؛ با احداث مراکزی برای ارائه مواد مخدر توانستند معتادان را شناسایی کنند آن‌ها را تحت نظر داشته باشند، میزان مصرف را کاهش دهند و حتی در بحث ایدز هم توانستند پیشرو باشند. با مراقبت کردن می‌توان میزان آسیب‌های اجتماعی را ثابت نگه داشت. مراقبتی که همراه با درمان تدریجی است.
 
حسن حسینی: با مراقبت کردن می‌توان میزان آسیب‌های اجتماعی را ثابت نگه داشت

حسن حسینی بیان کرد: به‌هم ریختگی و وارفتگی اجتماعی فضایی را به وجود می‌آورد که باندهایی از این وضعیت منافع خوبی ببرند. باید در این مسیر حوصله به خرج دهیم حتی اگر بعد از یک سال ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر هم برسد خیلی کار مهمی انجام داده‌ایم.

 استاد دانشکده علوم اجتماعی در پایان گفت: شهرداری باید فاز کاری خود را عوض کند و از سازمان صرف بروکراتیک خارج شود و به واقع خدمتگزار زیست جهان شود. به جای اینکه بخواهد خودش همه کارها را انجام دهد از NGO‌ها و مراکز مردم نهاد حمایت کند و آنها را گسترش دهد تا بتوانند به طور مستقل فعالیت کنند درواقع باید به سمت مکانیزم‌های توامند‌سازی حرکت کنیم.

نظر شما