پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۵
کد خبر: ۸۹۹۷۲
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
در نشست «ادواردو آنیلی و سانسور رسانه» مطرح شد
یاسین علی؛ رهیافته فرانسوی در نشست «ادواردو آنیلی و سانسور رسانه» گفت: سطح و نحوه سانسور وابسته به پختگی مردم جامعه است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم یادبود شهید «ادواردو آنیلی» با عنوان «ادواردو آنیلی و سانسور رسانه» با حضور محمد حسن قدیری ابیانه؛ سفیر اسبق ایران در مکزیک، بهزاد تیمورپور؛ مدیر آفرینش و اجرای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، راضیه امانی؛ فعال رسانه‌ای و علی یاسین (ژولین پلیسه)؛ راهیافته فرانسوی عصر روز ۲۳ آبان در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
  
تیمورپور در این نشست گفت: در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آمادگی داریم از چنین موضوع هایی در طول سال حمایت کنیم.همچنین آمادگی داریم، کانون هایی که می خواهند در این رابطه تشکیل شوند را ثبت و حمایت کنیم.
 
وی افزود: بحث و گسترش این گفتمان، گسترش گفتمان انقلاب اسلامی است. جوانان به آشنایی با چنین شخصیت‌هایی نیاز دارند در این زمانه که جبهه مقابله اسلام، شخصیت های مد را تبلیغ می‌کند و به عنوان الگو برای جوانان ما معرفی کند.
  
مدیر آفرینش و اجرای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، در ادامه درباره سانسورهای رسانه ای، اظهارداشت: هم اکنون جنایت یمن با حمایت جهان استکبار به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی با سانسور رسانه ای مواجه است.
 
وی تاکید کرد: با خودباوری و منسجم کردن توان‌مان می توانیم به پروتکل های رسانه ای، برسیم. در حال حاضر اصول جریان رسانه ای را رعایت نمی کنیم و اهمیت کافی قائل نمی شویم و در نتیجه اثرات کمی را به دست می‌آوریم.
 
قدیری ابیانه نیز در این نشست، گفت: ادواردو با چند خط خواندن قرآن به اسلام ایمان آورد و بعد مطالعاتش را در این باره ادامه داد. او با وجود برخورداری از ثروت عظیم خانوادگی اش و فشارهایی که بر او می آوردند، حاضر نشد از اسلام دست بکشد، چرا که حقیقت اسلام برای او همچون خورشید نمایان بود.
 
وی یادآورشد: اگر بتوانیم حقیقت اسلام را به زبان قابل فهم برای مخاطبان بگوییم، به دین ما گرویده می شوند.
 
وی پیشنهاد کرد: فیلم یا سریالی درباره ادواردو آنیلی ساخته و در آن تفاوت ها و حقانیت های دین اسلام مطرح شود.
 
قدیری ابیانه تصریح کرد: اداواردو آنیلی را رسانه ها سانسور مطلق کردند و از مسلمان بودن او حرفی نزدند. اما این سانسور فقط در ایتالیا نبود و ما در داخل کشور نیز با این مساله مواجه بودیم. زمانی که قصد ساخت فیلم مستند آنیلی داشتیم، وزارت خارجه و سفرای واتیکان و رم با این اقدام مخالفت کردند و زمانی هم که ساخته شد، وزارت خارجه به سازمان صدا و سیما نامه ای نوشت که مجاز به پخش آن نیست و سفیر ایتالیا نسبت به پخش این فیلم اعتراض دارد.
 
وی گفت: ادواردو دوست داشت با ثروتش به اسلام کمک کند اما با شهادتش توانست این کار را انجام دهد.
 
راضیه امانی فعال رسانه ای در حوزه رادیو ایتالیایی سازمان صدا و سیما نیز که تا کنون با چهره های مختلف ایتالیایی درباره ادواردو، گفت‌وگو کرده است، در این نشست گفت: موضوع تحریف رسانه ای و جنگ رسانه ای واقعی و ملموس است.
 
وی افزود: شخصیت ادواردو آنیلی هم قبل و هم بعد از شهادت مورد سانسور قرار گرفت. ادواردو را رسانه ها فردی معتاد و افسرده معرفی می کردند که در جریان یک قاچاق مواد مخدر دستگیر شده است. قصد داشتند ثروت آنیلی‎ها به دست او نرسد و تخریب شخصیت او، یک اقدام از قبل برنامه ریزی شده بود.

در این نشست در ارتباط رسانه ای با جوزپه پوپو روزنامه نگار ایتالیایی نیز، به صورت زنده گفت و گویی انجام شد که این روزنامه نگار و محقق نیز درباره ادواردو آنیلی، گفت: پس از مرگ ادواردو، تمامی اسناد او جمع آوری شد، حتی فیلم مستندی که راجع به مسلمان بودن او ساخته شده بود از آرشیو شبکه ایتالیا جمع آوری شد.
 
وی یادآورشد: آنیلی با اعمال نفوذی که بر شبکه یک تلویزیون ایتالیا داشت، مسئولان این شبکه را قانع کرد که مستندی درباره کشورهای اسلامی بسازند و تهیه کنندگی فیلم را خودش به عهده گرفت و در این راستا به ایران آمد و این فیلم را در ایران به نمایش گذاشت.
 
پوپو گفت: ادواردو به یقین به قتل رسیده است. وی فرد بسیار ثروتمندی بود و اعتقاد داشتن نباید این ثروت به دست او برسد. ادواردو به قدیری ابیانه هم گفته بود که قطعا من را خواهند کشت. چند مورد مشکوک در مورد قتل او وجود دارد که هیچ گاه مورد بررسی تکمیلی قرار نگرفته است. جسد او را کالبد شکافی نکردن و فورا مرگ او را خودکشی اعلام کردند و جسد او تا ظهر خاک شد.
 
یاسین علی نیز در این نشست درباره سانسور رسانه ای، با طرح این سوال ها که سانسور چیست؟ آیا سانسور خوب یا بد است؟ اظهارداشت: سطح و نحوه سانسور وابسته به پختگی مردم جامعه است. گاهی سانسور برای جلوگیری از برخی آسیب ها و براساس ملاحظاتی انجام می‌شود.
 
وی گفت: نور حقیقت الهی بر اثر اتفاقاتی همانند شهادت به جهان ساطع می شود و سانسور روشی است که برای پرکردن این منافذ الهی، استفاده می کنند. قرآن یکی از دروازه های نور است و شهید یک حقیقت ناطق محسوب می شود. در دنیا وجود دروازه های نور ضروری است.

یاسین علی، تصریح کرد: معانی و مفاهیم همانند سانسور یا اسلام هراسی و .. باید از آن خود کرد و آنها را به صورت سطحی به کار نبرد و آنها در جهت نفع حقیقت نه نفع خود به کار ببریم. به نفع خود کار بردن، تعصب است.
 
در پایان این مراسم از خانم نیکو منظر، خالق نقاشی اداواردو آنیلی تقدیر شد و از اثر این هنرمند رونمایی شد. 
 
نظر شما