جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۳
کد خبر: ۸۹۹۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ و فرهنگسرای گلستان، با برشمردن ویژه برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری این منطقه به مناسبت هفته کتاب به نقش مهم کتابخانه‌ها در رشد فرهنگ مطالعه اشاره کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ ناصر امین‌زاده، رییس فرهنگسرای گلستان، گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی را یکی از مولفه‌های توسعه فرهنگی دانست و افزود: کتابخانه‌های مراکز فرهنگی هنری منطقه ۸ با اجرای مستمر برنامه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی نقش بسیار مهمی در رونق بخشیدن به فرهنگ مطالعه دارد.
  
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸، هفته کتاب را بهانه و فرصت خوبی برای توجه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی برشمرد و افزود: این هفته از ۲۴ آبان آغاز می‌شود و تا اول آذرماه جاری ادامه دارد و با توجه به همزمان شدن هفته کتاب و اربعین حسینی، خوب است که توجه ویژه‌ای به کتاب‌ها و متون مذهبی شود.
 
امین‌زاده به ویژه‌برنامه‌هایی که همزمان با هفته کتاب در سطح منطقه 8 اجرا می‌شود، اشاره و بیان کرد: مراکز فرهنگی هنری منطقه ۸ برنامه‌های ویژه‌ای را برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در نظر گرفته که از آن میان می‌توان به «مشاوره مهارت‌های مطالعه» اشاره کرد.
 
این برنامه، نخستین دوشنبه هر ماه در کتابخانه فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود و هدف از آن،آموزش مهارت‌های خواندن به علاقه‌مندان است چراکه رشد و شکوفایی استعدادها و میزان درک و دانش هر فرد به کیفیت و کمیت مطالعه او بستگی دارد. 
 
به گفته رئیس فرهنگسرای گلستان، «ترنم قلم»، یکی دیگر از برنامه‌های مراکز فرهنگی منطقه 8 است. این برنامه، روزهای سه‌شنبه و هر ۱۵ روز یک بار در کتابخانه فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود و به نقد یک رمان یا مجموعه داستان با حضور نویسندگان و منتقدان می‌پردازد. این هفته، 25 آبان‌ماه در برنامه «ترنم قلم» به نقد رمان «پروانه‌ای روی شانه» از بهنام ناصح پرداخته می‌شود. 
 
امین‌زاده به دیگر برنامه‌هایی که در ارتباط با گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در منطقه ۸ اجرا می‌شود، اشاره و بیان کرد: «همسفر با کتاب»، عنوان برنامه دیگری است که با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و اهمیت آن در ارتقای سطح علمی و عمومی شهروندان و دوستداران کتاب، هر ماه یک‌بار در خانه فرهنگ سلام برگزار می‌شود. 
  
به گفته مدیر مراکز فرهنگی- هنری منطقه ۸، «محفل داستان»، یکی دیگر از برنامه‌های مرتبط با توسعه فرهنگ مطالعه است. این کارگاه داستان‌نویسی روزهای سه‌شنبه هر هفته و با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و بسترسازی مناسب برای علاقه‌مندان به نویسندگی و آشنایی با شیوه‌های صحیح داستان‌نویسی برگزار خواهد شد.  
  
امین‌زاده به ضرورت آشنایی کودکان و نوجوانان با گنجینه غنی ادبیات کلاسیک ایرانی اشاره و بیان کرد: «بشنو از نی» هم عنوان برنامه ادبی دیگری در منطقه ۸ است که به شرح و تفسیر داستان‌های مثنوی می‌پردازد. این برنامه روزهای دوشنبه با حضور عبد الحمید ضیایی در فرهنگسرای گلستان برگزار می شود.‌
  
به گفته رئیس فرهنگسرای گلستان، «اتاق نویسندگی» هم عنوان کارگاهی است که به منظور آشنا کردن کودکان و نوجوانان با نوشتن و اصول  نگارش و  نویسندگی برگزار می شود. این برنامه ۲۰ و ۲۷ آبان و همچنین ۴ آذرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در کتابخانه سلام  به اجرا درمی‌آید و علاقه‌مندان را با تازه های نشر در حوزه داستان و رمان ، شخصیت پردازی ، نحوه انتخاب سبک نگارش ، آشنایی با اصول حرفه ای برنامه ریزی، مدیریت زمان، خلاصه نویسی و شیوه های نگارش و دغدغه های نوشتاری و نویسندگی آشنا می کند.
 
همچنین به گفته امین زاده دیگر برنامه های هفته کتاب عبارتند از: حضور  برخی شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان چون اسدالله شعبانی، حسن احمدی ، مجید راستین و نوید سیدعلی اکبر در برنامه ای با عنوان «یک روز خوب با کتاب» به کتابخانه گلستان می آیند تا با مخاطبان اصلی خود دیدار و گفت‌وگو کنند.
  
- حضور محمد میرکیانی نویسنده مطرح کودک و نوجوان و خالق کتاب " شب های شیرین"  و " قصه ما مثل شد " در برنامه ای با عنوان " یک کتاب ، یک نویسنده " صبح روز شنبه 29 آبان ماه  ساعت 10 درکتابخانه شقایق
- " یک روز به یاد ماندنی " برنامه ای است که توسط کتابخانه دکتر شهیدی برگزار شعر و کودکان و نوجوانان در این برنامه با حضور در این کتابخانه با فعالیت های حوزه کتابخوانی آشنا می شوند .
- اجرای نمایش میدانی در بوستان های منطقه 
- ساعتی با کتاب در کتابخانه گلبرگ ، زنگ دوستی و مسابقه کتابخوانی در کتابخانه شهربانو ، کودکانه با کتاب در کتابخانه شقایق 
- هبه کتاب ؛ جمع آوری کتب اهدایی مخاطبان جهت ارسال به مناطق محروم  
- ثبت نام رایگان در کتابخانه های منطقه 8 
- عضویت و ثبت نام در کانون کتابخوانان فرهنگسرای گلستان  

نظر شما