چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۳
کد خبر: ۹۰۰۶۴
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
نگارخانه‌های مراکز فرهنگی هنری منطقه ۵ با برپایی نمایشگاه‌هایی متنوع از هنرهای تجسمی، میزبان علاقه‌مندان به هنر در فصل پاییز هستند.
رونق پاییزی نگارخانه‌های مراکز فرهنگی هنری منطقه ۵به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گالری ۱ و ۲ نگارخانه پردیسان فرهنگسرای فردوس، نگارخانه معرفت و نگارخانه آفرینش مجتمع فرهنگی هنری نور میزبان نمایشگاه‌های نقاشی «تصویرسازی سلف»، «پرتو هنر»، «ماکرو و مینی مال» و «پرسه‌های بی عبور»  هستند.
 
فردوس میزبان آثار تصویرسازی سلف

نمایشگاه گروهی تصویرسازی سلف به سرپرستی ثریا استغفراللهی در گالری یک نگارخانه پردیسان برپا شده است و تا چهارم آذرماه پذیرای عموم هنردوستان است.

در این نمایشگاه آثاری از سحر بربست، فرناز کاویانی، شهره استغفراللهی، ثریا استغفراللهی، مژده خمسه‌نژاد، محیا بیک محمدی، عسل حاذقی، زهرا پیاده آشتیانی، زهرا جدید، سمانه صلواتی، منا روحی فرد، یاسمن روحی، ریحانه سلسبیلی، شایسته شیرزادی تبار، مائده برزگر، مریم هاشمی و مژگان محمدی به نمایش گذاشته شده است.

«پرتو هنر» در نگارخانه پردیسان
 
نمایشگاه گروهی نقاشی «پرتو هنر» با نمایش تابلوهای نقاشی با مداد رنگی جمعی از هنرمندان به سرپرستی مهتاب صفاییان در گالری ۲ نگارخانه پردیسان فرهنگسرای فردوس برپا است.
 
این نمایشگاه نقاشی به منظور آشنایی عموم شهروندان با سبک‌های مختلف نقاشی و اشاعه آن میان هنردوستان تا چهارم آذرماه ساعت ۹ تا ۱۷ پذیرای علاقه‌مندان است.
 
عکس‌های «ماکرو و مینیمال» بر دیوار نگارخانه معرفت
 
«ماکرو و مینیمال» نیز دیگر نمایشگاه هنری نگارخانه‌های منطقه ۵ است که با نمایش مجموعه‌ای زیبا از عکس‌های کاوه فرزانه تا پنجم آذرماه در نگارخانه معرفت برپا است. همچنین چهارم آذرماه نشستی تخصصی با موضوع مینیمال و ماکروگرافی در این نگارخانه برگزار می‌شود.

کاوه فرزانه عکاس طبیعت و حیات وحش است که در کارنامه فعالیت‌های وی تألیف کتاب عکاسی ماکرو و کلوزآپ، از آشوب ادراک تا ستایش عکس، برگزارکننده نمایشگاهای متعدد و نشست‌های تخصصی عکاسی در تهران و کرج به چشم می‌خورد.
 
«پرسه‌های بی‌عبور» در نگارخانه آفرینش نور
 
دپارتمان آموزش عکاسی آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی قدیمی در راستای رسالت آموزشی و فرهنگی خود و همچنین حمایت از هنرجویان و عموم علاقه‌مندان به هنر عکاسی نمایشگاه گروهی عکس «پرسه‌های بی عبور» را در نگارخانه آفرینش مجتمع فرهنگی هنری نور برگزار کرده و تا چهارم آذرماه پذیرای علاقه‌مندان است.
 
در این نمایشگاه ۳۰ قاب از آثار علی نعمانی‌پور، بابک آزادبخت، شایان علیخانی، امیرحسین محمدکریمی، آرش معصومی و مهسا افتخارنظام به نمایش درآمده است. همچنین بخشی از عواید فروش آثار برای حمایت و همدلی با کودکان سندرم داون به «کانون خیریه سندرم داون ایران» اختصاص می‌یابد.

در قاب نخست این نمایشگاه به قلم علی نعمانی‌پور آمده است: «قصه‌ای ساده هست و البته تکراری. عوارضش، ولی، ناب احساس می‌شود. قصه را چرا، ولی آن چه احساس می‌شود را کسی قادر نبود برایت تعریف کند. تو هم جز خود آن سناریو - آن هم سرد، بی‌حس و بی‌فایده - قصه‌ای برای بعد از خودت نخواهی داشت. زبان از مهم‌ترین‌های این قصه ناتوان است؛ هر کس خودش باید تجربه‌اش کند. مهم‌ترین حرف‌ها قابل گفتن نیست و این قاب‌ها پر از حرف‌هایی هست هرچند عکس بیانگر همه واقعیت نیست.
 
با ما گفتگو می‌کنند آدم‌های عکس‌ها، وقتی به دوربین‌مان خیره شده‌اند، با چشم‌هاشان. رابطه بینمان، ولی، محدود است به همین نگاه‌هامان، آن‌ها روزی روزگاری به لنز و ما همیشه به عکس‌ها. در پشت ویزور دوربینمان مخفی می‌شویم، همه آن لحظاتی که به هر دلیل با آدم‌های روبروی لنز راحت نیستیم. دوربین می‌شود نقابی بر چهره ناآرامم، تا آن زمان که دوست می‌شویم ما، ما و آدم‌های آن سوی ویزور. نقاب را پس می‌زنیم. و اگر نه، حالا حالاها عکاسی می‌کنیم.
 
و ما، مهسا افتخار نظام، آرش معصومی، شایان علیخانی، بابک آزاد بخت، امیرحسین محمد کریمی و علی نعمانی پور، در پرسه‌های بی عبور بر آن شدیم تا احساسات و نگاهمان از دنیای اطراف را، در مجموعه ۳۰ قاب ارائه کنیم. دنیایی که سوژه و عکاس گاها دیالوگ‌های ناب با هم تبادل می‌کنند. با ما گفتگو می‌کنند آدم‌های عکس‌ها وقتی به دوربین‌مان خیره شده‌اند با چشم‌هایشان و یا تصویر طبیعت در ایستایی و سکون، ما محو اشعاری هستیم که در سکوت طبیعت جاریست.

برای همدلی و نزدیک شدن به دنیای فرشته‌های آسمانی، بخشی از درآمدهای حاصل از فروش قاب‌های این مجموعه برای «کانون خیریه سندرم داون ایران» هزینه خواهد شد. امیدواریم تا گام‌های کوچکمان ارزش‌گذاری بر جامعه‌ای باشد که از نگاه ما شناخته نشده‌اند.»
 
 
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات پیرامون این نمایشگاه‌های هنری می‌توانند با شماره فرهنگسرای فردوس (۴۴۰۰۰۲۰۳)، فرهنگسرای معرفت (۴۴۳۰۱۴۴۴) و مجتمع فرهنگی هنری نور (۴۴۰۸۸۷۰۷) تماس بگیرند.
نظر شما