چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۸
کد خبر: ۹۰۲۴۵
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ با اعلام برگزاری اختتامیه دو جشنواره کتابخوانی گفت: برگزاری جشنواره‌های کتاب‌خوانی مجازی، زمینه‌ساز گسترش فرهنگ اصیل و غنی در سطح جامعه است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدرضا جمالی، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ با اعلام زمان برگزاری همزمان اختتامیه دو جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب‌خوانی گفت: اختتامیه «نخستین جشنواره پویش کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان» و «پنجمین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی» عصر روز دوشنبه ۱۵ آذرماه ساعت ۱۵ با حضور مسئولان فرهنگی و نویسندگان مطرح کشور در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.
  
محمدرضا جمالی، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ افزود: فرهنگ زمانی به مؤلفه پایدار تبدیل‌شده و پایا می‌ماند که مردم با کتاب و کتاب‌خوانی مأنوس شوند، اما متأسفانه برخی عوامل اقتصادی و سیاسی باعث شده تمایل توده‌های مردم نسبت به موضوعات فرهنگی به‌ویژه فرهنگ مکتوب و کتاب کمتر شود.
  
وی ادامه داد: این موضوع سبب شد تا برنامه‌ریزان فرهنگسرای عطار نیشابوری جشنواره‌های متعدد کتاب‌خوانی مجازی را با هدف گسترش عادت به مطالعه در سطوح مختلف شهری، کشوری و بین‌المللی برگزار کنند تا بتوانند بستری فراهم کنند که مردم از فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب که زمینه‌ساز فرهنگ مسئولیت‌پذیری است، روی آورند.
    
جمالی با اشاره به برگزاری پنجمین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی گفت: این جشنواره از چندین سال پیش آغاز شده و به لطف الهی و همت همه دست‌اندرکاران فرهنگی ادامه خواهد یافت. در سیاست‌گذاری این برنامه فرهنگی تمام تلاش ما این بود تا با استفاده از فضای مجازی امکانی را فراهم کنیم که شرکت‌کنندگان از فرصت برابر برای شرکت در یک مسابقه کتاب‌خوانی برخوردار شوند و همین سیاست باعث شد تا جشنواره از حالت محلی به یک جشنواره ملی و سپس بین‌المللی مبدل شود.  
   
وی افزود: جشنواره پویش کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان نیز یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌هایی است که تمام کتابخانه‌های شهر در برگزاری آن مشارکت دارند و در نخستین دوره برگزاری خود توانسته است تا بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان را با خود همراه کند. در کشورهای پیشرفته برای افزایش انگیزه کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی، برنامه‌هایی مشابه جشنواره پویش انجام‌شده و ثمرات قابل‌توجهی در آن کشورها داشته است.
   
این مدرس دانشگاه افزود: دو مساله اصلی در فرهنگ وجود دارد که اگر به آن دو پرداخته شود پس از گذشت زمان کوتاهی جهش تصاعدی در حوزه فرهنگ خواهیم داشت؛ اولی مساله آموزش است و دومی کتاب و کتاب‌خوانی. ما کتابخانه‌های خوبی در تهران و بسیاری از شهرهای کشور داریم اما اقبال مردم به این کتابخانه‌ها کم است. بنا بر این باید به‌صورت ویژه، جهشی و انقلابی، قدم‌های حساب‌شده‌ای در این راه برداشته شود.
   
وی کم‌رنگ بودن نقش کتاب و کتاب‌خوانی در محصولات فرهنگی و رسانه‌ای را یکی از اساسی‌ترین آسیب‌های حوزه کتاب برشمرد و افزود: کتاب و کتاب‌خوانی در فضای رسانه‌ای حضوری ندارد. همچنین در بیشتر فیلم‌ها و سریال‌ها اثری از کتاب و مطالعه نیست. در روزنامه‌ها نیز کمتر ما شاهد صفحات کتاب هستیم اگر هم روزنامه‌ای صفحه‌ای را به کتاب اختصاص دهد معمولاً در صفحات فرعی آن است و در روزنامه‌های جدید نیز کمتر به کتاب پرداخته می‌شود.
 
این مدیر فرهنگی برگزاری جشنواره‌های کتاب را فرصتی برای مقابله با این آسیب‌ها برشمرد و ادامه داد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی که تعداد بالایی از علاقه‌مندان در آن شرکت می‌کنند، محرک تاثیرگذاری در فضای منفعل جامعه نسبت به کتاب است.
 
وی افزود: علاوه بر مشارکت علاقه‌مندان همیشگی کتاب و ایجاد اشتیاق بیشتر در این افراد، طراحی و ایجاد سایت اینترنتی و کانال تلگرامی و اینستاگرامی مجزا باعث شده افرادی که اقبال کمتری به حوزه کتاب دارند نیز مشتاق خواندن شوند. همچنین انعکاس اخبار جشنواره در رسانه‌ها، تبلیغات محیطی در سطح شهر و همراهی ۳۰۰ کتابخانه اصلی سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز به افزایش استقبال هم‌وطنان افزوده است. علاوه بر اینکه برخی مدارس آموزش و پرورش به یاری جشنواره شتافته و دانش‌آموزان را ترغیب به شرکت در جشنواره و خواندن کتاب کرده‌اند.
 
جمالی یکی دیگر از آسیب‌های مطالعه را گرایش به ادبیات زرد و کم محتوا عنوان کرد و افزود: در جامعه به دلیل گسترش فضای مجازی میل به عامه‌پسندی زیاد شده است. بنا بر این مردم مطالعه می‌کنند اما مطالعه‌شان مفید نیست و بیشتر وقت آنها در شبکه‌های مجازی به خواندن جوک و سرگرمی و مطالب تکراری می‌گذرد که بعضی از آنها اصلاً محتوا ندارد. تلاش ما در برگزاری چنین جشنواره‌هایی، غنابخشی فرهنگی در حوزه کتاب است و گزینش کتاب‌های غنی و پرمحتوا اساس کار ما بوده است.
 
وی ادامه داد: زمانی که ما از گسترش کتاب‌خوانی سخن می‌گوییم، مقصود کلاممان خواندن رمان‌های مرجع و کتاب‌هایی است که حرفی برای گفتن دارد. کتاب‌هایی که در تاریخ جوامع انسانی اثرگذار بوده و نقشی را ایفا کرده‌اند و افراد اندیشمند نیز مردم را به خواندن آن کتاب‌ها توصیه کرده‌اند تا از طریق مطالعه این آثار فرهنگ کتاب‌خوانی غنی‌تر شده و باعث گسترش فرهنگ غنی‌تر و اصیل‌تر در سطح جامعه شود.
 
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ تصریح کرد: بسیاری از معضلات جامعه به‌ویژه در نسل‌های جوان‌تر، تأثیر پذیرفتن از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی است. بسیار طبیعی است که  جوانان به دلیل خصلت ماجراجویی و هیجان‌طلبی همواره به دنبال تجربه‌کردن محیط‌ها و ماجراهای تازه هستند. در این میان فعالان و نهادهای فعال در حوزه فرهنگ باید خلاهای موجود در فضای ارتباطی و شبکه‌های مجازی را با ایده‌ها و خلاقیت‌های نو پر کنند. سرعت تحولات در این حوزه به اندازه‌ای زیاد است که هر دقیقه آن می‌تواند بهای سنگینی برای حفظ فرهنگ و اندیشه‌ها و ارزش‌های مذهبی و ملی ما داشته باشد. به این منظور فراهم کردن شرایطی که مخاطبان این فضا بتوانند قدرت تفکر انتقادی خود را گسترش بدهند و در مقابل آسیب‌های فرهنگی واکسینه شوند، بسیار حائز اهمیت است.
  
رئیس فرهنگسرای عطار با تاکید بر اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با توجه به گستره نفوذ فرهنگی و اجتماعی خود در شهر تهران و با توجه به دارا بودن زیرساخت‌های فیزیکی و با توجه به اهمیت موضوع، فعالیت‌های ویژه‌ای را در حوزه گسترش فرهنگ مطالعه از طریق ایجاد شبکه‌های مدرن کتابخانه‌ای در سر تا سر شهر تهران آغاز کرده و گام‌های تازه‌ای در جهت گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در فضای مجازی نیز برداشته است گفت: یکی دیگر از دغدغه‌های این مجموعه گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در میان کودکان است. به همین منظور، امسال اولین جشنواره تخصصی کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان در گستره کشوری با عنوان پویش کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان برگزار شد که با استقبال بسیار خوب این گروه سنی و خانواده‌هایشان روبه‌رو شد.
 
اختتامیه اولین جشنواره پویش کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان و پنجمین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی عصر دوشنبه ۱۵ آذرماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن اجتماعات فرهنگسرای اندیشه با حضور مسئولان فرهنگی برگزار می‌شود و از برگزیدگان این دو جشنواره با اهدای جوایزی ارزنده تقدیر خواهد شد.  
 
فرهنگسرای اندیشه در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه واقع شده است.  
نظر شما