جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۹
کد خبر: ۹۰۳۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
جشنواره انار در فرهنگسرای اشراق میزبان این میوه بهشتی(انار) است و تمام شهروندان می‌توانند تا سوم دی ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ برای حضور در این جشنواره به فرهنگسرای اشراق مراجعه کنند.
جشنواره‌ای با طعم انار در فرهنگسرای اشراقبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، می‌گویند بر هر دردی درمان است و همین ویژگی آن را از بقیه میوه‌های زمستانی متمایز کرده است، تمام پزشکان خوردن آن را برای کاهش بیماری‌های قلبی، جلوگیری از تشکیل پلاکت در دیواره عروق، عدم پوسیدگی دندان، تقویت کننده کبد و کلیه، تصفیه خون و شادابی پوست واجب می‌دانند. به همین بهانه امسال جشنواره انار در فرهنگسرای اشراق میزبان این میوه بهشتی است و تمام شهروندان می‌توانند تا سوم دی ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ برای حضور در این جشنواره به فرهنگسرای اشراق مراجعه کنند.

همزمانی هفتمین جشنواره انار با شب یلدا

برپایی ۱۰۰ غرفه انار و ۶۰ غرفه کارهای سنتی در بخش انارستان جشنواره انار از نقاط قوت این جشنواره محسوب می‌شود که باعث شده است با وجود تنها مدت زمان کمی که از جشنواره گذشته است با استقبال خوب شهروندان تهرانی روبرو شود. 

علیرضا زند وکیلی رئیس فرهنگسرای اشراق و رییس جشنواره انار با نام «صد دانه یاقوت» در این باره می‌گوید: «خوشبختانه هر دوره برگزاری این جشنواره با یک رویداد مبارک تقارن داشته و از آنجایی که انار میوه‌ای  است که الماس‌های درخشان سرخ با بطنی سپید در گردی کاسه مانند آن جمع شده‌اند تا رمزی از جاودانگی را برای انسان متجلی کند، این دوره نیز همزمانی آن با شب یلدا، از ویژگی‌های این جشنواره است.»

البته این اولین باری نیست که جشنواره انار در فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود بعد از یک وقفه دو ساله، هفتمین دوره آن در حالی برگزار می‌شود که به گفته زند وکیلی دلیل این وفقه تقارن فصل انار با ایام محرم بوده است و چون باید شان ماه محرم و صفر را حفظ می‌کردیم به همین دلیل امسال جشنواره انار بعد از پایان ماه صفر برگزار شد.»

رییس فرهنگسرای اشراق با اشاره به اینکه تأمین هزینه‌های این جشنواره توسط بخش خصوصی صورت گرفته است می‌گوید: «بخش انارستان شامل غرفه‌های متنوع عرضه انار است که از باغداری‌های استان‌های انارخیز سراسر کشور مانند استان مرکزی شهر ساوه، انار یزد، شیراز و محمودآباد فیروزکوه به این جشنواره دعوت شده‌اند تا مردم بتوانند این میوه بهشتی را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنند.»

تهران قدیم در سرای سنتی 

بختیار غلامی، دبیر هفتمین جشنواره انار و معاون آفرینش و اجرای منطقه ۴ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با اشاره به برگزاری این جشنواره و بخش‌های جنبی آن گفت: «سرای سنتی بخش دیگری است که به سبک طهران قدیم طراحی شده است و استان‌های انار خیز که به این جشنواره دعوت شده‌اند می‌توانند صنایع دستی و سوغات استان خود را به نمایش بگذارند. همچنین برپایی موسیقی سنتی و آیینی این استان‌ها از دیگر برنامه‌های مهم جشنواره است که در طول روز هر استانی می‌تواند به شکل زنده آیین و سنت‌های استان خود را معرفی کند.»

از انارستان تا غرفه کودک و سرگرمی 

ارائه محصولات فرهنگی، غرفه سرگرمی برای کودکان مانند بازی‌های تقویت هوش، خلاقیت بچه‌ها و استیج از دیگر بخش‌های این جشنواره است تا تمام اعضای خانواده بتوانند از حضورشان در هفتمین جشنواره انار لذت بسیاری ببرند.

ایجاد کارگاه‌های هنری از دیگر برنامه‌های جشنواره انار است. «در این بخش از استادان خوب و برجسته در حوزه هنرهای تجسمی دعوت شده است تا با حضورشان در نگارخانه هم به صورت تخصصی برای مخاطبان گروه‌های خاص و هم برای مخاطبان عام کارگاه‌های طراحی و نقاشی برگزار کنند که یکی از آنها کارگاه‌های طراحی چگونگی انار است و مراجعه کنندگان می‌توانند با در اختیار داشتند وسایل مورد نیاز به طراحی میوه انار بپردازند.»

به گفته غلامی «بخش شب نشینی ادبی با عنوان لبخند انار یکی از برنامه‌های پر طرفدار است که با حضور آقای رضا رفیع یکی از فعالان در عرصه طنز برگزار می‌شود. همچنین در راستای این جشنواره توانسته‌ایم از استادانی که در حوزه تغذیه تخصص دارند دعوت کنیم تا برای شهروندان برای شناسایی فواید فرآورده‌های انار توصیه‌هایی را داشته باشیم.»

وی با تاکید بر اینکه در هفتمین جشنواره انار در راستای توسعه و تعالی سبک زندگی اسلامی و ایرانی گام برداشته شده است، اظهار امیدواری کرد تا با برگزاری برنامه‌های مناسب ضعف‌های سال‌های گذشته برطرف شود و شرایط بهتری برای حضور خانواده‌ها فراهم شود.

ذوالفقاری مسئول غرفه ترش و شیرین استان خوزستان نیز می‌گوید: «من حدود ۲۵ سال است که غرفه دار و کارآفرین هستم و انواع محصولاتی که از انار می‌توان به دست آوریم را تولید می‌کنیم. به دلیل خدمات خوبی که فرهنگسرای اشراق در اختیار غرفه داران قرار می‌دهد، توانسته‌ایم هر ساله فروش خوبی داشته باشیم. همچنین من با وجود اینکه هم در خوزستان و هم تهران شعبه دارم از خانم‌های بد سرپرست و بی سرپرست برای فروش محصولات استفاده می‌کنم تا بتوانم محصولات خانگی را از محصولات کارخانه‌ای برای مردم مشخص کنم و آن‌ها هم بتوانند بهترین خرید را از غرفه ما داشته باشند.»

رضایت شهروندان از جشنواره انار

نوراییان از مراجعه کنندگان در هفتمین جشنواره انار می‌گوید: سومین سالی است که در این جشنواره شرکت می‌کنم و خوشبختانه همیشه فضای خوبی داشته است و قیمت‌های محصولات آن نسبت به مغازه‌ها بسیار مناسب‌تر است. همچنین فضای مناسبی برای خانواده‌ها ست تا علاوه بر گذراندن اوقات فراغت بتوانند خرید مناسبی داشته باشند.

حسین.ن نیز با استقبال از جشنواره انار می‌گوید: تنوع غرفه‌های انار و محصولات آن وجه تمایز خرید انار در مقایسه با مغازه‌های بیرون است. ضمن اینکه فضای جشنواره با توجه به اینکه در پارک قرار گرفته است برای خانواده ها بسیار شاد و مفرح است. ‍‍

شهروندان برای بازدید از این جشنواره می‌توانند به فرهنگسرای اشراق واقع در فلکه دوم تهران‌پارس خیابان جشنواره روبروی مترو فرهنگسرا از ساعت  ۱۰ صبح تا ۲۲ مراجعه کنند.
نظر شما