پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۲
کد خبر: ۹۰۴۲۳
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
نگاهی به برگزاری جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی»؛
«پیامبر مهربانی» نام جشنواره‌ای با موضوع موسیقی است. در این جشنواره نغمه‌ها و آواهایی به گوش مخاطبان می‌رسد که هنرمندانش حنجره، زخمه و آرشه‌هایشان را برای ستایش و وصف پیامبرِ مهربانی به کار گرفته‌اند.
نغمه‌ها و نواها از عشق به پیامبر مهربانی می‌گویندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،هنرمندانی از کشورهای مسلمان و البته شهرهای مختلف ایران گِرد هم می‌آیند تا از اصالت‌ها و اعتقادهای عمیقشان بگویند. اصالتی که ریشه در فرهنگ مردمان هر منطقه و هر کشوری دارد و اعتقادی که از مهر و محبت به پیامبری حکایت می‌کند که برای آدمی‌زادگان؛ پیام آورِ «اسلام» بود.

گره زدن نامِ پیامبر اسلام با هنر موسیقی؛ ابتکاری است برای ارائه موسیقی اصیل و ارزشمندی که شاید شنیدنشان برای بسیاری از مخاطبان جذاب باشد. جالب این که این جشنواره در هفته وحدت برگزار می‌شود تا نام «پیامبر»، این بار هم وحدتی میان هنرمندان و البته هنردوستانِ مسلمان ایجاد کند.

همه این‌ها در روزگاری رخ می‌دهد که تکفیری‌ها به  دنبال ایجاد تفرقه در منطقه‌اند و هر روز آتشی از نفرت و کینه در جایی از همین اطرافِ کشور عزیزمان، به پا می‌کنند.

حال این که در میان همین زوانه‌های آتش که کشورهای همسایه گرفتارش شده‌اند، جشنواره‌ای به نام «پیامبر مهربانی» در قلب پایتخت ایران برگزار می‌شود تا بار دیگر، هنر وسیله‌ای برای نزدیکیِ بیشتر میان مسلمانان شود. جشنواره‌ای که موسیقی را بهانه‌ای قرار داده تا بار دیگر مردمان مسلمان از هر کشوری گِرد هم جمع شوند و به وحدتِ بیشتر بیاندیشند. در جشنواره «پیامبر مهربانی» موسیقی بار دیگر زبانی جهانی میان مردمان است.

این دومین سالی است که جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» در تهران برگزار می‌شود. امسال گروه‌هایی از ازبکستان، افغانستان، الجزایر، پاکستان، تاجیکستان، تونس، قرقیزستان و قزاقستان در جشنواره حاضر هستند. همچنین گروه‌هایی از ایلام، اهواز، بهبهان، ترکمن، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کردستان، گلستان و مرکزی هم به جشنواره می‌آیند تا آثار خود را با محوریت «پیامبر مهربانی» اجرا کنند.

خوشبختانه چند سالی است که فعالیت‌های هنری در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رونق گرفته است. شاید مهمترین علت این ماجرا، باز شدنِ پای اهالی هنر به این سازمان است. هنرمندانی که سابقه‌ای طولانی در کارشان و تجربه و سواد کافی برای به سرانجام رساندنِ امور را دارند.

رضا مهدوی و کیوان پهلوان از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» هستند. 
کیوان پهلوان کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی و دکترای فولکلور است. زمینه فعالیتش ترجمه، تالیف، پژوهش در انسان‌شناسی، فولکلور و موسیقی نواحی و نوازنده سازهای کوبه‌ای است. برای جشنواره‌ای که بخش زیادی از اجراهایش را موسیقی فولکلور تشکیل می‌دهد، حضور چنین کسی در میان اعضای شورای سیاست‌گذاری لازم است.

رضا مهدوی هم نوازنده سنتور است و هم سابقه‌ای طولانی در عرصه موسیقی دارد. سِمت‌های بسیاری هم در جاهای مختلف داشته و با زیروبم فعالیت‌های موسیقی در ایران آشناست.

در کنار این اعضای شورای سیاست گذاری بابک ربوخه مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار دارد که او هم خودش نوازنده سنتور است و با موسیقی آشنا.

امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که خودش از اهالی هنر است، درباره برگزاری جشنواره پیامبر مهربانی می‌گوید: از زمانی که محمود صلاحی(رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) وارد سازمان شد، توجه ویژه‌ای به هنر انجام گرفت و ما در حوزه‌های مختلف سینما، تجسمی، ادبیات، نمایش و موسیقی، جلوه‌هایی از فعالیت‌های ارزشمندی دیدیم که برگزاری جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» یکی از آنهاست.

عبدالحسینی تاکید می‌کند: ما امسال فرصت بیشتری برای ساماندهی گروه‌های شرکت‌کننده داشتیم و تصور می‌کنم فضای جشنواره امسال نسبت به دوره گذشته قطعاً از کیفیت قابل قبول‌تری برخوردار خواهد بود.

رضا مهدوی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» هم می‌گوید: به نظر من حیف است که نام جشنواره را برای این رویداد عظیم به کار گیریم چرا که به اعتقاد من این رویداد یک کنگره ملی است که در تاریخ معاصر ما بی‌سابقه بوده و می‌توانم بگویم نمونه‌ای بی‌نظیر در عرصه موسیقی کشور است که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این بسته موسیقی را برای حفظ وحدت اقوام ایرانی از زبان هنر تحویل نظام جمهوری اسلامی ایران داده است.

مهدوی پیشنهادی هم برای مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی فجر دارد و به آنان توصیه می‌کند تا در برنامه‌های آینده خود جایی برای برگزیدگان جشنواره پیامبر مهربانی باز کنند و در روزهای برگزاری جشنواره موسیقی فجر، سالنی ویژه را برای اجرای آثار منتخب جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» اختصاص دهند.

به هر روی دومین جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» از دوشنبه 22 آذر آغاز شده و تا چهارشنبه 24 آذر ادامه دارد. اجراهای جشنواره در این روزها هر شب در شش فرهنگسرای اندیشه، ارسباران، فردوسی، بهمن، بهاران و خاوران از ساعت 18:00 آغاز می‌شوند و گروه‌های مختلف به اجرای برنامه می‌پردازند.
مطالب مرتبط
نظر شما