سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۹
کد خبر: ۹۰۴۲۴
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
زهرا ساعی، نماینده مجلس در آیین رونمایی از کتاب «گنج پنهان»:
زهرا ساعی: اتفاق مبارکی که امروز شاهد آن هستیم این است که نسل سوم و چهارم انقلاب کتاب «گنج پنهان» را به رشته تحریر درآورده‌اند. بیان درست و زیبای واقعیت‌های جنگ از نیازهای نسل امروز است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از کتاب «گنج پنهان» با حضور زهرا ساعی، نماینده مجلس شورای اسلامی و کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و جمعی از رزمندگان و جانبازان عملیات خیبر و نویسندگان اثر روز یکشنبه ۲۱ آذر در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد. 

دوست دارم تلخ و شیرین جنگ را بنویسم
در این نشست زهرا ساعی، نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم با اشاره به عملیات خیبر گفت: عملیات خیبر بعد از عملیات آزادسازی خرمشهر یکی از غرورآفرین‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است که در اسفند ۶۲ اتفاق افتاد و امروز می‌توانیم برگ زرینی از این حماسه بزرگ و غرورآفرین را ورق بزنیم. 

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل لشکر عاشورا در حماسه خیبر و تصرف جزایر مجنون، تصریح کرد: پل خیبر نقش موثری در پیروزی این عملیات داشت. این پل توسط مهندس جهادگر آذربایجانی، شهید «بهروز پورشریفی» طراحی شده بود. این پل از بزرگترین پل‌های شناور نظامی است و طرحی ابتکاری برای اتصال سواحل شرقی هورالهویزه به جزایر مجنون بود. این پل به طول ۱۳ کیلومتر با قوطی‌های توخالی ساخته شده بود و باعث شد در این عملیات بتوانیم جزیره مجنون را حفظ کنیم.  
 
ساعی با ادای احترام به شهدای این عملیات به‌ویژه شهید همت، با تاکید بر این نکته که هرچه درباره مقاومت هشت ساله‌مان کتاب بنویسیم و فیلم بسازیم کم است، گفت: اتفاق مبارکی که امروز شاهد آن هستیم این است که نسل سوم و چهارم انقلاب، کتاب «گنج پنهان» را به رشته تحریر درآورده‌اند و این اتفاق بسیار ارزشمندی است. بیان درست و زیبای واقعیت‌های جنگ از نیازهای نسل امروز است. چرا که باید گفتمان سازی مناسبی بین نسل‌های انقلاب ایجاد کنیم. تولید آثار فرهنگی که در حوزه دفاع مقدس صورت می‌گیرد، می‌تواند به این گفتمان سازی کمک کند و باعث شود ما بتوانیم اهداف و ارزش‌های دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی را به درستی تبیین کنیم. این وظیفه‌ای همگانی است که شهدا، اهداف و رویکردهایشان را به درستی معرفی کنیم و بتوانیم حافظ راهشان باشیم. 

این نماینده مجلس در پایان عنوان کرد: به عنوان فرزند یک پاسدار لشکر ۳۱ عاشورا، به عنوان فرزند یک جانباز شهید، خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از این دوران دارم و دوست دارم بتوانم در فرصت مقتضی آنها را به رشته تحریر درآورم. امروز به لطف خدا در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم شاهد حضور نسل سوم انقلاب هستیم و فرزندان شاهد بسیاری در مجلس حضور دارند و دو فراکسیون ایثارگران و فرزندان شاهد در مجلس فعالیت می‌کند که امیدواریم بتوانیم مشکلات عزیزان رزمنده و ایثارگر و خانواده‌هایشان را در حوزه قانون‌گذاری دنبال کنیم تا ذره‌ای از دِین  خودمان را نسبت به این عزیزان و خانواده‌هایشان ادا کنیم. وی در پایان از تلاش نویسندگان و کسانی که در گردآوری این کتاب زحمت کشیدند، قدردانی کرد.
 
در ادامه این مراسم کلیپ تصویری «گنج پنهان» پخش و از این اثر موسیقایی رونمایی شد. سرود گنج پنهان توسط آرش چاکری ساخته شده و پیمان ملکی آن را تنظیم کرده است. 

اخلاق، صداقت و سادگی و افتادگی، برنده‌ترین سلاح  
کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سخنران بعدی این مراسم گفت: وقتی این کتاب را می‌خواندم نکات زیادی برایم مرور شد و خاطرات دوستان را با خودم واگویه می‌کردم. یکی از این نکات این است که چرا قلوب جوانان ما جذب امام و انقلاب شد و به جبهه رفتند. به نظرم برنده‌ترین سلاح، اخلاق، صداقت و سادگی و افتادگی بود؛ همان سلاح برنده‌ای که پیامبر ما هم با آن سلاح توانست قلوب را فتح کند و با فتح قلوب توانست خیلی از مرزها را فتح کند. 

وی در ادامه با انتقاد از تصویری که از دفاع مقدس برای نسل سوم و چهارم ما ساخته شده، گفت: گاهی تصویری که از دوران دفاع مقدس ارائه می‌دهیم، اشتباه است. گویی در جبهه‌ها همه در حال رکوع و سجده بودند یا بالعکس در حال مزاح و شوخی. واقعیت این بود که از مسیر اخلاق به دین ورود کردیم. در جبهه مفاهیم دینی برای ما عمق پیدا کرد. ما هیچ وقت نمی‌توانستیم به این خوبی مفهوم ایثارگری را درک کنیم. 

سال‌های  ۶۶ و ۶۷ از مظلوم‌ترین فرازهای تاریخ
جلالی با انتقاد از استفاده ابزاری از دوران دفاع مقدس، تاکید کرد: دوران دفاع مقدس متعلق به همه مردم است. مفهوم گسترده و عمومی است و نباید آن را به فضای تنگ و تاریک دسته‌ای و جناحی بُرد. یکی از مظلوم‌ترین فرازهای تاریخی انقلاب ما سال ۶۶-۶۷ است. عملیات مرصاد و قبل از عملیات مرصاد را به خاطر دارید که دشمن تا نزدیکی اهواز رسیده بود.  
 
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه گفت: این خاطرات را که می‌خواندم بعضی جاها دیدم باید نسبت به بی‌توجهی که نسبت به ایثارگران و رزمندگان شده، گریه کرد و ما در این زمینه مسئولیم. 

وی در پایان از حجت‌الاسلام حسینی، حجت‌الاسلام توانا، حجت درخشنده، مجتبی راسخ و کیوان رهبران، راویان خاطرات کتاب «گنج پنهان» تقدیر و تشکر کرد و افزود: باید تشکر کنیم که هنوز جلساتی در این سطح برگزار می‌شود و مایه خوشحالی است که عزیزانی هنوز قلم می‌زنند.

۱۵ کتاب، حاصل ۱۵ سال تدریس داستان‌نویسی
در ابتدای این مراسم ابوالفضل درخشنده که کتاب «گنج پنهان» به همت وی نگاشته شده در سخنانی گفت: ثمره ۱۵ سال کلاس داستان‌نویسی پیشرفته نیاز به ایده‌های اولیه داشت که قابلیت ماندگاری و تاثیرگذاری پیدا کند. به لطف دوستان، کتاب جنون تا مجنون، شاهدان آسمانی و ۱۵ جلد کتاب با ایده گرفتن از خاطرات دوستان رزمنده به رشته تحریر درآمد.
وی ادامه داد: لازمه کار فرهنگی ماندگاری است. برنامه‌های فرهنگی بسیاری برگزار می‌شود که از آنها تنها یادی در تقویم به جا مانده می‌ماند اما کتاب، سالیان سال به جای می‌ماند به‌ویژه که به زبان نسل امروز نوشته شده باشد.
 
درخشنده با اشاره به فرمایش رهبر که جنگ را مانند گنج پنهان بدانید و سعی کنید زوایای مختلف آن را استخراج کنید، عنوان کرد: نامه‌ای از یکی از رزمندگان به دستم رسید که در آن پاسخ شبهاتی که درباره نسل فرهیخته جنگ ارائه شده را کامل داده بود. این نامه که سال ۶۳ نوشته شده و گیرنده آن در برج‌های آ.اس.پ سکونت دارد، در بخش پیشگفتار کتاب منتشر کردم تا مخاطبان ببینند کسانی که به جنگ رفتند نه نیاز مادی داشتند، نه افسردگی و نه خلاء عشق زمینی. اگر این اسناد را به دست نیاوریم و منتشر نکنیم چه کسی می‌خواهد جلوی این خزعبلات را بگیرد؟ 

در این مراسم مریم قدیانی، دبیر کانون «نویسندگی انقلاب» فرهنگسرای انقلاب اسلامی که کتاب گنج پنهان به همت اعضای این کانون نگاشته شده به معرفی اهداف و فعالیت‌های این کانون پرداخت.

پایان‌بخش این نشست، رونمایی از کتاب گنج پنهان و تقدیر از راویان خاطرات و نویسندگان کتاب «داستان کوتاه» توسط زهرا ساعی و کاظم جلالی بود. 

کتاب گنج پنهان به همت ابوالفضل درخشنده و به قلم لیلی فیروز، صبا منصور دهقان، منیژه قاسمی، فاطمه میرصانع، شکوفه عمویی تبریزی، الناز نجفی، اشرف چیره‌دست، فاطمه سلیمانی ازندریانی، مریم قدیانی، فاطمه عبدالمحمدی، مرضیه اسلام بیگی، هما ناعمی، افسانه طباطبایی مدنی، سودابه کاظمی، زهرا گنجی، شهربانو سادات افتاده، فاطمه حاجی ملاباقری، نسرین صالحی، سعیده آقاابراهیمی سامانی، نسترن فرخه، مرضیه کریمی، میترا اصانلو، عادله صمدی زاده، مرجان حسن نژاد، زهرا سادات زمانی، صدیقه دادبود، محمدمهدی درخشنده، مهتاب درخشنده، و ثمین سعیدی راد نگاشته شده است.

برای عضویت و همکاری با کانون نویسندگان ادبیات انقلاب می‌توانید با شماره ۵۵۴۰۸۶۵۷ تماس بگیرید.
 

نظر شما