پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۷
کد خبر: ۹۰۴۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» با تجلیل از گروه‌های شرکت کننده و دو پیشکسوت عرصه موسیقی در فرهنگسرای بهمن تهران به کار خود پایان داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» روز پنجشنبه ۲۵ آذر ماه در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد. 
 
در این مراسم که با حضور پرشور شهروندان اجرا شد، محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، برخی از اعضای شرکت کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، گروه‌های هنری شرکت کننده و بسیاری از چهره‌های فرهنگی و هنری حضور داشتند.
 
تاکید بر هم‌دلی و هم زبانی
 
بابک ربوخه، دبیر دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» در ابتدای این مراسم به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: تجربه نخستین دوره این جشنواره در سال گذشته و نیاز و اقبال جامعه هنری به پرداختن به موضوعی دینی و ارزشی موجب شد که برگزاری دومین دوره آن با ارتقای کیفی در دستور کار قرار گیرد.

اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» برگزار شد 

وی ادامه داد: گردآوری قطعات و نغمات موسیقی، شناسایی بهترین‌های موسیقی ملل و فراهم‌آوری شرایط مطلوب برای اجرای آنها در اولویت کاری ستاد اجرایی این دوره از جشنواره قرار گرفت و تأکید بر عنصر همدلی و هم‌زبانی میان اقوام و امت اسلامی را از جمله مسائل مهم در این جشنواره قرار دادیم.
 
ربوخه تصریح کرد: ۱۸ گروه موسیقی از هشت کشور جهان اسلام و ۱۰ استان میهن عزیزمان ایران در ۶ فرهنگسرا و در مدت سه روز برگزاری این جشنواره به اجرای برنامه پرداختند و در مجموع ۵۹ برنامه موسیقی به اجرای عموم درآمد.

 همه جلوه‌های هنر در خدمت معرفی فرهنگ اسلامی و ارتقای فرهنگ
 
محمود صلاحی با عرض تبریک به مناسبت میلاد پیامبر مکرم اسلام و هفته وحدت گفت: به هنرمندانی که در این چند شب اجرا داشته‌اند و امشب نیز اجرا دارند، تبریک می‌گویم. امسال هشت کشور و ۱۰ استان در جشنواره پیامبر مهربانی حضور داشتند و هنرمندان متفاوت با سال گذشته بودند. انشالله این کار را آن قدر ادامه می‌دهیم تا هنرمندان همه کشورهای جهان که در این حوزه اثری تولید کرده‌اند، در این جشنواره حضور یابند.
  
اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» برگزار شد

وی ادامه داد: همه جلوه‌های هنر برای معرفی فرهنگ اسلامی است و قصد داریم از همه این جلوه‌ها برای ارتقای فرهنگی فرد و جامعه بهره ببریم، به ویژه در موضوعات دینی که همه هنرمندان حاضر می‌شوند و ادای دین می‌کنند. از کسانی که پشت در فرهنگسرا ماندند و به دلیل کمبود جا نتوانستیم میزبانشان باشیم عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم سال بعد بتوانیم سومین جشنواره پیامبر مهربانی را بهتر برگزار کنیم.
  
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان سخنان خود تاکید کرد: جایی که هنر در خدمت دین قرار می‌گیرد و محصول آن به بیرون عرضه می‌شود، قطعاً جایگاه ارزشمندی است که ما نیز باید در استمرار آن کوشش کنیم.

موسیقی پاک باعث تربیت درست جامعه می‌شود

آیت الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دیگر سخنران مراسم بود که صحبت‌هایش را با تشکر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به دلیل برگزاری جشنواره پیامبر مهربانی آغاز کرد و ادامه داد: این جشنواره فضای بجا و سازنده‌ای را به وجود آورده که می‌توانیم پیرامون آن صحبت کنیم که من در این مجال تلاش می‌کنم به سه دانش اسلامی درباره موسیقی که می‌تواند برای همه ما قابل تعریف باشد، اشاره‌ای داشته باشم.

اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» برگزار شد

 وی ادامه داد: «جهان‌بینی موسیقی و آواز» اولین دانش از سه دانش اسلامی است که در این عرصه حرف برای گفتن زیاد داریم چرا که رابطه جهان آفرینش و معاد، مسئله‌ بسیار جدی است که می‌تواند در ارتباط با موسیقی بررسی شود و همان‌گونه که در آیات شریف قرآن کریم می‌دانیم، پایان جهان با نفخ صور و آغاز جهان با نفخ صور همراه است که این شایسته تحلیل است.
 
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: «فلسفه آواز و موسیقی» دومین دانش اسلامی درباره موسیقی است که جای پژوهش زیادی دارد. هر آهنگی انرژی زاست و گاهی انرژی مثبت و گاهی منفی ایجاد می‌کند، در انسان نیز دو استعداد صعود و هبوط نهفته است. صدا و آواز با این دو استعداد رابطه مستقیم دارد و ممکن است یک موسیقی انسان را به اوج یا حضیض ببرد و به غفلت وا دارد. 
 
آیت‌الله اراکی تصریح کرد: آوازها ارتباط مستقیمی با این دو بخشی که به آن اشاره کردم، دارند که بخشی از آهنگ‌ها، همان‌هایی است که نشاط‌آور است و در درون انسان، ذکر، حیات و زندگی را فعال می‌کند و می‌توان گفت این آهنگ مثبت به قدری اثرگذار است که حتی سایر زندگان و حتی جمادات را به حرکت می‌اندازد.

اراکی با بیان اینکه در منابع دینی آورده‌اند که داوود پیامبر در صحرا آواز می‌خواند، ادامه داد: منتهی داوود یاد خدا را می‌گفت و کاری می‌کرد که جانوران و جمادات هم در حمد خدا با او هم صدا می‌شدند. 

وی با اشاره به روایات قرآنی در این زمینه، از اهالی موسیقی خواست تا در این عرصه‌ها وارد مباحث جدی شوند چرا که این موضوع یکی از جدی‌ترین مباحث فقهی در عرصه موسیقی است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به موضوع «فقه آواز و موسیقی» به عنوان سومین دانش اسلامی درباره موسیقی اشاره کرد و گفت: قطعاً باید چنین بحثی در حوزه فقه و موسیقی جدی گرفته شود. می‌توان کمیته‌ای از دانشمندان آواز و فقهای آشنا به فقه موسیقی را تشکیل داد که بتوانند با آن معیارهای فقهی را تنظیم کرده و از سوی دیگر دانشمندان هنر موسیقی با فرمول‌های صحیح، تعیین‌کننده «آواز پاک» در عرصه موسیقی باشند که اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانیم شاهد رشد و تربیت سازنده یک جامعه باشیم.
 
اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» برگزار شد

وی افزود: فضایی که آهنگ در آنجا ایجاد می‌شود، عنصری است که بعد از مضمون در ماجرای فقه موسیقی می‌تواند بررسی شود. این موضوع، بسیار مهمی است که با اجرای شکل درست آن می‌توانیم شامل محصولات معنوی ارزشمندی باشیم همچنان که در همین فضایی که حضور داریم و موسیقی در آن جریان دارد، یک محصول معنوی تولید شده است.
 
آیت‌الله اراکی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: اینکه در برخی از کنسرت‌ها ایراداتی گرفته می‌شود، از روی دلسوزی است چون ارزش‌ها ارزان به دست نیامده که ارزان از دست برود. ما اگر جوانان را در فضای منفی قرار بدهیم، قطعاً ارزش‌ها را نیز پایمال کردیم. آنچه ما می‌گوییم از روی محبت و ادای وظیفه‌ است و وقتی فضای سالم ایجاد شود، مطمئن باشید آن وقت کسی از کنسرت‌ها ایراد نمی‌گیرد.
  
تجلیل از خالق سمفونی پیامبر(ص)

از جمله برنامه‌های دیگر این اختتامیه می‌توان به خوانندگی علی الهادی، هنرمند لبنانی‌الاصل ساکن دانمارک اشاره کرد که با توجه به نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی قطعه‌ای به دو زبان انگلیسی و ایرانی اجرا کرد.

اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» برگزار شد

در اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» از دو چهره درخشان حوزه موسیقی نیز تجلیل به عمل آمد که نخستین آنها شاهین فرهت، آهنگساز و مدرس پیشکسوت موسیقی و سازنده سمفونی «پیامبر(ص)» در چهار موومان بود. 
 
این آهنگساز بعد از دریافت لوح تقدیر خود بیان کرد: مفتخرم که در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» شرکت کردم. ساخت اثری با موضوع پیامبر اکرم (ص) مسئولیت بسیار بزرگی برایم بود چراکه سمفونی با موضوع حضرت محمد (ص) ساخته نشده بود و بسیار خوشحالم که این افتخار نصیب من شد.
 
وی ادامه داد: این موسیقی کاملا در چارچوب سمفونی است اما هر «موومان» دربرگیرنده حالت و معنای خاصی است که در قسمت زندگی پیامبر، در قسمت دوم بعثت پیامبر، در قسمت سوم دوران بعد از بعثت و در قسمت چهارم پیروزی پیامبر مورد توجه قرار گرفته و امیدوارم فضای موجود که با تمام روح و حسم نوشته شده مورد توجه مخاطبان قرار گرفته باشد.
 
دومین چهره مورد تجلیل این مراسم، ژان دورینگ از کشور فرانسه بود که وی در ادامه به ارائه چشم‌اندازی از پیشینه موسیقی معنوی و عرفانی پرداخت.
 
اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» برگزار شد

اجرای موسیقی توسط گروه‌هایی از کشورهای پاکستان، افغانستان، تونس و قزاقستان و گروه علی آباد کتول، از دیگر بخش‌های این برنامه اختتامیه بود پایان بخش این مراسم نیز تقدیر از گروه‌های شرکت کننده در این جشنواره با اهدای تندیس، لوح تقدیر بود.

منوچهر متکی، احمد نجفی، اسماعیل تهرانی، کیوان پهلوان، رضا مهدوی، امیر عبدالحسینی، کریم قربانی از جمله چهره‌ها و هنرمندانی بودند که در مراسم اختتامیه دومین جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی در فرهنگسرای بهمن حضور یافته بودند. 


اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی «پیامبر مهربانی» برگزار شد

دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ۲۲ تا ۲۵ آذر در تهران برگزار شد.
مطالب مرتبط
نظر شما