جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۵
کد خبر: ۹۰۵۲۱
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
کتابداران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هفتمین جشن «کتاب یار» در فرهنگسرای اندیشه تقدیر شدند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هفتمین جشن «کتاب یار»، ویژه تقدیر از کتابداران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز دوشنبه ۲۹ آذرماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. این مراسم که با قرائت قرآن توسط منصور قصری‌زاده، قاری بین‌المللی آغاز شد، با اجرای حسن سلطانی، مجری صدا و سیما ادامه یافت.

صلاحی: باید نیاز جوانان در حوزه کتاب را برآورده کنیم

رییس انجمن کتابداری ایران: کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری نگاه شهروندان را به کتابخانه عوض کرد
فریبرز خسروی، رییس انجمن کتابداری ایران نخستین سخنران مراسم بود که با تبریک هفته پژوهش و ابراز خرسندی از حضور در جمع کتابداران سازمان فرهنگی هنری عنوان کرد: در نگاه من سازمان فرهنگی هنری شهرداری با افتتاح کتابخانه عمومی نگاه شهروندان را به کتابخانه عوض کرد، تا قبل از آن کتابخانه یک محیط بی‌تحرک و غیرفعال بود.

وی افزود: افتتاح کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با رکود دیگر کتابخانه‌های عمومی کشور همراه بود و من به عنوان یک کتابدار از فعالیت این کتابخانه‌ها سپاسگزارم. امیدوارم این تغییر نگاه ادامه پیدا کند و شاهد کارهای جدید باشیم.

خسروی با اشاره به کارکردهای آموزشی، پژوهشی و تفننی کتابخانه‌های عمومی و نقش این کتابخانه‌ها در فرزانگی مراجعه‌کنندگان گفت: مشکل ما این است که کتابخانه‌های عمومی باید جور کتابخانه‌های دانشگاهی و آموزشی را هم بکشد، در نتیجه تأسیس سالن مطالعه اهمیت می‌یابد. در حوزه کتابخانه‌ها کمتر به کتاب‌خوان شدن شهروندان توجه کرده‌ایم که این رویکرد باید اصلاح شود. 

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی می‌تواند افراد را با جهان وسیع کتابخوانی آشنا کند، ادامه داد: ظهور رسانه‌های جدید نیز بحث مهمی است که باید جدی گرفته شود. مقاله‌ای می‌خواندم که می‌گفت دلیل اینکه انتخاب ترامپ همه را غافلگیر کرد، این بود که رفتار مخاطب در شبکه‌های اجتماعی به خوبی مطالعه نشده است. مقاومت در برابر نوآوری همیشه وجود دارد، اما سرنوشت کتابخانه‌ها در دوره جدید به شبکه‌های اجتماعی وابسته است و پیشنهاد می‌کنم به طور جدی به این مسئله بپردازیم.

صلاحی: باید نیاز جوانان در حوزه کتاب را برآورده کنیم

ناصری پور: مجموع مساحت کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری بیش از ۷۲ هزار متر مربع است
حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با تشکر از فعالان کتابخانه‌های این سازمان گفت: انتقاد جدی‌ای در برابر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داریم که دارند در حد شعار کارشان را انجام می‌دهند، چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی. تعداد کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری، تعداد اعضایش و مدت زمانی در روز که ارائه خدمت می‌کند، نشان می‌دهد که امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری در فضای کتابخوانی شهر تهران چه اهمیت بالایی دارد. 

وی ادامه داد: ۳۷۲ کتابخانه وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وجود دارد، در حالی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تهران ۳۸ کتابخانه دارد. مجموع مساحت کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری بیش از ۷۲ هزار متر مربع است و ۲۹۳ کتابدار داریم که همه عاشق کتاب هستند و امروز کتابخانه‌ها در حد مرکز فرهنگی هستند. در کتابخانه‌ها نیز به طور میانگین بیش از ۳۱ هزار کتاب وجود دارد. 
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری اضافه کرد: برای تجهیز کتابخانه‌ها و خرید کتاب تلاش زیادی کردیم، ولی تا کنون ۱۵ درصد این نیاز برآورده شده و هنوز راه زیادی داریم. 

ناصری پور تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم در حوزه کتابداران تعداد جذب بیشتری داشته باشیم، چون امروز تعدادشان کم است. باید در جریان کتابخوانی سرانه مطالعه را افزایش دهیم و به زودی آماری ارائه می‌کنیم که ثابت می‌کند سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران موثرترین نهاد در بالا بردن سرانه مطالعه مردم تهران بوده است. 

صلاحی: باید نیاز جوانان در حوزه کتاب را برآورده کنیم

صلاحی: باید نیاز جوانان در حوزه کتاب را برآورده کنیم
رییس سازمان فرهنگی هنری آخرین سخنران هفتمین جشن «کتاب یار» بود. محمود صلاحی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی بیان کرد: هر چه در ارتباط با کتاب کار کنیم جا دارد، ولی در این یکی دو سال در سازمان فرهنگی هنری کار بسیار زیادی انجام شده است. به عنوان مثال دیروز مراسم رونمایی از کتاب «منظومه فکری امام خمینی (ره)» برگزار شد که به اعتقاد من بهترین کتاب درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی است. 

وی افزود: در اختیار گرفتن کتابخانه‌های معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و افزایش تعداد ساعت خدمت‌رسانی کتابخانه‌ها دیگر کارهای سازمان فرهنگی هنری در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی است. باغ کتاب نیز در حال آماده‌سازی است و به یاری خدا در ارتفاعات عباس‌آباد افتتاح می‌شود و در اختیار سازمان فرهنگی هنری قرار می‌گیرد. فضای مسقف این مجموعه ۶۵ هزار متر مربع است که بزرگترین کتابفروشی مسقف جهان است. 

صلاحی ادامه داد: باغ کتاب چهار سالن از جمله دو سالن تئاتر دارد که با تجهیزات به روز در حال آماده‌سازی است. همچنین جای پارک برای پنج هزار خودرو و دو دریاچه نیز ساخته می‌شود تا به این ترتیب باغ کتاب هم به فعالیت‌های کتابخانه‌ای شهرداری تهران اضافه شود.

وی با اشاره به مطالبات شهروندان از کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: روز ۱۶ آذر با رتبه‌های برتر کنکور که در کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری درس خوانده‌اند، جلسه داشتیم. نکاتی داشتند که باید اجرایی شود، یکی از آنها خرید کتاب‌های تخصصی است. باید نیاز جوانان در حوزه کتاب را برآورده کنیم تا به حضور در کتابخانه تشویق شوند.

صلاحی: باید نیاز جوانان در حوزه کتاب را برآورده کنیم
 
در پایان مراسم از کتابخانه‌های برتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تقدیر شد و کتابخانه فرهنگسرای بهمن، کتابخانه امام خمینی (ره) و کتابخانه امامزاده یحیی (ع) لوح سپاس دریافت کردند. همچنین از زحمات ۲۰ ساله فهیمه سوری در کتابخانه‌های مختلف سازمان فرهنگی هنری و رضا روحانی، رییس اداره تبلیغ اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری تقدیر شد.
 
اجرای موسیقی محلی توسط گروه موسیقی «راز نو»، اجرای نمایش با موضوع کتابخوانی، قرائت بیانیه کتابداران سازمان فرهنگی هنری و اهدای کتاب «سندباد» به حاضران در مراسم از دیگر بخش‌های هفتمین جشن «کتاب یار» در فرهنگسرای اندیشه بود. 
مطالب مرتبط
نظر شما