جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۲
کد خبر: ۹۰۶۰۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
رییس فرهنگسرای قرآن با اشاره به برگزاری چهارمین مسابقات قرآنی سراج گفت: در این مسابقات ۱۰ رشته قرآنی شامل هشت رشته قرائت و دو رشته حفظ خواهیم داشت و قرآن آموزان در پنج رده سنی رقابت می‌کنند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی اکبر توپچی، رییس فرهنگسرای قرآن، با بیان اینکه در آستانه برگزاری چهارمین مسابقات سراج توسط فرهنگسرای قرآن هستیم، گفت: این مسابقات با استقبال خوب جامعه قرآنی روبه‌رو شده چرا که رویکرد اصلی در این مسابقات ایجاد شور و نشاط در جلسات سنتی قرآن کریم است. سال گذشته نیز نزدیک به ۱۰ هزار نفر در مسابقات سراج شرکت کردند.
   
وی افزود: با توجه به اینکه گوهر اصلی جلسات سنتی قرآن، مبتنی بر اراده مردم و خیرات مردم است، رویکرد اصلی این مسابقات ایجاد شور و نشاط در جلسات سنتی قرآن است و به همین دلیل هم مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
  
توپچی شناسایی استعدادهای قرآنی موجود در این جلسات را دیگر رویکرد مسابقات «سراج» اعلام کرد و گفت: دوره‌هایی برای افراد برتر تدارک می‌بینیم تا مطالب به صورت  تخصصی در حوزه‌های حفظ و تلاوت قرآن کریم برای آنها عرضه شود.
  
رییس فرهنگسرای قرآن شناسایی استعدادهای قرآنی را از دیگر اهداف این مسابقات دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه توان جلسات قرآن محدود است، باید برای برگزیدگان قرآنی یا در سطح منطقه یا در سطح شهر دوره‌هایی را برگزار کنیم تا آنها با موضوعات دقیق‌تر مباحث قرآنی مانند صوت و لحن آشنا شوند.
  
وی با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی از استادان و جلسات سنتی قرآن بعد از این جلسات تصریح کرد: یکی از خلاهای جدی در این عرصه مربوط به بانک‌های اطلاعاتی جامعه قرآنی است، در این راستا ارتباط گرفتن با استادان قرآن و استفاده از ظرفیت آنها یکی از اهداف برگزاری این دوره از مسابقات است.
  
توپچی ادامه داد: سال گذشته در مسابقات فقط بخش قرائت زیر ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۸ و ۱۸ به بالا در بخش خواهران و برادران برگزار شد، در حالی که امسال رشته حفظ خردسال و کودک را هم به این مسابقات اضافه کردیم. رشته حفظ کودکان برای رشد و شکوفایی این گروه سنی در حوزه قرآن اضافه شده و کودکان ۴ تا ۶ سال و اول تا سوم ابتدایی در این مسابقات شرکت خواهند کرد.

وی افزود: قرائت تحقیق برای رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال شامل سوره‌های «انبیاء» و «مؤمنون» و در رده سنی بالای ۱۸ سال شامل سوره‌های «هود»، «یوسف» و «رعد» خواهد بود.
 
به گفته توپچی رقابت‌ها در رشته قرائت «ترتیل» در رده سنی زیر ۱۲ سال در بخش مبتدی و پیشرفته حول محور قرائت سوره «حجر» و در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در بخش مبتدی حول محور سوره «مؤمنون»، در بخش پیشرفته بر محور قرائت سوره‌های «عنکبوت»، «روم» و «لقمان» و در رده بالای ۱۸ سال در بخش مبتدی، بر محور سوره‌های «نساء» و «انعام» و در بخش پیشرفته در حدود ۱۰ جزء دوم قرآن کریم شکل خواهد گرفت.

رییس فرهنگسرای قرآن درباره جزئیات مسابقات قرآنی سراج گفت: امسال ۱۰ رشته قرآنی شامل هشت رشته قرائت و دو رشته حفظ خواهیم داشت که مسابقات در بخش قرائت به تحقیق و ترتیل تقسیم می‌شود و هر کدام از آنها شامل دو بخش مبتدی و پیشرفته است. برگزیدگان مسابقات در سه رتبه الف، ب و ج جوایزی را کسب می‌کنند.
 
وی اضافه کرد: مهلت ثبت نام این دوره از مسابقات از یکم تا ۲۹ دی ماه اعلام شده است و از ۳۰ دی تا ۱۵ بهمن ماه مرحله مقدماتی و منطقه‌ای آغاز می‌شود و در نهایت ۴۴۰ نفر از برگزیدگان به مرحله نهایی دعوت خواهند شد. مرحله نهایی سراج نیز ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه به ترتیب ویژه خواهران و برادران در فرهنگسرای قرآن برگزار می‌شود و تاریخ برگزاری مراسم اختتامیه نیز ۲۸ بهمن ماه خواهد بود.
 
علاقه‌مندان به شرکت در مسابقات قرآنی سراج می‌توانند با مراجعه به سامانه سراج به نشانی seraj.farhangsara.ir یا سایت فرهنگسرای قرآن به نشانی quran.farhangsara.ir در مسابقات ثبت نام کنند.
نظر شما