شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۱
کد خبر: ۹۰۶۰۷
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
رییس سازمان فرهنگی‎هنری شهرداری تهران:
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه در روز ۹ دی یک حماسه ماندگار فرهنگی شکل گرفت، افزود: محتوای ۹ دی یعنی اعلام حضور مردم در صحنه برای حمایت از اصل انقلاب بود که همان «ولایت» است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با بیان اینکه از حماسه ۹ دی به‌عنوان یک حماسه ماندگار فرهنگی یاد می‌شود، در خصوص ابعاد فرهنگی این حماسه اظهارکرد: مردم ایران در تاریخ انقلاب اسلامی، فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته‌اند. موضوعات فرهنگی حساس و پررنگی نیز در تاریخ معاصر وجود دارد که نقش مردم در آنها قابل توجه و مبین نوع و محتوای آن حرکت است. یکی از این موارد بسیار برجسته و ماندگار تاریخ، حماسه ۹ دی است.
  
وی در گفت‌وگو با «حمایت» اضافه‌کرد: محتوای ۹ دی یعنی اعلام حضور مردم در صحنه برای حمایت از اصل انقلاب بود که همان «ولایت» است. ولایت‌فقیه یعنی رهبر انقلاب و شخصی که انقلاب را راهبری می‌کند. دشمن نیز با دانستن این موضوع و با استفاده از ناآگاهان داخلی، باهدف تضعیف جایگاه ولایت بر جامعه فتنه را به راه انداخت که البته چون همیشه ناکام ماند.

  دشمن نقاط قوت ما را نشانه گرفته است
 
 رییس سازمان فرهنگی‌‌ هنری شهرداری تهران همچنین گفت: مردم در آن برهه تاریخی حساس روشن‌بین بودند و جلوتر از خواص، حرکت کردند. مردم همانند دفاع مقدس پیش افتادند؛ در ۹ دی مردم اعلام حضور جدی کردند نه یک روز و نه دو روز بلکه چند روز و چند ماه مردم حضور جدی داشتند بالاخره این واقعه در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت شد و این را باید بدانیم که این فتنه تمام شد.
 
صلاحی افزود: این بدان معناست که دشمن برای نشانه گرفتن نقاط قوت ما طرح می‌ریزد و نقاط قوت ما، همان فرهنگ «ایثار و شهادت» بوده که به‌شدت مورد هجمه و حمله قرار گرفته‌است. نقطه قوت دیگر هم «ولایت‌پذیری» است؛ آن‌ها همیشه با خیالات خام، دنبال تضعیف قدرت ولایت در کشور بوده و هستند.
 
وی با تاکید بر این مهم که حماسه حضور در ۹ دی، هم محتوای دفاع از ولایت داشت و هم بیانگر هوشیاری مردم بود، تصریح کرد: نقطه نگرانی مسئولان این است که نتوانند جواب درست و منطقی در ارتباط با خدمت صحیح به مردمی که همیشه با تمام قدرت درصحنه هستند، بدهند.
 
صلاحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قدرت‌های بزرگ برای مقابله با تروریست‌ها هراس دارند اما مردم ما در زمان جنگ تحمیلی شهید فهمیده‎ها و باکری‌ها دادند و فتنه دشمن بعثی که شرق و غرب از آن حمایت می‌کردند را در هم کوبیدند.
 
این مسئول فرهنگی ادامه‌داد: در حماسه ۹ دی نیز مردم آمدند و حضور مردم همانند حماسه‌های ۲۲ بهمن و روزقدس کارگشا بود.

  اجرای برنامه‏‌های مختلف باهدف بصیرت افزایی 

 صلاحی همچنین با اعلام اینکه برنامه‌های فرهنگی‌هنری شهرداری باهدف ترویج و نهادینه‌کردن «بصیرت‌افزایی» این حماسه برنامه‌‏ریزی شده است، گفت: سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران همانند چند سال گذشته ویژه برنامه‌های ۹ دی را با عنوان «روز روشنایی» برگزار می‌کند و اجرای برنامه‌های مختلفی را از روز سه‌شنبه هفتم دی ماه تا روز جمعه دهم دی‌ماه درنظرگرفته است.
 
وی ادامه‌ داد: روز سه‌شنبه در فرهنگسرای انقلاب‌اسلامی، برنامه‌ای را با عنوان مراسم «بصیرت‌افزایی» با حضور جامعه فرهنگی تهران، آحاد مردم و با سخنرانی صفارهرندی برگزار خواهیم کرد. در این مراسم برنامه‌های مختلفی همچون «باشگاه روشنایی» خواهیم داشت که در قالب ۶ موضوع با عنوان پرتو، قاصدک، با کتاب، پند رهبر، روز روشنایی و کرسی آزاداندیشی اجرا خواهد شد.
  
رییس سازمان فرهنگی‌‌هنری شهرداری تهران افزود: روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه یعنی ۸ و ۹ دی‌ماه هم برنامه «هویت انقلابی» در راستای شناخت مردم در زمینه دستاوردهای ویژه ۹ دی برگزار خواهد شد. در این راستا نمایشگاه عکس و نمایش فیلم‎های مختلف جشنواره عمار را هم خواهیم داشت که در خانه‌های فرهنگ و فرهنگسراها برگزار می‌شود. همچنین برپایی نمایشگاه کتاب و رونمایی از مجموعه کتاب‌هایی با موضوع بصیرت هم در دستور کار است.
 
وی گفت: برنامه «نگار انقلاب» که در راستای ترویج فرهنگ «بصیرت افزایی» در نظرگرفته شده است هم در نگارخانه مهر فرهنگسرای انقلاب برگزار خواهد شد تا ۴۰ اثر از آثار خوب هنری در این حوزه، به نمایش گذاشته شود. برنامه «من، تو، ما» برنامه دیگری است که از سوی هنرمندان تئاتر و در راستای موضوع «بصرت و میثاق» در فرهنگسرای منطقه ۱۳ اجرا خواهد شد. در منطقه ۲۱ نیز برنامه‌ای محلی با عنوان «میثاق با ولایت» داریم که در راستای بسط و گسترش حس تعلق به وطن در ۹ دی ماه برگزار خواهد شد. 
صلاحی به برنامه‌های روز نهم دی هم اشاره و اظهارکرد: در این روز نمایشگاه و نشست‌هایی با عنوان «در سایه‌سار بصیرت» با همکاری ناحیه مقاومت شهید محلاتی و پایگاه بسیج مساجد برگزار خواهد شد. منطقه ۱۲ نیز میزبان جشنواره فیلم بصیرت است که از روز سه‌‏شنبه تا پنج‏شنبه فرهنگسرای شهر، خانه فرهنگ دردار و دیگر مجموعه‎های این منطقه منتخب فیلم‌های جشنواره عمار را با موضوع حماسه نهم دی ماه نمایش خواهد داد.  
 
وی با اشاره به سایر برنامه‎های در نظر گرفته شده هم گفت: منطقه ۹ برنامه‌ای با موضوع «فرهنگ و بصیرت دینی» را با نگاه به رهنمودهای مقام معظم رهبری برای دفع فتنه ۸۸ روز پنجشنبه برگزار خواهد کرد. منطقه ۴ نیز «میثاق با ولایت» را خواهد داشت که این برنامه هم با هماهنگی بسیج ناحیه منطقه ۴ و همچنین مسجد جامع محله با محوریت سخنرانی و نشست بصیرت افزایی انجام خواهد شد.
 
صلاحی یادآورشد: محور برنامه ویژه روز جمعه با عنوان «آدینه‏‌ها عیدند» که در همه فرهنگسراها و خانه‌فرهنگ برگزار می‌شود روز بصیرت و میثاق امت با ولایت خواهد بود.

نظر شما