پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۸
کد خبر: ۹۰۶۱۹
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
زینب سادات گرامی
یکی از زیربنایی‌ترین عوامل سازنده و درون مایه اصلی برای ساختن زندگی برپایه سبک زندگی اسلامی شناخت صحیح از اسلام و پذیرفتن آن به عنوان نقشه راه در زندگی است.
درک درست از مفاهیم، دستورات، آیات و احکام اسلامی و به کارگیری مناسب آن در جایگاه خود از جمله عواملی است که رضایت خاطر، سلامت و هدفمندی صحیح را در خانواده تضمین می‌کند.
خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی نقش اصلی و  مهمی در ترویج سبک زندگی دارد.
 
آنچه در خانواده و بین فرزندان نهادینه شود به مرور به محیط‌های بزرگ‌تر اجتماعی مانند مدرسه، محیط کار و ...منتقل شده و در بستر زمان جامعه را در بر می‌گیرد.
 
اما زن به عنوان اصلی‌ترین فرد خانواده در تربیت فرزندان و شکل دهی شخصیت آنها در تبعیت از اسلام و سبک زندگی اسلامی نیازمند دانش و توانایی پیاده کردن این احکام در چارچوب خانواده است.
 
زن در تمامی نقش‌های منتسب به او مانند همسری، مادری و .... بهترین‌ها را جستجو و برای اعضای خانواده گلچین می‌کند. این بهترین‌ها در تمامی جنبه‌های رشد خانواده مانند تغذیه، رفتار، گفتار و..... متبلور است.
 
بر این اساس زن در جامعه اسلامی ابتدا می‌بایست به تعلیم و تزکیه برای نهادینه کردن اسلام در خویش بپردازد و تلاش کند تا آموخته‌ها و باورهای اعتقادی صحیح خود را در خانواده و زندگی اجتماعی پیاده کند.
این تزکیه یقینا برای زنان و مادرانی که بخشی از روز خود را در محیط‌های اجتماعی و تعامل با جامعه هستند ضروری‌تر و به تبع دشوارتر است.
 
رعایت حجاب در پوشش، گفتار و رفتار، توجه به حضور مثبت در جامعه و ایجاد تعادل و توازن در نقش‌های مختلف اجتماعی، مادری و همسری بسیار ضروری است و در شکل دهی جامعه‌ای سالم نقش اساسی دارد.
 
بنابراین ضروری است دخترانمان قبل از ورود به فعالیت‌های اجتماعی در محیط‌های آموزشی و خانواده بیاموزند و باور کنند که رسیدن به اعتقادات درست دینی و پذیرفتن احکام دین به جهت تامین منافع انسان‌ها ضروری است و این پذیرش، مسیر حرکتشان را تسهیل و تضمین می‌کند.

زینب سادات گرامی-مدیر روابط عمومی فرهنگسرای گلستان

برچسب ها: یادداشت ، سبک زندگی ، زن ، اسلام
نظر شما