پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۴
کد خبر: ۹۰۶۴۷
|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
در ویژه‌برنامه روز روشنایی مطرح شد
محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ویژه‌برنامه روز روشنایی گفت: فتنه‌گران، مرزهای بسیاری را شکستند، از بسیاری حریم‌ها عبور کرده و خطوط قرمز را لگدکوب کردند حتی ارزش‌های پذیرفته شده اخلاقی و انقلابی و ارزش‌های اعتقادی را برای توجیه رفتار تسلیم‌طلبانه در برابر قلدرهای بین‌المللی را به تمسخر گرفتند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،‌ ویژه‌برنامه «روز روشنایی» آیین نکوداشت هفتمین سالگرد حماسه ۹ دی؛ روز بصیرت عصر روز سه‌شنبه هفتم دی ماه با حضور محمد حسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از مدیران فرهنگی هنری شهر تهران و مردم ولایت‌مدار در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

جریان فتنه فقط به جو سیاسی همان سال باز نمی‌گشت
حجت الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین سخنران این مراسم یود. وی با اشاره به جریانات سال ۸۸ گفت: فضای آن سال‌ها و جریان فتنه فقط به جو سیاسی همان سال باز نمی‌گشت. این جریان انحرافی از سال‌های آغازین انقلاب اسلامی رصد و ریشه یابی شد. در اعترافاتی که یکی از فتنه‌گران داشت و از رسانه‌ها هم منتشر شد این متفکران جریان فتنه برای اینکه فضای دهه ۶۰ را عوض کنند، لازم داشتند کار ویژه‌ای کنند. 
  
وی افزود: ما در طول دهه‌هایی که از انقلاب گذشته هر مقطعی شاهد یک جریان فتنه انگیزی بودیم. از نهنگ تایگرشات تا ترور ۸۰ کارگزار تراز اول کشور، تا جنگی که راه افتاد که ۷۲ کشور به طور غیر مستقیم و چندین کشور به طور مستقیم در آن دست داشتند.
   
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در ۷ آذر ۶۸ گفت: متفکران غرب سه جلسه مهم در هامبورگ آلمان، تلاویو و واشنگتن داشتند، جلساتی که رهبر انقلاب در سخنانشان به آن اشاره کردند و فرمودند: «دشمنان ما راجع به اسلام کارشناس و متفکر دارند، پرونده سازی می‌کنند و همه چیز را مورد بررسی قرار می‌دهند.» 

برای اسیرنشدن در فتنه آینده باید از فتنه سخن گفت

ناصری‌پور اضافه کرد: ماحصل این نشست‌ها پروزه ۲۰-۲۰ بود که منجر به سه دهه فعالیت مستمر از سال ۶۸ بود. پروژه‌های که در سال‌های ۷۸، ۸۸ و ۹۸ با هدف ضربه زدن به نظام پایه‌ریزی شدند.
 
وی تاکید کرد: در جلسه جمع‌بندی، فوکویاما صحبت‌های معروفی داشت، او گفت «مکتب شیعه پدیده‌ای است که افق پروازش بالاتر از تفکر ماست، به همین دلیل تیرهای ما به او اثابت نمی‌کند. پرنده‌ای با دو بال، یکی سرخ و دیگری سبز که بال سرخ او شهادت طلبی و بال سبز او مهدویت و ولایت مداری است و اولین قدم ما برای ضربه زدن به این پرنده تسخیر فرضیه ولایت فقیه است.»

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری افزود: برنامه‌ها، فضای فکری و فرهنگی ما باید نشان دهد که در برابر این اتفاقات نه تنها بی‌تفاوت نیست، بلکه بسیار محکم و سخت‌گیر است. ما تنها و تنها یک هدف داریم و آن هم تقویت جریان جبهه انقلاب و ولایت است.
 
حجت‌الاسلام ناصری‌پور با اشاره به اینکه متاسفانه این سال‌ها نتوانسته‌ایم آن طور که باید و شاید این ریشه را در جوانان نهادینه کنیم گفت: تحقیقاتی در مرکز مطالعات فرهنگی سازمان در سال ۹۴ صورت گرفت که فاز دوم تحقیقاتی بود که وزارت کشور در سال ۸۲ انجام داده بود. این تحقیقات جامع درباره «نگرش‌ها، ارزش‌ها و باورها بود. در تحقیقات اولیه جامعه آماری درباره علاقه‌مندان به سفر زیارتی و اماکن مذهبی ۳۸ درصد بود، از این ۳۸ درصد تعداد افرادی که توکل را سر لوحه خود قرار می‌دهند ۳۲ درصد بودند. سال ۹۴، ۶۴ درصد به اولین سوال جواب مثبت دادند اما کسانی که در کارهای خود توکل می‌کردند تنها ۲۹ درصد بودند.
 
وی افزود: اتفاقی که باید می‌افتاد تا جریان فرهنگی و ریشه‌ای که باید در جوانان ایجاد می‌شد، اتفاق نیافتاده است و همین امر وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند. باید در این حوزه قدم‌های محکم تری برداریم.
 
برای اسیرنشدن در فتنه آینده باید از فتنه سخن گفت

صفارهرندی: فتنه‌گران، مرزهای بسیاری را شکستند
 
 محمدحسین صفارهرندی سخنران اصلی این مراسم بود. وی در پاسخ به سوال مجری برنامه، حمید ایمانی، درباره اینکه اگر یکی از سران فتنه رییس جمهور ایران می‌شد، چه اتفاقاتی می‌افتاد، با اشاره به حدیثی از امام معصوم(ع) گفت: امیرالمؤمنین فرمود: «انّما بدء وقوع الفتن اهواء تتّبع و احکام تبتدع یخالف فیها کتاب اللَّه» با نگاه به همچین مقدمه‌ای، در ریشه ها و دلایل بسیاری از آنچه که اتفاق افتاد، مکشوف می‌شود. اهوا، یعنی هواها در مقابل هدی است، دو تعبیر در معارف اعتقادی ما، در تقابل باهم مطرح می‌شود.

وی افزود: در انطباق دادن، آنچه که خواسته هاست و آنچه که درست است؛ هدی، مبنا هدایت است و خواسته‌ها آنجایی موجه است که با هدایت انطباق داشته باشد اگر از آن مسیر خارج شد، آن خواسته می‌شود، تمنای شیطانی. فتنه مبنایش، هوایی است که می‌جنبد، هواهای فارغ از هدایت، و چیزی هم جلودارش نیست و می‌تازد، نفس را اگر رها کنیم، تمناهایش ناتمام است یعنی تمامی ندارد، هی پشت سرهم زایش می کند.

صفارهرندی اضافه کرد: در آستانه سال ۸۴، بعضی از بزرگان از محضر رهبر معظم انقلاب مشورت می گرفتند، رهبر معظم انقلاب هم برای آنان مصلحت سنجی کردند و به برخی گفتند، الان آمدن شما به مصلحت نیست. اگر کسی بر مبنای هدایت عمل بکند، پاسخش را گرفته اما وقتی می‌رود، خلاف آن را عمل می‌کند؛ می شود، هوا.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در مورد آقای موسوی، سال‌ها بود از ایشان درخواست می‌کردند که شما وارد فضای سیاسی شو، گروهی که از ایشان تقاضا می‌کردند از قضا، بچه‌های حزب اللهی و با ادبیات امروزی، اصولگرا بودند. اما آقای موسوی استنکاف کردند و قویا رد کردند. او منطقی داشت و گفته بود که من اگر بیایم، شرایط، شرایط سابق نیست، خواسته ها، تقاضاها و نیازها با دهه ۶۰ خیلی متفاوت شده و من مرد آن میدان نیستم که بیایم جوابگوی این خواسته‌ها باشم، آن روز من به اعتبار یکسری از کمک کننده ها یاران، معاونانی پا در صحنه گذاشته بودم که الان بسیاری از آنان دیگر در آن مسیر سابق نیستند و راه عوض کرده‌اند. منطقی که اگر ارزیابی کنیم، تطبیق با نگاه هدایت گونه دارد، منطق استوار بر معرفت هدایتی است.
 
وی افزود: سال ۸۸، زمانی که موسوی تصمیم گرفت بیاید، اعلام کرد که اگر من بیایم، از طریق این جناح ها و گروه های متعارف کاندیدا نمی‌شوم، این باز شروع مسیر هدایتی است. اما چند سفر که رفت و سفرهایش زیاد دامنه پیدا نکرد، با وجود همه انتقادهایی که از سیاست خارجی گرفته تا همه بخش‌های دیگر، به جریان اصلاحات پیوست. 
 
صفارهرندی اضافه کرد: کسی که وسوسه شده باشد و توسط نفسانیت تحریک شده باشد، لزوما در موقع ناکامی نیست که طغیان می‌کند، در موقع استغنا هم طغیان می‌کند، وقتی می‌بیند همه دنبالش راه می‌افتد هم طغیان می‌کند، کما اینکه بعد از این ماجرا خیلی از کسان این کار را کردند. وقتی فکر کردند همه چیز بر وفق مراد آنان است، آمدند و بدعت گذاشتند و حرف‌های جدید زدند و مکتب ایران را به جای مکتب اسلام مطرح کرند. این دو روی یک سکه است، آن هوایی که آن روز، یک شخص محترمی را وادار می‌کند به اینکه استنکاف کند از قبول حرف مولا و ولی جامعه، این اتفاق برای کسی که رقیب اوست هم می‌افتد، می‌رود سوال می‌کند و می‌گویند که صلاح شما و صلاح جامعه نیست؛ ولی خلافش را عمل می‌کند. 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی منشا و ریشه اصلی فتنه را در کشورهای استکباری دانست و گفت: معتقدیم فتنه گران داخلی بازیچه و بازیخورده کوچکی از آن فتنه اصلی بودند.

صفارهرندی با بیان اینکه برخی معتقدند که فتنه گران خارجی و داخلی از گذشته های دور بایکدیگر پیوند نداشتند، اظهار کرد: من معتقدم که اینان در بحبوحه فتنه با یکدیگر پیوند برقرار کردند. بعضی از فتنه گران داخلی دوستان سابق انقلاب اسلامی بوده و سابقه درخشانی در دفاع از مسیر و حرکت انقلاب و جمهوری اسلامی داشتند که دچار هوای نفس شده و بدعت هایی گذاشتند.

وی افزود: ما در ماجرای فتنه شاهد ایجاد بدعت از سویی افرادی بودیم که شعار مبارزه با امپریالیسم، استعمار، مبارزه با سلطه گران جهان خوار، را سر می دادند که در سخنرانی های دهه ۶۰ آقای موسوی چنین مطالبی را می توان یافت و شاید بگوییم وی به صورت افراطی، ضدآمریکایی شعار می دادند و همچنین برخی از دوستان به اصطلاح جناح چپ در مجلس سوم شورای اسلامی، روز ملی مبارزه با آمریکا و استکبار را وضع کردند، اوج نگرش، ضدیت با جریان استعماری و مرزبندی با او را مطرح کردند اما، چه می شود که در جریان فتنه، آنان همه احکام را زیر پا گذاشته و حکم جدید صادر می کنند که می توان از امپریالیسم برای غلبه بر استبداد داخلی، به تعبیر خودشان، کمک گرفت.

صفارهرندی گفت: در جریان فتنه و پیروی از هوای نفس و هوای رسیدن به قدرت، این افراد را به سمتی سوق می دهد که اگر در انتخابات ریاست جمهوری برنده شدند، این انتخابات، درست بوده و اگر خلاف آن صورت بگیرد، در انتخابات تقلب شده و اعتراض کنید البته این افراد  بارها اعلام کردند که در انتخابات ریاست جمهوری تقلب نشده و امکان ندارد که در انتخابات این کشور تقلب صورت بگیرد و فردی تقلب معناداری در انتخابات انجام داده و نتیجه را تغییر دهد.

وی افزود: پس افرادی که چنین اعتقادی دارند چطور مملکت را هشت ماه بازی داده، ملت را معطل کرده و فرصت سوزی می کند و حکم صادر می کند که می شود برای غلبه بر جریان ضد آزادی از امپریالیسم کمک گرفت حتی در پاسخ به شائبه مسخره گرفتن استقلال کشور می گوید، استقلال مربوط به قرن ۱۹ است، در عصر جدید اصلا استقلال مهم نیست و دیگر فردی از استقلال سخن نمی گوید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز نیز برخی از افراد ضد انقلاب ایرانی برای ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا نامه می نویسند که تحریم های سنگین و شدید  علیه ایران اعمال کن که برخی از این افراد، فعالان در فتنه ۸۸ فعال بودند، شریک دوستان اصلاح طلب ما بودند که برخی از آقایان اعلام می کنند که ما با آنان مرزبندی داشتیم که کاش این سخنان را سال ۸۸، زمانی که آقای اوباما و خانم کلینتون گفتند که ما به رزمندگان راه آزادی در خیابان های تهران مژده می دهیم با تمام قوا از آنان حمایت می کنیم، مطرح و اعلام می کردند که چرا شما در امور داخلی کشور ما دخالت می کنید؟ اما هوای نفس و برتری طلبی و ریاست، امکان گونه ای دیگر از فکرکردن را از آنان گرفته بود.

صفارهرندی افزود: فتنه گران، مرزهای بسیاری را شکستند، از بسیاری حریم ها عبور کرده و خطوط قرمز را لگدکوب کردند حتی ارزش های پذیرفته شده اخلاقی و انقلابی و ارزش های اعتقادی را برای توجیه رفتار تسلیم طلبانه در برابر قلدرهای بین المللی را به تمسخر گرفتند.

وی گفت: در جریان فتنه، متاسفانه برخی برای رسیدن به اهداف خود به تحریف آیات قرآن و تاریخ اسلام متوسل شده و سعی کردند تفسیر واژگونه ای را ارائه کنند، حتی ماجرای عاشورا را مسخره کرده و تغییراتی در آن ایجاد کردند و معتقدند که اگر ۹دی، نقطه سرزیرشدن صبر مردم در تحمل فتنه های هشت ماهه متراکم بود، جسارت آنان به مقدسات مردم جسارت به امام حسین(ع) انقدر وضوح داشت که بسیاری از افرادی که تا آن زمان از  موضع سیاسی آنان حمایت کرده و از جریان اعتراض بود، خود را از این ماجرا جدا کردند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: زمانی که جریانی برای ایجاد اخلال در محیط داخلی سرنخ بیرونی داشت، باید آن را فتنه فرض کرده و علیه آن موضع گرفت.

برای اسیرنشدن در فتنه آینده باید از فتنه سخن گفت

تکریم خانواده شهید مدافع حرم مهدی نوروزی که در روزهای فتنه سال ۸۸ در پاسداشت از جریان انقلاب زحمات زیادی کشیده بود و اجرای سه اثر از گروه سرود «نسیم قدر» از تولیدات فرهنگسرای انقلاب اسلامی بخش دیگری از این مراسم بود.

مطالب مرتبط
برچسب ها: ۳۶۲۶
نظر شما