شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۱
کد خبر: ۹۰۶۶۱
|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
در نشست نقد و بررسی مستند شهید رکن آبادی عنوان شد:
کارگردان مستند «آقای سفیر» گفت: سوژه این مستند از این اثر بزرگتر است؛ اذعان دارم آقای رکن آبادی فراتر از چیزی است که در فیلم من آمده است. من ایشان را سفیر جمهوری اسلامی نمی دانم. ایشان سفیر انقلاب اسلامی است، مرز نمی شناسد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مستند «آقای سفیر» ساخته ناصر نادری که به زندگی شهید رکن آبادی می پردازد، شامگاه سه شنبه هفتم دی ماه در فرهنگسرای انقلاب اسلامی نمایش داده و از همسر این شهید بزرگوار تقدیر شد.

در ابتدای این نشست، همسر شهید رکن آبادی درباره این شهید گفت: ایشان فقط ماموریت های سوریه و لبنان را قبول می کردند. مرد کار و عمل بودند. کارشان ساعت نداشت همان طور که این مستند گویا ترین زندگی نامه ایشان از زبان همکاران ایرانی و لبنانی است.

وی در ادامه افزود: بخاطر اخلاق خوب، آداب معاشرت و تواضع شان بیش از حد تصور، مورد احترام و محبت لبنانی ها بودند. فکر نمی کردم که انقدر علاقمند داشته باشند. مدتی که ما لبنان بودیم چند بار ایشان مورد سوء قصد قرار گرفته بودند ولی تیم حفاظتی قوی داشتند و البته نمی گذاشتند ما متوجه بشویم. نجات ایشان از انفجار لبنان هم معجزه بود.

قلب، مغز، معده و طحال شهید را از بدنش خارج کرده بودند

همسر شهید درباره مفقودی و شهادت دکتررکن آبادی نیز گفت: قبل از سفر حج، بحث یمن پیش آمده بود چون به قول خودشان یمن به ایشان نیاز داشت. بحث مکه که پیش آمد، گفتند من مکه می روم وبعد به یمن می روم. من فکرش را هم نمی کردم که در حرم امن الهی این اتفاق پیش بیاید تا دوم مهر سال 94 که اعلام کردند ایشان مفقود هستند. تقریبا2 ماه و 4 روز ایشان مفقود بودند. ولی شواهد و قرائنی وجود دارد که کسانی می گویند که ما دیدیم ایشان مشغول کمک رسانی بودند. شهدای منا یا در سردخانه ها بودند یا در کانتینرها یا در بیمارستان ها و ایشان در هیچ کدام از این جاها نبود. ما خیلی پیگیری کردیم ولی به نتیجه ای نرسیدیم تا اینکه خودشان عکسی را فرستادند ایران و اعلام کردند که ایشان در جریان فاجعه منا به شهادت رسیده اند. بعد از اینکه دخترم و دو نفر از برادران شهید به مکه عازم شدند هیچ چیزی دستگیرشان نشد. وقتی ازمایش دی ان ای مثبت بود جسد از قبر خارج و به ایران منتقل شد. روی سینه و سرشان آثار شکاف  مجدد هست. در ایران و هر چند که خواسته بودند که جسد بلافاصله دفن شود ولی در معراج شهدا کالبد شکافی که روی جنازه صورت

 گرفته بود نشان می داد که سینه ایشان باز شده و قلب و معده و طحال خارج شده و از سر هم مغزشان خارج شده است .

همسر شهید متذکر شد تنها شهید از 464 شهید منا که چنین کارهایی روی بدنش انجام شده بود، دکتر رکن آبادی بود.

 

 رئیس فرهنگسرای انقلاب اسلامی:سرنوشت های متفاوت ، حاصل زندگی های متفاوت

سپس عبدالمطهر محمدخانی، رئیس فرهنگسرای انقلاب اسلامی از همسر شهید تقدیر کرد.

وی با اشاره به مدتی که به دلایلی از نزدیک در سفارت ایران در سوریه از نزدیک شاهد فعالیت های دکتر رکن آبادی بوده، گفت: در مدت دو ماهی که توفیق حضور در دمشق و مشاهده فعالیت‌های شهید را در سوریه داشتم متوجه تمایز شهید در رفتار و فعالیت‌های فرهنگی با دیگر دیپلمات‌ها شدم. خاطرم هست در برنامه‌ای که سفارت ایران در سوریه در پادگان الزبدانی در نزدیکی شهر دمشق برگزار کرد ایشان با وجود آنکه در آن مقطع زمانی کاردار و نفر دوم سفارت بودند اما با لباس خاکی بسیجی در این مراسم که از سوی "بسیج سفارت" برگزار شده بود، حاضر شدند.

اصل تشکیل "بسیج سفارت" نیز اتفاقی است که در همه سفارت‌ها اتفاق نمی‌افتد و در سفارت ما در دمشق هم بی شک با حضور افرادی چون شهید رکن‌آبادی این اتفاق افتاد.

وی در پایان گفت: با رجوع به خاطرات دوری که از این شهید بزرگوار آن مقطع دارم، به این درک بالاتر رسیده‌ام که کسانی که سرنوشت متفاوتی با ما دارند زندگی‌هایشان هم با ما تفاوت‌های محسوسی دارد. امیدوارم روزی برسد که دستگاه دیپلماسی ما پر از «آقای سفیر»هایی چون شهید رکن آبادی بشود.

سپس  محمدخانی با دعوت از محمد حیدری پور، مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 از همسر شهیدرکن آبادی و ناصر نادری، کارگردان مستند«آقای سفیر» تقدیر کرد.

 

آرشیو مستند «آقای سفیر» حاصل دو مصاحبه اختصاصی

در بخش بعدی این نشست، ایلیا محمدزاده، کارشناس-مجری این نشست از کارگردان مستند آقای سفیر درباره مصاحبه های این مستند با شهید رکن آبادی پرسید که چطور انجام شده پرسید و ناصر نادری در این باره گفت:

ما در دو مقطع با شهید رکن آبادی مصاحبه کردیم؛یکی  سال 89 که سفیر ایران در لبنان شده بودند و دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهور به لبنان سفر کرده بودند و استقبال بی نظیری از ایشان شد. قرار بود 5 دقیقه با ایشان صحبت کنیم اما 3 ساعت و نیم مصاحبه گرفتیم.  آنجا بود که فهمیدیم ایشان با بقیه فرق می کنند. نوبت بعدی به مناسبت شهید شاطری که یار و همراه شهید رکن آبادی بودند به منزل رکن آبادی رفتم و باز مصاحبه ای گرفتم.

کارگردان مستند «آقای سفیر» درباره این مصاحبه یادآور شد: در مصاحبه هرچه به ذهنم می رسد پرسیدم و حتی درباره قضیه ترور خودشان. یادم هست به ایشان گفتم این صحبت ها سندهای انقلاب است راحت هرچه هست بگویید و فکر نکنید می خواهیم این مصاحبه را از تلویزیون پخش کنیم.

 

دکتر رکن آبادی در لبنان از محبوبیت خاصی برخوردارند

نادری درباره شروع ساخت مستند گفت: فاجعه منا که پیش آمد برای ساخت مستندی، سوریه بودم. آنجا بود که حس کردم کسی درباره دکتر رکن آبادی چیزی نمی گوید وانفجار سفارت را به خاطر آوردم و یادم آمد ایشان کسی بود که می خواستند در لبنان ترور کنندش بعد در عربستان مفقود و شهید شده است. همان جا شروع کردیم به مصاحبه ها و جالب اینکه انقدر اقای رکن آبادی محبوب بودند که ما دو روز بیشتر لبنان نبودیم. در این دو روز وزیر خارجه لبنان به ما مصاحبه داد. این در حالی است که لبنانی ها برای خودشان پرستیژ خاصی قائلند و برای یک  مصاحبه باید از دو هفته قبل هماهنگی کنی ولی با این وجود ما ظرف دو روز 4 مصاحبه عالی انجام دادیم.

وی با تاکید بر اینکه در این مستند فقط قصد داشته بگوید که این شهید با بقیه فرق می کند و توجه اهالی فرهنگ و هنر را به ایشان جلب کند، گفت: من میخواستم سریع کار پخش بشود اما در حال حاضر لازم می دانم که مستند دیگری با حرف های نگفته از ایشان  ساخته شودو حالا تصورمی کنم باید کار جدیدی از رکن آبادی بسازم.

 

وی درباه حامیان ساخت این اثر گفت: این مستند بضاعت ما بود و با هزینه شخصی آن را ساختیم و بعد از ساخت به سراغ نهادهای مختلف رفتیم و بنیاد روایت فتح از کار حمایت کرد و کل هزینه ساخت را تامین کرد. اما اگر بخواهیم متوقف حمایت نهادها، قبل از ساخت فیلم باشیم دیگر متوقف خواهیم ماند. متاسفانه نهادهایی که می توانند در ساخت این آثار از ما حمایت کنند یا خوش سلیقگی کافی را ندارند یا نگاه شان به شدت امنیتی است. ساخت مستند درباره شهید رکن آبادی ها نباید حاصل اتفاق و برخورد مستندساز با امثال ایشان باشد. چرا وزرات امورخارجه به فکر ساخت این مستندها نیست.

مستند «آقای سفیر» در مدت 70 دقیقه مروری بر نظرات شخصیت های فرهنگی ایرانی و لبنانی و سوری درباره این شهید و مصاحبه هایی با ایشان است که شامگاه سه شنبه هفتم دی ماه در فرهنگسرای انقلاب اسلامی به نمایش در آمد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
نظر شما