پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۹
کد خبر: ۹۰۶۷۶
|
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
بهنام جعفری
از اخلاق پیامبران و صدیقین این است که به هنگام دیدار با روی شاد و گشاده و به هنگام برخورد با یکدیگر با مصافحه برخورد می‌کنند. 
 
حضرت امیر ( علیه السلام) می‌فرمایند: « البشاشه حباله الموده : خوش رویی کمند مودت و دوستی است.»
از نشانه‌های خوش خلقی آن است که شخص با دیگران بسیار گرم و صمیمانه برخورد کند و این مرحله‌ای فراتر از گشاده‌رویی و نرم خویی است، ارتباط گرم و صمیمانه نه تنها کینه‌ها و دشمنی‌ها را می زداید، بلکه دل‌ها را بسان حلقه‌های به هم پیوسته زنجیر با هم پیوند می‌دهد. پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) در دل های مردم نفوذ بسیار داشته اند و همه مردم – حتی دشمنانشان – از بن جان آنان را دوست داشتند و لب به ستایش شان می گشودند. بی تردید یکی از مهم ترین عوامل این امر- در کنار سایر عوامل معنوی و علمی – برخورد گرم، مهربانانه و همراه با کریم آنان بوده است. 
 
داوری درباره تأثیر این رفتارهای گرم و مهربانانه و جذب دل ها، زدودن دشمنی ها و نفاق ها، ایجاد فضای دوستی و برادری صادقانه – که از ارکان اصلی مدینه فاضله است – کار چندان دشواری نیست. باری، آموزه های اسلامی نظیر سبقت گرفتن در سلام، مصافحه، صله رحم، یاری کردن یکدیگر و ... همگی برای تحکیم ارتباط مهربانانه و صادقانه میان دوستان و برادران است. بی توجهی به هر یک از این آموزه ها، میان دوستان جدایی می افکند و همین امر باعث بدبینی ها و ایجاد زمینه‌های سخن چینی، سعایت، غیبت و تهمت و سرانجام سبب گسسته شدن رشته ی دوستی ها و صمیمیت ها می شود. این مسئله نه تنها در رفتارها و تعامل های خرد اجتماعی تأثیرهای منفی می گذارد، بلکه- چنان که بارها شاهد بودیم- شکاف میان اشخاص در یک مجموعه کاری یا نهاد اداری و یا نهادهای همسو باعث تعلل و گاه فروپاشی بسیاری از اندیشه ها و طرح ها می‌شود.
 
نیروی محبت از نظر اجتماعی نیروی عظیم و مؤثری است. بهترین اجتماع‌ها آن است که با نیروی محبت اداره شود. محبت زعیم و زمامدار به مردم و محبت و ارادت مردم به زعیم و زمامدار. علاقه و محبت زمامدار عامل بزرگی است برای ثبات و ادامه حیات حکومت، و تا عامل محبت نباشد رهبر نمی‌تواند و یا بسیار دشوار است که اجتماعی را رهبری کند و مردم را افرادی منضبط و قانونی تربیت کند ولو اینکه عدالت و مساوات را در آن اجتماع برقرار کند.
 
بهنام جعفری / کارشناس مسئول فرهنگی منطقه هجده و فرهنگسرای خاتم (ص)

نظر شما