جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۱
کد خبر: ۹۰۶۸۳
|
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
به مناسبت سالگرد حماسه ۹ دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت مراسم بزرگداشتی صبح روز پنجشنبه ۹ دی ماه تحت عنوان «من، تو، ما» در فرهنگسرای امید برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه «من، تو، ما» با حضور حجت الاسلام سید وحید حسینی، مهدی وکیل‌پور مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۳ و رئیس فرهنگسرای امید و جمعی از شهروندان منطقه ۱۳ برگزار شد که آغاز بخش آن با قرائت قرآن توسط «حمید فروغی» و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران بود. در این برنامه حجت الاسلام سید وحید حسینی پیرامون حماسه ۹ دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت و علت نام گذاری این روز به سخنرانی پرداخت. 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به حماسه ماندگار 9 دی ماه سال 88 در تاریخ انقلاب و خلق این حماسه توسط مردم فهیم ایران و نام گذاری این روز به نام بصیرت، بصیرت را شناخت عمیق و عمل کردن به موقع عنوان کرد و گفت: در باب بصیرت هم در دوران دفاع مقدس و هم بعد از دفاع مقدس افراد بی شماری بصیر بودند. 
 
وی با اشاره به شناخت دشمن خاطر نشان کرد: زمانی هست که انسان دشمنش را می شناسد و می داند با چه کسی مبارزه و دفاع کند و یک زمانی هست که انسان دشمنش را نمی شناسد. در دوران دفاع مقدس دشمن مشخص بود و جبهه، جبهه جنگ بود و عده ای در پشت خاکریزها به عنوان دشمنان بعثی مستقر بودند و مبارزه با آنها آسانتر بود اما در جبهه فرهنگی و به قول حضرت آقا در جبهه جنگ نرم، دشمن شناخته شده نیست و اینجا باید انسان دارای بصیرت باشد تا بتواند در مقابل این دشمن بایستد و از خودش دفاع کند. وی در ادامه به بررسی نقش بصیرت در تحقق اهداف دینی و استفاده از آن در جهت رشد، با ذکر احادیثی از ائمه معصومین (ع) پرداخت و گفت: کمال در شناخت دین و کورکورانه عمل نکردن است و کور واقعی آن نیست که چمشمش نابینا باشد بلکه کور واقعی کسی است که دیده بصیرتش کور باشد. در روایتی دیگر از امیرالمؤمنین در نهج البلاغه بصیر را انسانی ذکر کرد که خوب بفهمد، به موقع عمل کند، بشنود، بیاندیشد و از عبرت ها بهره بگیرد.
 
حجت الاسلام حسینی روایت مذکور از ائمه(ع) را به حماس 9 دی تطبیق داد و افزود: مردم عزیز ایران در مقابل اهانت ها و جسارت هایی که به ساحت مقدس امام حسین(ع) کردند و فتنه ها و نقشه هایی که توسط دشمن طرح شد، مقتدرانه و به موقع عمل کردند. وی در ادامه با نقل حدیثی از امام کاظم(ع) کسب 4 معرفت را در اکمال دین و ایمان ضروری دانست و آن را شناخت خدا، اندیشه در خلقت خود، هدف از خلقت خود و عوامل انحراف از دین برشمرد و رعایت این چهار معرفت را به عنون بصیرت تلقی کرد.
 
وی در پایان سخنانش با اشاره به رسانه ها به ویژه ماهواره که آن را دهکده جهانی ذکر کرد، در خصوص راه نفوذ دشمن از طریق این دستگاه کوچک و تأثیر انحرافی آن در ذهن نوجوانان و جوانان ایرانی هشدار داد.
 
پس از سخنرانی حجت الاسلام حسینی، مهدی وکیل پور مدیر فرهنگی هنری منطقه 13 و رئیس فرهنگسرای امید ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان در مراسم، سالروز حماسه 9 دی را گرامی داشت و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که 9 دی را به عنوان یک حماسه و روز بصیرت نام گذاری کردند و هدف اجانب و مستکبرین را انحراف نظام جمهوری اسلامی و سرنوشت ملت ایران از مسیر خودش عنوان کردند، حضور مردم بصیر، هوشیار و آگاه را مهم ارزیابی کرد و گفت: این ملت با ایمان مردمی خود به صحنه آمدند و حماسه ای خلق کردند که مانع از اتفاقی شد که مد نظر مستکبرین بود. 

وکیل پور با تأکید بر اینکه تمام روزهای سال باید روز بصیرت و آگاهی باشد، علت نام گذاری حماسه 9 دی را تحت عنوان روز بصیرت و آگاهی، دسیسه های و توطئه های مداوم دشمنان عنوان کرد و گفت: دشمنان در طی 4 دهه ای که از عمر انقلاب می گذرد مدام سناریوهای مختلفی را در بخش های مختلف در ابعاد مختلف امنیتی و دفاعی از طریق جنگ 8 ساله ایران و عراق، در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، معیشتی، با تحریم، تهاجم فرهنگی، ممنوعیت ورود برخی اقلام پزشکی، محروم کردن حق اساسی ملت ایران در برخی از حوزه ها مانند انرژی صلح آمیز هسته ای سعی کرده اند نظام جهوری اسلامی ایران را ساقط کنند. چون تنها نظامی است که بساط مستکبرین را در عالم بر می چیند و مانع از دستیابی کشورهای غربی به اهداف خود می شود.


وی با ذکر سناریوهای مختلف غرب از قبیل استفاده از پتانسیل ماهواره، رسانه و شبکه های بیگانه برای تکمیل پروژه های خود در روزعاشورا به توطئه های دشمنان پرداخت و گفت: آنها در روز 9 دی هتک حرمت خود را  به اوج رساندند و با  اهانت به مکتب عاشورا و نمادهای عاشورا هیئت های عزاداری را مورد جسارت قرار دادند و باعث شدند قلوب مؤمنین تحت تأثیر قرار گیرد و مدام از سراسر ایران برای مقابله اعلام آمادگی شد و سرانجام با خلق حماسه و با  حضور اجتماعی مردم بساط فتنه و فتنه گر برچیده شد و مانع از دستیابی فتنه گران به اهدافشان شد.

وکیل پور در بخشی دیگر از سخنانش به لزوم داشتن بصیرت تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه دشمن مدام در فکر براندازی این نظام است و با طرح ابزارها و سناریوهای جدیدی از قبیل سرانجام برجام و تحریم وارد عمل می شود ولی نظام جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر خوداتکایی و استفاده از انرژی و پتانسیل جوانان و سرمایه گذاری بر روی جوانان، امنیت کشور را در صدر دنیا قرار داده و ایران جزء امن ترین کشورها در خاورمیانه معرفی شده است.
 
وی علت این امنیت را باور ملت ایران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در بحث اقتصاد و خروج از رکود با غرب همگام نشدیم، با پرداختن به برجام وقت ملت ایران را می گیرند و برجام از این نظر خوب بود که رفع مشکلات اقتصادی می کرد ولی آنها یک اصل اساسی را زیرپا می گذارند و یک ایران مقتدر در منطقه نمی خواهند  وقتی با این اصل اساسی در تضادند با برجام به نتیجه نمی رسیم.
 
رئیس فرهنگسرای امید در پایان جنس بصیرت را آگاهی دانست و توصیه کرد: همواره باید در برابر دسیسه و توطئه چینی های دشمنان آگاه و هوشیار بود.
در پایان مراسم مسابقه حضوری ویژه شرکت کنندگان در مراسم با موضوع بصیرت برگزار شد و به سه نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا شد.

فرهنگسرای امید در میدان امام حسین(ع)، خیابان شهید منتظری، خیابان شهید خشکبارچی، بوستان خیام واقع شده است
نظر شما