جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۳
کد خبر: ۹۰۶۸۷
|
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
تجلیل از ۵ هنرمند برجسته نقاشی‌خط
آیین اختتامیه جشنواره تخصصی نقاشی‌خط «نقش و مشق» با حضور هنرمندان و استادان نقاشی‌خط و تقدیر از پنج هنرمند برجسته رشته نقاشی‌خط در فرهنگسرای خاوران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه جشنواره تخصصی نقاشی‌خط «نقش و مشق» روز شنبه ۱۱ دی ماه با حضور هنرمندان و استادان نقاشی‌خط و دوستداران هنر در فرهنگسرای خاوران برگزار شد. این جشنواره با هدف معرفی و عرضه آخرین آفرینش‌های هنرمندان در رشته نقاشی‌خط با همکاری نگارخانه‌های ۹ منطقه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به همت فرهنگسرای خاوران برپا شد.

رضا دوستعلی، رییس فرهنگسرای خاوران در این مراسم با خوشامدگویی به استادان و هنرجویان رشته نقاشی‌خط گفت: فرهنگسرای خاوران در جشنواره فرهنگ و هنر که امسال برگزار شد، چند موضوع را به عنوان دستاوردهای خود مطرح کرد. در حوزه کتابخانه، کانون‌ها و فعالیت‌های مشارکتی و آموزش و... دستاوردهای گوناگونی داشتیم که یکی از آنها آموزش نقاشی‌خط است. 

شیرازی: هنرمند نقاشی‌خط باید خوشنویسی، گرافیک، نقاشی و رنگ را بشناسد

وی افزود: تا کنون به همت فرهنگسرای خاوران استادان برجسته‌ای این هنر را آموزش داده‌اند و نمایشگاه‌های پرشماری برپا شده است. یکی از اهداف برپایی این نمایشگاه ارائه دستاورد آموزش نقاشی‌خط در فرهنگسرای خاوران بوده است. نگاه ما این است که از هنرمندانی که فرصت ارائه آثارشان را نداشتند، استفاده کنیم تا کارهایشان دیده شود. 

شیرازی: هنرمند نقاشی‌خط باید خوشنویسی، گرافیک، نقاشی و رنگ را بشناسد
علی شیرازی، از استادان شناخته شده خوشنویسی و نقاشی‌خط سخنران بعدی مراسم بود که به معرفی هنر نقاشی‌خط پرداخت و گفت: نقاشی‌خط از دو واژه نقاشی و خط شکل گرفته و این نشان می‌دهد که مرز بین هنرها برداشته شده است. شما وارد یک نمایشگاه می‌شوید و اثری می‌بینید که نمی‌توانید بگویید چه هنری است. نزدیک به دهه ۴۰ شمسی مکتب سقاخانه هنر نقاشی‌خط را معرفی کرد و اکثر هنرمندان آن از هنر خوشنویسی وارد شده‌اند. 

شیرازی: هنرمند نقاشی‌خط باید خوشنویسی، گرافیک، نقاشی و رنگ را بشناسد

وی ادامه داد: یک خوشنویس هنری بر پایه تقلید کار می‌کند، چون هنر قومی‌اش را می‌آفریند. خوشنویسی هنر فردی نیست و مسئله تقلید در هنر خوشنویسی بسیار جدی است و البته ذات این هنر است و نمی‌توان آن را عیب به حساب آورد. هنر خوشنویسی به خوبی شناخته شده، اما نقاشی‌خط کمی متفاوت است. هنرمند نقاشی‌خط باید خوشنویسی، گرافیک، نقاشی، رنگ و... را بشناسد و یک هنرمند چندوجهی باشد. نقاشی‌خط بر خلاف خوشنویسی یک هنر فردی است و تقلید در آن جایی ندارد. 

شیرازی تصریح کرد: یک هنرمند نقاشی‌خط زمانی موفق است که هنر شخصی خودش را خلق کند و مبدع باشد. در پایان از دکتر صلاحی تشکر می‌کنم که وقتی به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آمدند، تحول خوبی ایجاد کردند. همچنین از معاون هنری سازمان فرهنگی هنری سپاسگزارم که سابقه هنری دارند و طرح‌های موفقی اجرا می‌کنند. 

صلاحی: جوانان ما در هر زمینه‌ای که می‌خواهند به قله می‌رسند
محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری از برگزاری جشنواره تخصصی «نقش و مشق» ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشحالم که در یکی از نقاط جنوبی تهران یک هنرمند جوان، باانگیزه و پرکار توانسته تعداد زیادی هنرآموز را تربیت کند و خودش هم کارهای هنری فراوانی انجام دهد. آقای عظیم فلاح جوانی است که در جنوب تهران رشد کرده و بسیار بااستعداد است. جوان‌های ما چنین استعدادهایی دارند. 

وی افزود: امروز که این نمایشگاه در ۱۲ نقطه شهر برپا شد، بیش از ۳۰۰ اثر هنری از شاگردان عظیم فلاح به نمایش گذاشته شد. باعث افتخار است که جوانان در هر زمینه‌ای که می‌خواهند، به قله می‌رسند. در هنر، علم و... به جاهایی رسیده‌ایم و نخبگان زیادی داریم. امروز در زمینه‌های گوناگون ایران حرف اول را در منطقه می‌زند. 

شیرازی: هنرمند نقاشی‌خط باید خوشنویسی، گرافیک، نقاشی و رنگ را بشناسد

مشاور شهردار تهران در پایان عنوان کرد: از کسانی که در برپایی این نمایشگاه زحمت کشیدند سپاسگزارم. فراهم کردن بستری برای بروز و ظهور استعدادهای هنرمندان جوان وظیفه سازمان فرهنگی هنری است. از علاقه‌مندان به هنر نیز تقاضا دارم آثار هنری جوانان را خریداری کنند تا در آنان انگیزه ایجاد شود. به هنرمندان حاضر در این نمایشگاه خداقوت می‌گویم و امیدوارم شاهد موفقیت‌های روزافزون آنها باشیم. 

شیرازی: هنرمند نقاشی‌خط باید خوشنویسی، گرافیک، نقاشی و رنگ را بشناسد

در پایان این مراسم از پنج هنرمند برجسته رشته نقاشی‌خط حاضر در جشنواره تجلیل شد و علی تن، عظیم فلاح، مریم حاصلی، مرجان میرخاتمی و محسن رهبری لوح سپاس و تندیس ویژه جشنواره «نقش و مشق» را دریافت کردند. همچنین مسئولان نگارخانه‌هایی که جشنواره در آنها برگزار شد، با دریافت لوح سپاس تقدیر شدند. 

رونمایی از لوح فشرده جشنواره تخصصی نقاشی‌خط «نقش و مشق»، اجرای موسیقی زنده توسط محمود بامداد و تجلیل از هنرمندان جوان شرکت‌کننده در نمایشگاه‌های نقاشی‌خط «نقش و مشق» بخش‌های دیگر این مراسم بود.
مطالب مرتبط
نظر شما