پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۴
کد خبر: ۹۰۶۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
به پاس ۵ دهه خدمات هنری برگزار می‌شود؛
آیین سپاس «استاد حسین دهلوی» به پاس پنج دهه خدمات هنری پنج‌شنبه ۱۶ دی ساعت ۲۰:۳۰ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
آیین سپاس از «استاد حسین دهلوی» در ارسبارانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اجرای گروه خجسته به آهنگسازی و سرپرستی سوسن اصلانی(دهلوی) با قطعاتی در دستگاه شور با آواز مهدی باقری، پخش تصاویر از حسین دهلوی بخش‌هایی از برنامه تجلیل از «استاد حسین دهلوی» است.
 
حسین دهلوی متولد سال ۱۳۰۶ شهر تهران‌، آموزش موسیقی را از پنج سالگی نزد پدرش معزالدین دهلوی از شاگردان علی اکبر شهنازی فراگرفت. ۹ سالگی با تشویق مادرش دوره اول ساز ویولن را نزد پدر و دوره دوم (ردیف راست کوک) را نزد ابوالحسن صبا آموخت. 
با ورود به هنرستان موسیقی به فراگیری علمی موسیقی گرایش پیدا کرد و هارمونی، کنترپوان و اصول آهنگسازی را نزد حسین ناصحی گذراند.
 
دهلوی دانش آموخته هنرستان عالی موسیقی رشته آهنگسازی است. دوره هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه ‌اندازی و تعدادی از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد. پس از درگذشت استاد صبا در سال ۱۳۳۶، رهبری این ارکستر  را که بعدا ارکستر صبا نام گرفت عهده دار شد و شاخه‌های ۲، ۳ و ۴ هم به آن افزود. این ارکسترها از زمان گشایش تلویزیون ایران در سال ۱۳۳۷ به صورت هفتگی در تلویزیون اجرای برنامه داشتند. 

همچنین دهلوی  از سال ۱۳۴۱ تا فروردین ۱۳۵۰ریاست هنرستان موسیقی ملی را برعهده داشت و در دوره دوم هنرستان رشته‌های تئوری موسیقی ایران، تلفیق شعر و موسیقی، فرم موسیقی ایران، هارمونی و ارکستر را آموزش می‌داد. دراین سال، برای تحقیق و مطالعه به کشورهای آلمان و اتریش سفرکرد. او از سال ۱۳۷۶ تصنیف اپرای مانا و مانی را به مناسبت سال جهانی کودک (۱۳۷۹) اجرا کرد که ساخت آن سه سال زمان برد و ساخت موسیقی آن خرداد ۱۳۷۹ با تلاش و رهبری علی رهبری با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی در شهر براتیسلاو اجرا و ضبط شد. 

پارتیتور آهنگ‌های دهلوی به نام‌های دوئو سنتور در سه‌گاه، شورآفرین در شور برای ارکستر، چهارنوازی مضرابی در اصفهان، سوئیت بیژن و منیژه بر اساس اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی برای ارکستر زهی، بیژن و منیژه برای ارکستر سمفونیک ۸ قسمت و سرباز برای آواز گروهی و ارکستر برخی از آثار دهلوی است که به چاپ رسیده است .

حسین دهلوی در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهره ماندگار تقدیرشد. شورآفرین در ابوعطا برای ارکستر، چهارنوازی مضرابی اصفهان، فانتزی برای تار و ارکستر و فانتزی برای گروه تمبک و ارکستر نیز از خدمات ارزنده این استاد موسیقی است.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می توانند به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان دکترشریعتی، سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۲۸۷۲۸۱۸-۲۰ تماس بگیرند.
نظر شما