سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۱۷:۳۲
کد خبر: ۹۰۷۶۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
شهردار تهران در ویژه برنامه «از هویزه تا حرم» در باغ موزه دفاع مقدس گفت: برای موفقیت در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید به جوانان خلاق اعتماد کنیم تا به مدیریت های خسته و بسته و به وادادگی در این عرصه پایان دهند؛ همانطور که این جوانان در دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی نیز این حرکت را انجام دادند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به مناسبت سالروز شهادت شهید دانشجو سید حسین علم‌الهدی و یارانش ویژه برنامه «از هویزه تا حرم» به همت خانه شهریاران جوان با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران و محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهر تهران چهارشنبه۱۵ دی ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
 
محمدباقر قالیباف در ابتدا با اشاره به وجود شهدا در جامعه گفت: شهدای ما ستارگانی هستند که مسیر حرکت و زندگی ما را مشخص می‌کنند، همیشه تاریخ نشان داده که خون پاک شهدا جان تازه‌ای به جوامع بخشیده و جوامع را در هر عصر و زمانی، در مسیر الی الله و صراط مستقیم قرار می‌دهد.
 
وی با بیان شباهت شهدای هویزه و شهدای مدافع حرم، بیان کرد: انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر ریشه در فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین (ع) دارند. اصحاب امام حسین (ع) دو ویژگی مهم داشتند، اول اینکه خوب تشخیص دادند و اهل بصیرت بودند و دوم اینکه زمانی که تشخیص دادند نیز تا پای جان ایستادند و اهل عمل بودند.
 
شهردار تهران افزود: همانطور که جوانان ما در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پیشتاز بودند، شهدای دانشجو نیز در حوزه دفاع مقدس پیشتاز بودند اما نام و یاد شهدای هویزه برای همیشه تاریخ برای جوانان دانشجو کشور باقی مانده است. این شهدا در شرایط سخت دفاع مقدس به یک تشخیص رسیدند و زمانی که به تشخیص رسیدند تا پای جان با دشمن جنگیدند و اجساد مطهر آنها نیز در آنجا باقی ماند.
 
قالیباف با اشاره به فضای حاکم بر دفاع مقدس در دی ماه سال ۱۳۵۹، تاکید کرد: اگر با دقت به انقلاب اسلامی از ۱۵ خرداد ۴۲ تا امروز نگاهی داشته باشیم، همیشه دو نگاه در حوادث متعدد جامعه حاکم بوده است؛ یک نگاه به دنبال آن بوده که شرایط موجود را بپذیریم و با آن کنار بیاییم و در این میان افرادی نیز به شکل های مختلف سعی داشتند که مسایل را توجیه کنند.
 
وی بیان کرد: وقتی حضرت امام (ره) نهضت را آغاز کردند، به ایشان توصیه می شد شما می خواهید با کدام نیرو و تجهیزات با حکومتی که تا بن دندان مسلح و متکی به آمریکا و نیروهای امنیتی و ساواک خشن است، بجنگید؟ حتی به ایشان توصیه می کردند این مسیر به جایی نخواهد انجامید اما حضرت امام (ره) بر اساس فرهنگ قرآنی، اهل بیت (ع) و بر مبنای سنت های الهی تصمیم خودشان را گرفته بودند.

شهردار تهران با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفت : پیروزی انقلاب اسلامی را در شرایطی دیدیم که هیچ کس باور نمی کرد؛ حتی انقلابیونی که در میدان حضور داشتند و یا در زندان ها بودند نیز هرگز فکر نمی کردند پیروزی در یک قدمی آنها قرار دارد اما این اتفاق افتاد.

فرمانده لشکر ۵ نصر در دوران دفاع مقدس در ادامه تاکید کرد: با آغاز دفاع مقدس زمانی که رژیم سفاک صدام این کشور را اشغال کرد، کشور در حوزه سیاسی شرایط خاصی داشت و در اداره کشور هم دونگاه حاکم بود؛ یک نگاه متمایل به هماهنگی با جریان عمومی جهانی و متکی به شرق یا متکی به غرب بود و یک نگاه هم نگاه ناب اسلام انقلابی، مبتنی بر سنت های الهی بود. این به معنی به خدا امید داشتن و در مسیر خداوند گام برداشتن است.

قالیباف بیان کرد: اگر در حوزه های مدیریتی، اجرایی و دولت ها نگاه کنید، شاهد هستیم که در آن زمان هر روز یک موضوع وجود داشت که آیا مسیر اسلام اصیل و انقلابی را طی کنیم و یا خودمان را با حرکت های وابسته به شرق و غرب تنظیم کنیم؟ همین نگاه و سیاست زدگی در شش ماهه اول جنگ هم بر حوزه دفاع مقدس مستولی بود و در آن دوره فرماندهی کل قوا هم در اختیار بنی صدر به عنوان رئیس جمهور وقت بود.

وی با اشاره به تشدد آرا و اختلاف نظر های موجود در زمان ریاست جمهوری بنی صدر و همچنین سخنان شهید بهشتی و آیت الله خامنه ای در آن دوران تاکید کرد: به دانشجویان توصیه می کنم نامه بسیار دقیق و عمیق شهید بهشتی را به حضرت امام (ره) نگاه کنند که برای دولت وقت و نوع رفتاری که بنی صدر دنبال می کرد، چه حرف هایی زدند و چه اتمام حجت هایی کردند؛ همین وضع در حوزه دفاع مقدس هم بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه بنی صدر به عنوان فرماندهی کل قوا اجازه نمی داد تا مردم در میدان دفاع حضور پیدا کنند، گفت: در آن موقع ده ها دلیل به ظاهر منطقی و علمی هم برای این کار آورده می شد که کار رزم یک کار پیچیده، فنی و علمی است و هر کسی نمی تواند این کار را انجام دهد. گفته می شد باید کار جنگ را به کسانی سپرد که تنها برای این عرصه تربیت شده اند. در این شرایط چه کسی می تواند با این حرف مخالفت کند؟ آن هم در جایی مثل عملیاتی نظامی که تجهیزات و امکانات پیچیده ای دارد و بحث جان انسان ها مطرح است.

شهردار تهران در ادامه بیان کرد: آن ها با این دلایل به ظاهر مانع حضور مردم و نیروهای انقلابی در میدان جنگ می شدند؛  حتی طراحی ها، برآوردها، تاکتیک ها و روش های آن ها نیز همه تحت تاثیر فرهنگ کاپیتالسیم و سرمایه داری بود. حرف آن فرهنگ این بود که تا توان شما سه برابر توان دشمن نشود، حق تهاجم ندارید و این الفبای یک حرکت نظامی بود.  آنها می گفتند ما فعلا چاره ای نداریم که زمین بدهیم و زمان بخریم، به همین جهت مقاومتی در مقابل دشمن صورت نمی گرفت.

قالیباف با بیان اینکه فضای دوران دفاع مقدس در ماه های اولیه جنگ متفاوت بود، گفت: در همین ماه های اول جنگ وقتی شما پشت خاکریز ها می رفتید، به جای صدای اذان و زیارت عاشورا، حتما موسیقی های مبتذل را می شنیدید.  اما بعد فضای معنوی، پاک و مطهر در جبهه حاکم شد تا جایی که به تعبیر یکی از شهدا پشت خاکریزهای ما قطعه ای از بهشت بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: در ابتدای جنگ یکی از دعواهای ما این بود که اجازه ورود به پشت خط را نمی دادند؛ تا بالاخره به برکت حضور مقام معظم رهبری به عنوان نماینده حضرت امام(ره) در شورای عالی دفاع، برخی پیگیری ها و هماهنگی ها صورت گرفت و این امکان فراهم شد تا در بخش هایی از جبهه حضور پیدا کرده و بعضی کارها را انجام دهد. این مساله مربوط به ابتدای شکل گیری موقعیت نظامی گلف بود تا افراد دور هم قرار گیرند، آن زمان بنی صدر در ساختمان زیتون کارمندی اهواز مستقر بود.

وی گفت: تازه وقتی به خط می رفتیم با موضوعاتی روبرو می شدیم که همه آنها با هم در تضاد بود؛ زمانی که عملیات هویزه آغاز شد، این رزمندگان در آن شرایط و با آن سختی ها جنگیدند و نشان دادند چطور می شود با این روش بر دشمن غلبه پیدا کرد. در جریان عملیات این محور موفق شد و نهایتا به نقطه ای رسید که محل شهادت آن ها است.

قالیباف تصریح کرد: پس از این موضوع حوادثی در کشور اتفاق افتاد؛ با شکل گیری منافقان و عزل و فرار بنی صدر؛ نیروهای انقلابی و متدین به فرماندهی حضرت امام (ره) بر جنگ حاکم شدند؛ از این به بعد شاهد هستیم چه افتخارات بزرگی یکی پس از دیگری اتفاق افتاد.

شهردار تهران گفت: در این برهه از دفاع مقدس اولین عملیات به عنوان عملیات فرماندهی کل قوا در منطقه کارون و آبادان شروع شد و به ترتیب عملیات های بعدی شکل گرفت. در نهایت همین منطقه هویزه در دو عملیات آزاد شد.

فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به دوران جنگ سرد و فضای دو قطبی حاکم بر دنیا در دوران دفاع مقدس، گفت: یک قطب آن زمان شوروی سابق و یک قطب هم آمریکا بود و هر جنگ و اتفاقی که می افتاد از شبه جزیره کره تا آمریکای جنوبی، شاخ آفریقا و خود اروپا حتما نماینده ای از این دو ابرقدرت در آن حضور داشتند. در عصر دو قطبی قدرت که هیچ ارتباط و هماهنگی نظامی و اقتصادی بین دو قطب وجود نداشت، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و جنگید. تنها جایی که آمریکا و شوروی دست به دست هم دادند و با هم همکاری نظامی کردند علیه دفاع مقدس بود.

وی گفت: در دروان دفاع مقدس شاهد بودید که تانک های روسی، امکانات، تجهیزات و مستشاران شرقی و امکانات و تجهیزات نظامی غربی در اختیار دشمن وجود داشت. یعنی هر روز روی سرمان هم میگ ها و هم میراژها را می دیدیم که بمباران می کردند؛ هم فرانسوی ها و تجهیزات آمریکایی ها و هم پول بادآورده دولت های پادشاهی وابسته حوزه خلیج فارس وجود داشت. حتی در زمینه نیروی انسانی هم به دشمن کمک می کردند به نحوی که ما از 34 کشور در دفاع مقدس اسیر داشتیم.

قالیباف بیان کرد: روزهایی که قطعنامه پذیرفته شد چقدر شنیدیم که چرا شما جنگ را بعد از خرمشهر ادامه دادید؟ امروز که 30 سال از پایان جنگ می گذرد بدون شک آنهایی که اول دهه ۷۰ ما را محکوم به ادامه جنگ می کردند، می فهمند ثمره مقاومت چیست؟

وی تاکید کرد: وقتی شهید احمد متوسلیان برای حوادث لبنان رفت، حضرت امام (ره) پیام دادند که راه قدس از کربلا می گذرد؛ یعنی برگردید و این جبهه را محکم داشته باشید چرا که اگر این جبهه به پیروزی برسد شما به قدس هم رفته اید؛ امروز با همه وجود این را می فهمیم. شهدای پشت خاکریز آن روز احساس می کردند هیچ وقت به کربلا نخواهیم رسید اما امروز می بینیم سرنوشت صدام و حزب بعث به کجا رسید.

فرمانده لشکر ۵ نصر در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: حتی زمانی که جنگ طوفان صحرا در حمله صدام به کویت شکل گرفت و ظالمان خودشان با هم درگیر شدند، برخی در این کشور تحلیل غلط دادند که حالا که صدام با آمریکا می جنگد ما باید به کمک صدام برویم. در آن برهه نیز اگر تدبیر داهیانه مقام معظم رهبری نبود، تصمیم غلطی گرفته می شد. همان کسانی که می گفتند چرا جنگ را ادامه دادید، در اینجا می گفتند به کمک صدام برویم که با آمریکا می جنگد.

وی با بیان اینکه امنیت امروز کشور به برکت باورهای شهدای هویزه است، تصریح کرد: مردم با باورهای خودشان متکی بر فرهنگ اهل بیت (ع) و با فرهنگ ایثار و شهادت ایستادند ، در نتیجه امروز عظمت انقلاب اسلامی را شاهد هستیم.

قالیباف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه شهدای مدافع حرم شبیه شهدای هویزه هستند، ادامه داد: در سال ۸۸ یک روز با سردار سلیمانی در پیاده رو بلوار کشاورز به سمت نماز جمعه می رفتیم؛ در مسیر دیدیم گروهی دو سه هزار نفری در خیابان به صورت منسجم با هم حرکت می کردند و درست مثل حرکت تشکل های چپ مکتبی پا به زمین می کوبیدند، دست هایشان را به هم می زدند و شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» را در خیابان های تهران سر می دادند. یعنی دوباره یک بار دیگر آن رویکرد و خط مشی که به امام راحل (ره) در قبل از انقلاب می گفت مبارزه نکن، بعد از انقلاب قبول نداشتند فرهنگ اصیل برای اداره کشور به میدان بیاید، همان فرهنگی که در َشش ماهه اول جنگ اجازه حضور را به بچه های اصیل انقلاب نمی داد، حالا همان جریان و خط دوباره آمده بود و به این نقطه رسیده بود که شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» را سر دهد.

شهردار تهران تاکید کرد: در آن ایام که رفتن به میدان و کمک به دیگر مسلمانان و مظلومان در میدان های سوریه، لبنان و عراق محکوم بود، شهدای مدافع حرم ما هم غریبانه و هم مظلومانه رفتند؛ از این باب مظلومانه و غریبانه که در یک سرزمین غریب به شهادت رسیدند و روزهای اولی که شهدای مدافع حرم می آمدند نیز همانند الان تشییع نمی شدند.

وی گفت: حتی رسانه ملی آنطوری که باید و شاید برای آن ها مایه نمی گذاشت و اگر کسی هم می خواست به آنجا کمک کند، باید یواشکی به آن جبهه کمک می کرد. در آن زمان فضای تبلیغاتی حاکم شده بود که چرا امکان و پول و جوانان باید بروند؟ در این مظلومیت بود که شهیدان مدافع حرم به میدان مبارزه رفتند. حالا امروز آن هایی که مخالف بودند، به این نتیجه رسیدند که حضور آن ها بر اساس وظیفه ما برای دفاع از مظلوم و دیگران مسلمانان است که دشمن بر آن ها تاخته است.

قالیباف تاکید کرد: شهدای مدافع حرم بر اساس باورهای قرآنی و برای امنیت ملی خودمان حضور پیدا کردند. در نتیجه امروز ما به آن حرف حکیمانه حضرت امام (ره) رسیدیم که فرمودند راه قدس از کربلا می گذرد. اگر شهدای دانشجوی مدافع حرم، فاطمیون، زینبون، بچه های بسیج و نسل دوران دفاع مقدس نبودند، امروز رژیم صهیونیستی و دشمن در مرزهای غربی و جلولا با ما می جنگید؛ اما به برکت شهدای مدافع حرم امروز با دشمن در مرز جولان می جنگیم. این نشان داد نسل امروز هم بهتر از نسل دهه ۶۰ می جنگد و پای انقلاب هستند.

وی تاکید کرد: شهدای مظلوم مدافع حرم در این عصر و شهدای هویزه در مظلومیت ۶-۵ ماهه اول جنگ هر دو از شهدای ویژه ای هستند؛ این تشخیص، شناخت و بصیرت به برکت خون این شهدا به جامعه، جوانان و مسئولان ما داده شد. امیدواریم به برکت خون شهدا بتوانیم در مسیر  سنت های الهی و اسلام ناب حرکت کنیم.

شهردار تهران گفت: برای موفقیت در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم نیازمند همین روحیه هستیم ؛ باید  به جوانان خلاق اعتماد کنیم تا به این مدیریت های خسته و بسته و به وادادگی در این عرصه پایان دهند؛ همانطور که این جوانان در دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی نیز این حرکت را انجام دادند.

قالیباف در پایان  با اشاره به حضور موثر جوانان گفت : ما با هر کدام از جوانان که در محیط کاری جلسه می گذاریم، احساس می کنیم آن ها از هر جهت قابل هستند، البته ممکن است تجربه جوانان به اندازه ما نباشد اما در همه ابعاد دیگر بهتر از ما عمل می کنند. بدون شک اگر میدان را برای جوانان باز کنیم،آن ها می توانند همه نابسامانی هایی که در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داریم را سامان دهند و این عرصه را هم پیش ببرند.

ویژه برنامه « از هویزه تا حرم» با اجرای سید جواد هاشمی، مداحی سعید حدادیان و خواننده جوان حامد زمانی برگزار شد.
همچنین در این مراسم از خانواده ۱۳ شهید دانشجو هویزه و خانواده شهدای دانشجو مدافع حرم تقدیرشد.
مطالب مرتبط
نظر شما